Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi A6 laddar inte.

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Oskar B (trådstartaren)

#1 » 20:54:58, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AUDI A6 AVANT 2,5 TDI 2003 som slutat ladda. Detta har hänt tidigare. För tre år sedan köpte jag bilen på en bilfirma och några veckor senare slutade den ladda. Tog bort generator och lämnade in den för testkörning och visst laddade den. Den var även ganska ny..

Lyckades spåra den person som ägde bilen före bilfirman och berättade att den hade laddat dåligt så han lämnade in den och en ny generator installerades. Från verkstaden åkte han direkt till bilfirman och dom tog bilen i inbyte.

Efter mycket bråk med bilfirman skulle jag få lämna in bilen för felsökning. Naturligtvis började bilen :ohnej: ladda kvällen före så det var bara att avboka felsökningen..

Sen laddade den i ungefär tre års tid fram till förra veckan.. Generatorn borde vara som den ska så vad kan det vara då. Batteriet är kontrollerat och är som det ska vara. Volten sjunker till 11 V strax efter start och fortsätter sjunka. Så hur är generatorn kopplad, går den in i någon databox innan den går till batteriet?
Går det att koppla om så att generator går direkt på batteriet?

En jag pratade med sa att en blå kabel om jag minns rätt (är ju tre år sedan) som i orginal är lite för kort. Kabeln är alltså för sträckt och med åren dras den isär.



Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21



torbjorn_forsman

#2 » 23:03:44, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog lämpligast att titta i elschema för bilen för att se hur generatorn är inkopplad.

Mät spänningsfall på både plus - och minussida av generatorn, det kan avslöja en del om var felet finns.
Dvs:
1) Håll motorn på ca 2000 r/min och ha ett antal elförbrukare (helljus, elbakruta mm) igång.
2) Mät spänning mellan den grova plusanslutningen (B+ eller 30) på generatorn och batteriets pluspol. Tillåtet spänningsfall max 0,5 V, bör vara under 0,2 V.
3) Mät spänning mellan generatorns stomme och batteriets minuspol. Tillåtet spänningsfall max 0,2 V, bör vara under 0,1 V.
4) Mät spänning mellan generatorns stomme och en jordpunkt i karossen. Samma spänningsfall tillåtna som mot minuspolen.
5) Om generatorn är en "normal" sådan med magnetiseringsdioder och en anslutning D+ eller 61, så mät spänning mellan denna och B+ . Däremellan bör spänningen vara högst 0,5 V likspänning resp 2 V växelspänning (en del riktigt billiga digitalmultimetrar fungerar det inte att göra denna växelspänningsmätning med).

Om det sitter ett frihjulsnav i remskivan på generatorn, så kolla först av allt att det fungerar som det ska, så att det inte slirar så generatorn knappt dras med i vissa lägen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Myhran

#3 » 23:28:12, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det finns felkoder, generatorn är kopplad till motorstyrenheten vi en latsignlnsom berättar hur hårt den skall led typ, kablarna går från generatorn och upp i e-boxen på förarsidan vid rutan, ev går de via multikontakterna vid servoburken med men minns inte i huvudet, den som går till motorstyr är märkt dfm om jag inte mins helt fel.

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Oskar B (trådstartaren)

#4 » 13:47:12, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Inte hunnit med att kontrollera något av det ni skriver men lutar åt att det är databoxen (vad nu den heter) som inte skickar på ström till generator så den kan ladda. Lutar åt att jag lämnar in bilen för felkodsläsning.
Men vad skulle hända om jag kopplar bort ingående + till generatorn och alltså kopplar förbi databoxen? Generatorn laddar ju 13,4 V då så överladdning av batteriet borde ju inte kunna ske?
Har ingen aning om vart man kan finna något el-schema till den bilen och att få tid på Berners lär nog ligga mins en månad fram i tiden.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

torbjorn_forsman

#5 » 14:01:29, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, utgående + från generatorn (kl 30 eller B+) är ansluten direkt till batteriet, om än kanske via en del kopplingsplintar och liknande. Det finns ingen elektronik däremellan.
Det enda som något styrdon kan säga till om när det gäller laddningen, är att säga till laddningsregulatorn vilken spänning den ska reglera på. Om laddningsregulatorn inte får kontakt med styrdonet så fungerar den ändå men lägger sig på ett standardvärde för spänning.

Elschemor för Audi m fl hittar man i VAG:s elektroniska verkstadshandbok Elsawin. Den går att ladda ner från diverse lagom skumma fildelningssajter på nätet. Se till att du tankar hem en version som täcker rätt årsmodell och som innehåller databasen för just Audi. Tänk på att många av dessa kräver en lite lätt omodern dator för att kunna köras (32-bitars, inte alltför ny version av Windows osv). Och det rör sig om en stor fil, så det är ingen idé att försöka tanka hem den från en mobil uppkoppling med begränsad datapott.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Oskar B (trådstartaren)

#6 » 16:02:59, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, ingen styrbox som ställer till det då. Har nu lossat kontakten med tunna kablar, grova plus tror jag går till startmotorn.

