Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 laddar inte.

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Oskar B (trådstartaren)

#16 » 19:31:39, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den kontakten i inlägg 8 är sönderbruten och håller nog inte så bra kontakt längre. Är det du eller var den så? Var den så redan så kan det ju ha inverkan.


De var så men såg inget ärg. Den gick inte heller bara att dra ut så den är nog bara lite deformerad på utsidan. Kopparen såg ut som ny men jag spritade ändå.
Det här blir dyrt de.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21



Myhran

#17 » 20:44:20, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den kontakten i inlägg 8 är sönderbruten och håller nog inte så bra kontakt längre. Är det du eller var den så? Var den så redan så kan det ju ha inverkan.



Om du menar brytandet i plasten? låsningen ser intakt ut, sådär ser vart och varannat vag kontaktstycke ut när någon som inte vet hur det fungerar att ta bort det. Så länge innanmätet är helt dvs där kablarna sitter kommer den ge kontakt men den kommer att ”ramla” lös om låsningen saknas, sitter den fast i låsningen ser jag inga problem med den där kontakten, men har sett många olika roliga lösningar med apskit istället för låsningen som någon brutit av utan anmärkningar på funktioner i fordonen,

Men du kanske ser något jag inte ser då ber jag isf om ursäkt för mitt påstående,

Tips! Tryck kontaktstycket inåt dvs motsatt vad man gör för att då bort det, tryck ner ”knappen” och dra utåt,
Drar man utåt och trycker på ”knappen” så får man aldrig det därifrån! Vilket de flesta gör,

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Oskar B (trådstartaren)

#18 » 21:47:56, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag tar bort generatorn och lämnar in den så får dom provköra den i bänk. Har ju redan rivit så den går att komma åt. Mina förhoppningar är att felet är generatorn. Alla de mätningar ni föreslagit och andra tips är jag tacksam för. Men nästan omöjligt att komma åt att mäta då generatorn sitter jäkligt trångt till. Allt jag har att mäta med är en enkel multimeter. Återkommer när den är testad.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Turbodiesel

#19 » 23:02:11, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det så ger DFM stiftet bara information (PWM) åt ett håll, mot motorstyrboxen. Den talar om vilken effekt generatorn behöver från motorn kan man kanske påstå?

Generatorn är då en vanlig "dum" modell som inte behöver datalänk (Lin m,fl) för att göra rätt, utan den ska kunna fungera helt på egen hand, bara den kommit igång.

Jag reparerar lite generatorer ibland. Inte för att det blir billigare, men "utbytesprylar" brukar idag ofta vara nytillverkade kinesiska attrapper i originalförpackning. Tyvärr börjar det bli en vetenskap att testa generatorer löst.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Oskar B (trådstartaren)

#20 » 22:39:25, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft inne generatorn på bilelverkstad och dom konstaterade att genertor är trasig. Magnet som inte släpper om jag mins rätt. Beställt en begagnad bosch 140A från bilskrot suttit i en 2003:a som gått 18000 mil för 1695 kr ink frakt som jag hoppas få på fredag. Återkommer om hur det gått.
Det här blir dyrt de.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#21 » 19:37:31, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att slippa få en tråd utan slut kan jag nu meddela att generatorn jag köpte på skroten är monterad och laddar. Tackar för tips och funderingar på vägen :-)
Bild
Det här blir dyrt de.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se