Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Direktinsprutning

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#1 » 23:08:21, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedes 300 SL Måsvinge, har ju direktinsprutning. Har några minnesbilder av att det sitter Bosch radpumpar på dem. Liknar dieselpumpar. Så jag antar att dessa är "riktig" direktinsprutning, rak in i förbränningsrummet. Detta är ju en bil från slutat av 50, början av 60-talet. Var det många fabrikanter använde detta, och varför försvann det? Är ju nu på senare år det kommit tillbaka. Jämfört med förgasare och annan insprutning från den tiden borde det väl haft vissa fördelar. Priset? Bara en tanke som kom upp, som jag funderat lite på.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Patrik C F Eriksson

#2 » 23:47:14, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte Peugeot 404, 504 liknande pumpar?

1 person gillar det här inlägget.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Ivar Risslén

#3 » 00:12:14, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedes hade Bosch fabrikat av insprutning och Peugot 404 hade Kügelfischer. Det var flera tillverkare som använde Kügelfischer grejer som t.ex BMW och Porsche. http://www.w111.se/Pdf/W111_Technique_B ... er-Swe.pdf
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic ... ump-cones/
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

mats757

#4 » 00:27:30, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Mercedes hade Bosch fabrikat av insprutning och Peugot 404 hade Kügelfischer. Det var flera tillverkare som använde Kügelfischer grejer som t.ex BMW och Porsche. http://www.w111.se/Pdf/W111_Technique_B ... er-Swe.pdf
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic ... ump-cones/


Det stämmer att BMW och Peugot hade Kugekfischer. Men de sprutade in i insuget.
Det är väldigt svårt att få blandningen bra när man sprutar in i förbränningsrummet. Senaste åren man fått till det med kraftfulla datorer som sköter insprutningen, samt avancerade labb som klarar av att justera in det.
Allting ska hända på någon 1/1000 dels sekund för att det ska bli rätt.
Beundransvärt att MB fick till det på 50 talet.

2 personer gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Ivar Risslén

#5 » 00:57:19, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosch insprutningen var mot insugsventilen och inte direkt i förbränningsrummet. I övrigt påminde det om insprutningssystemet för diesel. Det hade experimenterats med insprutning i förbränningsrummet som på dieslar med det funkade inte p.g.a. bensinen inte tålde att ha ett högt insprutningstryck utan att självantända. Mycket av kunskapen om insprutning kom från flygindustrin som utvecklade det före och under WW2.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#6 » 07:42:52, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, Bosch insprutningssystem från den tiden förekom både som direktinsprutning i förbränningsrummet (t ex Goliath, Mercedes 300SL, Scaniamotorn i Stridsvagn 74) och med spridarna placerade i insugningsröret (lite senare Mercedesmodeller som t ex 220SE , Porsche m fl).

Jag vet inte om Kugelfischer har förekommit på Porsche, men helt klart är i alla fall att i Bosch gula reservdelskataloger från tidigt 70-tal finns det med en slags tvåradig insprutningspump med 6 pumpelement som enligt katalogen ska sitta på någon Porschemodell.

Vad jag har förstått så var det stora problemet med alla dessa mekaniska insprutningssystem att få till synkroniseringen mellan gasspjälläge och pumppådrag, för att säkerställa rätt bränsleblandning över hela registret av gaspådrag och varvtal. Det var komplicerad mekanik med kamskivor och hävarmar, som säkerligen var svår att ställa in när allt var nytt och helt omöjlig när saker började vara glappa och slitna efter några år.
Direktinsprutningssystemen hade också mycket besvär med igenkoksade spridare.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#7 » 10:46:02, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag reservdelskatalogen framför mig. De där Bosch-pumparna som har använts på Porsche heter PED 6 KL 60/120 R , därefter 1, 2 eller 3 beroende på årsmodell och i vissa fall X, Y eller Z på slutet. Beteckningen ser alltså ut precis som en vanlig dieselpumpbeteckning. Tillhörande spridare heter 0 437 004 003 och har 15-18 bar öppningstryck, alltså mycket lägre än vad som är normalt för dieselspridare.
Dessa insprutningspumpar användes på 911 E, S, T och SC från 1969 och åtminstone fram till 1973 års modeller.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se