Så blev mätningarna:

Motor på:
Blå kabel 10,24 V
Svart/blå kabel 7,52

Motor av tändning på:
Blå kabel 10,38 V
Svart/blå kabel 0,03 V

Tändning av:
Blå kabel 11,52 V
Svart/blå kabel 0,48 V

Kan det vara å att den tunna blå/svarta kabeln inte levererar tillräckligt med ström?

Generator heter Hella CA1746IR
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

magloman

#7 » 16:22:15, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossat kontakten??

Det torbjörn säger att du ska mäta ovan är med allt inkopplat som det ska vara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Oskar B (trådstartaren)

#8 » 16:31:41, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men det blir ju svårt, då måste jag skala kablarna och det vill jag inte. Tror inte det är något generatorfel då den uppträdde på exakt samma sätt för tre år sedan och då var generatorn ny. Tror (kan ha fel) att det är den svartvita kabeln som spökar.
Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Myhran

#9 » 16:53:04, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur har du mätt volten? Med bilens inbyggda voltmätare?
Lyser laddningslampan alltid?
Hur många mil har generatorn gått på 3 år?
Lyser några fler lampor än laddningslampan som indikerar fel ex motorstörning eller glödningslampan?

B+ går direkt till batteriet,
DF blå/svart går till stift 38 på styrenheten som ligger i lådan vid vindrutetorkaren på vänster sida
D+ blå kabel går till ett svart kontaktstycke i samma låda som styrenheten ligger och sitter på stift 1. Där grenar sig kabeln och en av dem går upp till batterilampan i kombiinstrumentet blått kontaktstycke stift 12
Den andra går in i styrenheten nämnd ovan på stift 79.

Mät kablarna först och främst är där inget fel byt generatorn.
Att det skulle vara fel i styrenheten låter lite väl otroligt men billigare att byta generatorn först.
Med vänlig hälsning,

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

torbjorn_forsman

#10 » 16:58:39, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara ett kontaktdon på generatorn? Ingen polskruv (troligen M6) med ringkabelsko?

Mät spänning mellan den grova pluskabeln till generatorn och batteriets pluspol då batteriet är väl laddat och du belastar med t ex en H4-lampa inkopplad mellan polskruven på generatorn och jord.

Om båda ledningarna i kontaktdonet är tunna (max 0,75 mm2) så gissar jag att den blå är en avkänningskabel som går till plus på batteriet för att laddningsregulatorn ska kunna mäta batterispänningen utan att störas av spänningsfall i den grova matningen från genetatorn, och att den svart/blå är datasignalering mellan styrdon och generator. Du kan kolla om en multimeter ger utslag för växelspänning på den kabeln, eller ännu hellre titta med oscilloskop.

Du behöver inte skala upp några kablar för att göra mätningen, jag antar att det är vanliga 2,8 mm flatstift i kontaktdonet, då är det ju bara att göra i ordning ett par skarvkablar för mätningen. Eller också tar du isär generatorn och löder fast testkablar i den, sätter därefter ihop.
En annan möjlighet är att använda en "vampyr" -testpinne med en tunn nål som sticker igenom kabelisoleringen.

Om en generator är av märke Hella så rör det sig förmodligen om en "fabriksrenoverad" generator, som nog kan vara mer eller mindre tvielaktig redan som ny.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Oskar B (trådstartaren)

#11 » 17:08:02, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! Mer att undersöka, men först lite mat :-)
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#12 » 17:10:37, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en kontakt med två kablar på generatorn.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Myhran

#13 » 17:34:19, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu står det DF i kretsschema men på en passat 2.5tdi jag höll på med stod det på generatorn märkt DFM
Men den hande en händelse i motorstyrenheten att den signalen va defekt, där laddade som sagt generatorn men händelse och massa lysande lampor, där va det generatorn som va felet, eller ja vi satte i en beg för tyckte inte att priset för en regulator va värt när en beg generator va ungefär samma pengar.
På den va det en PWM signal på dfm linan. Den är svår att mäta utan ociliskop. Men kan även se den i mätvärde i styrenheten men då i procent,
Här är en bra förklaring om vad förkortningarna betyder

http://www.autoelectro.co.uk/sites/defa ... rGuide.pdf

Med vänlig hälsning,

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Oskar B (trådstartaren)

#14 » 18:11:40, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska säker på att det här är den kontakten jag har.
Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

magloman

#15 » 19:11:27, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kontakten i inlägg 8 är sönderbruten och håller nog inte så bra kontakt längre. Är det du eller var den så? Var den så redan så kan det ju ha inverkan.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se