Sida 2 av 4

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 17:45:30, 11-07-2018
av td70
Tänkte även byta vattenpump, termostat och termostathus.

Måste man plocka bort kamremmens löphjul för att byta vattenpump?

Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 17:46:38, 11-07-2018
av torbjorn_forsman
Har du känt dig för med låsstiftet medan du vrider motorn försiktigt fram och tillbaks omkring det rätta läget för svänghjulet? Det kan ju tänkas att insprutningspumpens timing inte stämmer exakt om den gamla remmen har töjt sig eller kanske till och med kuggat över en kugg.

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 17:54:20, 11-07-2018
av td70
torbjorn_forsman skrev:Har du känt dig för med låsstiftet medan du vrider motorn försiktigt fram och tillbaks omkring det rätta läget för svänghjulet? Det kan ju tänkas att insprutningspumpens timing inte stämmer exakt om den gamla remmen har töjt sig eller kanske till och med kuggat över en kugg.
Ja. När man får låststiftet dit så är inte svänghjulets markeringar på rätt ställe. Se bild

På andra bilden syns att kamaxeln inte heller är i rätt läge när insprutningspumpen är det.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180711/d0c361e0b68e96c4d58781927a7a17ba.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180711/ebfea3cdd4d923727c89357d74ccf874.jpg


Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 17:57:18, 11-07-2018
av torbjorn_forsman
Verkar det vara en hel kugg fel?

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 18:01:23, 11-07-2018
av td70
Insprutningspumpens kugg på bilden.

Bilden är tagen när kamaxeln och svänghjulets markeringar varit på rätt plats
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180711/525bb63e6e266867adff827cf71e3fcd.jpg


Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 18:12:31, 11-07-2018
av torbjorn_forsman
Det är nog fullt normal avvikelse pga töjning hos en gammal rem.

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 18:13:14, 11-07-2018
av td70
Hur ska man justera timingen med nya remmen?

Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 18:27:26, 11-07-2018
av torbjorn_forsman
Inställning av insprutningpump: se sida 15-17 (pdf-sidnumrering) i http://mysicka.ics.muni.cz/cgi-bin/fotk ... -JX-KY.pdf

Montering och spänning av kamrem (som komplement till anvisningarna från kamremstillverkarna): se sida 16-18 i http://mysicka.ics.muni.cz/cgi-bin/fotk ... -JX-KY.pdf

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 18:28:13, 11-07-2018
av td70
Tack :buga:

Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 12:58:17, 12-07-2018
av td70
Nu har jag kamaxeln låst och svänghjuls markeringen på rätt plats.

Tänkte som så att om jag nu tar och släpper lite på remspännaren och försöker lirka dit insprutningspumpens låsstift

Man måste väl ändå justera timingen efter rembytetBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180712/f3cf1cd5e510c26ae68f93bd7b68151b.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180712/bc4e15d0f9dbeb437f926608c60208b8.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180712/28756de887225080e3807987918f505f.jpg


Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 13:42:41, 12-07-2018
av krokodilen
Har du ingen remspänningsmätare är tipset att remen på VAG-dieslarna ska gå att vrida ca 45 grader mitt mellan pumpdrev och kamdrev.

/C

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 12:32:36, 13-07-2018
av td70
Nu är det dags att ta toppen av.

Är detta rätt sätt att göra det?


Tänkte som så att om jag nu tar och släpper lite på remspännaren och försöker lirka dit insprutningspumpens låsstift

Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 18:00:05, 13-07-2018
av td70
Nu är remmen av.

Nu ska då toppen av.
Det är väl nån 12 kantig skalle på toppbultarna?

Vågar man prova med torx?
Har inga 12 kantiga hemma.

Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 18:16:19, 13-07-2018
av Turbodiesel
Köp hem M12 XZN, du behöver de när det ska återmonteras i alla fall, en kraschad toppbult är inte speciellt kul.

Re: Vw caddy mk1 1.6d byte av topplockspackning kamrem och annat

InläggPostat: 18:39:14, 13-07-2018
av torbjorn_forsman
Har man VAG-fordon på gården råkar man i vilket fall på tolvtandsskruvar förr eller senare, så det är lika bra att köpa en hel sats med verktyg. De används ju t ex även vid inre drivknutarna och för att hålla kylfläkten vid navet på en del luftkylda motorer.
Ett förslag på sats är Biltema 71-514.