Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mercedes Benz L 306 D reservdelar

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

ochkl0620 (trådstartaren)

#1 » 10:09:24, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja!
Charles heter jag. Arbetar som lastbilsmekaniker/ påbyggare.
Länge sen jag registrerade mig men har länge läst flitigt på forumet utan att skriva. Tänkte det är dags!
Jag och min familj har fått överta en Mercedes Benz L 306 D från 1974.
Denna buss står över 80 mil härifrån och tanken är att vi ska åka och laga den på plats och besikta på semestern vecka 33-34.
Problemet är att jag har svårt att finna reservdelar.
Tydligen läcker i princip allt som kan läcka vad gäller broms och koppling. Tanken är att jaga rätt på så mycket som möjligt nu så jag kan ha delar med mig.
Tyvärr kan jag inte hitta några mått på packningar och delar jag ska söka efter.
Eventuellt tänker jag plocka huvudbromscylinder och kopplingscylinder från en nyare bil, om man kan hitta något liknande. Men hjulcylindrar och slavcylinder återstår...
Även backarna bör nog bytas eller bandas om.

Hoppas på någon/ några med genuint intresse för dessa rariteter.
Mvh Charles
ochkl0620
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:10, 24-09-2015
Ort: Näsåker Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



Ivar Risslén

#2 » 10:42:34, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på ebay.de till att börja med eller hos en Mercedeshandlare. Jag har hört att det ska gå att få tag i mycket saker till gamla Mercedes hos handlarna. Sedan så kan bilskrotarna i sverige ha delar liggandes. http://www.bildelsbasen.se
På ebay så kan du försöka få tag på en reservdelskatalog och verkstadshandbok som underlättar sökandet efter delar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

johan.eriksson

#3 » 10:58:32, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta finns nog att köpa nytt hos MB, dock kanske inte med så attraktiv prislapp. EBay är bra att hitta mycket delar, men man måste nästan ha artikelnummer då det finns mycket olika varianter på transportbilarna.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#4 » 11:04:11, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedeshandlaren i Umeå sägs ha gott rykte när det gäller att ha koll på reservdelar till äldre fordon.

Men jag måste säga att det är ganska vågat att åka 80 mil för att försöka få en gammal bil med okänd status besiktningsklar. Det hade ju känts tryggt att kunna planera in två besök där med tillräckligt tid emellan för att skaffa fram rätt delar.
Tänk på att när det gäller diametrar på bromscylindrar så kan det finnas många att välja på, även på samma fordonstyp. På 70-talet var myndighetskraven på bromskraftsfördelning och sånt högst olika i olika länder, så det är t ex inte alls ovanligt att samma bilmodell har olika diameter på hjulcylindrarna i Tyskland respektive Sverige. På en lätt lastbil som det här är frågan om, kan det också finnas skillnader beroende på vilken påbyggnad bilen var tänkt att få då den tillverkades.

Eftersom "allt" läcker så kan man befara att någon har hällt i något olämpligt (kanske mineralolja) istället för bromsvätska i systemet, och i så fall kan det ju bli ett ganska stort jobb att sanera allting - blåsa igenom bromsrör, diska bromsvätskebehållare osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ochkl0620 (trådstartaren)

#5 » 16:16:57, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Har hittat en del på Ebay, men som ni säger, det verkar finnas många utföranden.
Just därför jag tänkte att här kanske finnes någon expert på svensksålda tingestar. :)
Haha den kanske inte ens är svensksåld, inget jag tänkt på!
Är det Bil Dahl i Umeå du syftar på?
Har också hittat ganska fina scannade handböcker mm men tyvärr inga reservdelslistor.
Angående själva utmaningen att få hem den, det ska bli ett ordentligt äventyr! Har 2 veckor på mig att resa ner till Östergötland, skruva, semestra lite, besikta och ta mig hem igen! Tror nog att det ska lyckas, bara jag lyckas få kläm på så mycket som möjligt innan!
Annars så är ännu en resa planerad dit igen i september då brorsan gifter sig:)
Har nog räknat med att skölja bromssystemet och eventuellt byta vissa rör.
Klurar även på ifall en modern huvudbromscylinder med tvåkrets går att få plats med. Då är ju ett reservdelsproblem borta...
ochkl0620
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:10, 24-09-2015
Ort: Näsåker Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#6 » 16:35:42, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har säkert redan tvåkretsbromssystem, det var lag på det i Sverige redan 1974. Det brukar kunna bli besvär om man ska byta till annan huvudcylinder på en bil med vakuumservo - både monteringsflänsen och tryckstången ska passa , vissa servon och huvudcylindrar är gjorda för att det ska vara vakuum i rummet runt tryckstången och andra för att det ska vara öppet till ytterluften där, osv osv.

