Tjena!
Några veckor senare och jag tänkte det var dags med en uppdatering!
Det blev
ungefär som planerat. Fast det fick bli 3 dagar extra semester. Inte mig emot!
Hade fått tag på kopplingscylindrar så det var den första biten som jag började med, parallellt med att riva av trummorna och inspektera och identifiera!
När jag skulle lossa nipplarna från slavcylidern så sa det klick så var det gamla stålröret av. Visade sig att samtliga bromsrör var i liknande skick, skarvade flera gånger mm.
Samtliga cylindrar i bromssystemet inkl bromskraftsregulatorn på bakaxeln plockades ner. Alla 4 hjulcylindrar samt
huvudbromscylinder fick nya tätningar.
Bromsrören som satt var 6mm och inte helt vanligt idag. Chansade och gick ner till 3/16" och det verkar fungera finemang!
Bromskraftsregulatorn i sig gjorde mig rejält skitnödig då jag såg skicket på den samt att den var bypassed.
Verkar som att den beckat ihop av oxid och skit redan för mååånga år sedan då den sist kördes o skruvades med. Verkar i alla fall som att jag fick fart på även den biten, fast funktion egentligen är okänd mer än att den skickar bromskraft dit den ska i alla fall.
Fast det finns en
hylsa i den som jag tycker verkar lite suspekt men den fick i alla fall sitta kvar ifall det skulle fungera. syns på bifogade bilder.
Det hela vart i alla fall ganska trevligt efter lite behandling med stålborste o färg
Att få tag i bromsbackar var en helt annan historia då det var totalt omöjligt till bakaxeln. Fram var lite annorlunda, men dyrt
Fick i alla fall
kontakt med ett företag i Norrköping som heter Nobtec. De bandade om mina bak-backar och blästrade trummorna! Även ATE tätningar fixade de.
Frambromsarna överlever ett par år till! Även mycket lyckligt att samtliga trummor var fina och helt utan slitkanter och ojämnheter!
Sedan skulle maskinen vevas igång men då visar det sig att den sedan tidigare kända vattenläckan inte alls var en
slang utan vattenpumpen som gjort sitt.
Lite nedslående men det löste sig faktiskt på bara några timmar då HK i Motala hade hemma för ett par hundralappar!
Annars har det flutit på ganska bra och besiktningen vart roligare än förväntat! 4st anmärkningar, handbromsen ojämn färdbroms pga
luft samt en spindelledsdamask och ett posljus
Hemresan började på tisdag och onsdag kväll var vi hemma efter ett planerat stopp typ halvvägs
Mvh Charles!
P.S
Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder då maskinistens bilduppladdning bara står o tuggar.