Östergötland är ju trots allt ganska civiliserade trakter, även om bromscylindrarna kanske är mer eller mindre special så är ju förmodligen de flesta gummidelar standard för ATE-cylindrar med samma diameter. Det finns säkert någon gammal verkstad eller biltillbehörsfirma i trakten som har en sortimentlåda med bromscylindertätningar kvar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#7 » 18:02:18, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar finnas mycket delar online hos Autodoc och liknande firmor. Problemet är att man måste kunna Mercedes-Bens språket. Dels vad modellen heter och helst artikelnumret till delen man söker. Jag hade en gammal mercedes en gång i forntiden och till den följde det med en reservdels katalog vid nyköpetet på 50-talet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

johan.eriksson

#8 » 18:18:59, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även de svensksålda hade många varianter, att hitta rätt utan reservdelskatalog och vagndatakort är marigt. Arbetade med det på MB i närmare 10år, men har tyvärr inte tillgång till det längre. Tyvärr så är en del ÅF väldigt bekväma och säger att det inte finns längre. Har fått mer än ett samtal från uppgivna kunder om sånt när jag jobbade med det. -74 är nog gränsfall att det finns ett elektroniskt vagndatakort, men det går att lösa ändå om kund och ÅF samarbetar.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

RD350

#9 » 19:29:58, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla alltid originaldelar först till mercedes! Det mesta brukar finnas nytt, inte alltid jättedyrt heller. Tycka vad man vill om mb, inget märke slår dom på reservdelshållning!

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

ochkl0620 (trådstartaren)

#10 » 11:11:44, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Några veckor senare och jag tänkte det var dags med en uppdatering!
Det blev ungefär som planerat. Fast det fick bli 3 dagar extra semester. Inte mig emot! :)
Hade fått tag på kopplingscylindrar så det var den första biten som jag började med, parallellt med att riva av trummorna och inspektera och identifiera!
När jag skulle lossa nipplarna från slavcylidern så sa det klick så var det gamla stålröret av. Visade sig att samtliga bromsrör var i liknande skick, skarvade flera gånger mm.
Samtliga cylindrar i bromssystemet inkl bromskraftsregulatorn på bakaxeln plockades ner. Alla 4 hjulcylindrar samt huvudbromscylinder fick nya tätningar.
Bromsrören som satt var 6mm och inte helt vanligt idag. Chansade och gick ner till 3/16" och det verkar fungera finemang!
Bromskraftsregulatorn i sig gjorde mig rejält skitnödig då jag såg skicket på den samt att den var bypassed.
Verkar som att den beckat ihop av oxid och skit redan för mååånga år sedan då den sist kördes o skruvades med. Verkar i alla fall som att jag fick fart på även den biten, fast funktion egentligen är okänd mer än att den skickar bromskraft dit den ska i alla fall.
Fast det finns en hylsa i den som jag tycker verkar lite suspekt men den fick i alla fall sitta kvar ifall det skulle fungera. syns på bifogade bilder.
Det hela vart i alla fall ganska trevligt efter lite behandling med stålborste o färg :)
Att få tag i bromsbackar var en helt annan historia då det var totalt omöjligt till bakaxeln. Fram var lite annorlunda, men dyrt :)
Fick i alla fall kontakt med ett företag i Norrköping som heter Nobtec. De bandade om mina bak-backar och blästrade trummorna! Även ATE tätningar fixade de.
Frambromsarna överlever ett par år till! Även mycket lyckligt att samtliga trummor var fina och helt utan slitkanter och ojämnheter!
Sedan skulle maskinen vevas igång men då visar det sig att den sedan tidigare kända vattenläckan inte alls var en slang utan vattenpumpen som gjort sitt.
Lite nedslående men det löste sig faktiskt på bara några timmar då HK i Motala hade hemma för ett par hundralappar!
Annars har det flutit på ganska bra och besiktningen vart roligare än förväntat! 4st anmärkningar, handbromsen ojämn färdbroms pga luft samt en spindelledsdamask och ett posljus :)
Hemresan började på tisdag och onsdag kväll var vi hemma efter ett planerat stopp typ halvvägs :)
Mvh Charles!
P.S
Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder då maskinistens bilduppladdning bara står o tuggar.

6 personer gillar det här inlägget.
ochkl0620
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:10, 24-09-2015
Ort: Näsåker Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ochkl0620 (trådstartaren)

#11 » 15:42:31, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena! Nu verkar det fungera! Bildbomb!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
ochkl0620
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:10, 24-09-2015
Ort: Näsåker Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Mattias Petterson

#12 » 16:32:16, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser förvånansvärt rostfri ut men lite mossig
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se