Tack för tipset! Det skall jag kolla upp.
Ja, så går det tydligen till när man lagar ett "Front Axle Coil
Spring Mount" på Jeep WJ!
Kändes lite hopplöst först när jag såg hur genomruttet det var, men en liten bit i taget så reder det upp sig till slut.
Tänkte först jag skulle behöva byta hela, men bakre delen, där axeln sitter i bärarmen och stötdämparen var fortfarande ganska solid. Endast den främre och övre delen var rutten.
Det som "triggade" detta arbete nu, var egentligen en önskan att nå stjärnorna! Eller i varje fall 2 tum närmare skyn, dvs en liten höjning till!
Där ser man hur det! Tidigare ditlagd gummipuck under fjädern och en distans, av stål, mellan fjädern och karossen.
Totalt bygger det väl drygt 4 tum. 11.5 cm eller något ditåt.
Samt ny
stötdämpare. Tänkte behålla de gamla först men så körde jag med stålborste i vinkelslipen på den för och få bort lite rost och rätt som det var blev den alldeles blöt! Oljan läckte alltså ut, genomrostat!
Kasseras alltså, och då fick det bli nya. En sats 4 st inhandlades via ebay för 1500 riksdaler inkl, frakt från England. Inte mycket att välja på.
Det fick bli originallängd på dessa eftersom jag behåller originalfjädrarna känns det rimligt.
Längre fjädrar blir så hiskeligt dyrt! Och då måste man ha längre dämpare också. En av dessa kostar som hela satsen jag köpte.
Men nedre stödämparfästet får ju då flyttas upp, för att inte hela dämparlängden skall vara ute vid normalläge ("ride height"):
Det visade sig att när jag ställde bilen med bockar under framaxeln och bakaxeln så hamnade dämparen i
ungefär mittläge. Det känns lagom så. Inte riktig det på den bilden ovan, men från strecket och upp till kanten av "hylsan" blev det c a 95 mm, och dämparens rörelse är 180 mm, så det blev nästan perfekt med en gång!
Dämparens totallängd är 540 mm från nedre fästet till övre, mitt emellan gummibussningarna. Kan va bra å veta för nå'n, nå'n gång!
Adaptern jag gjorde är 60 mm lång.
Det ser lite blött ut på bilderna, men det är för att jag penslat med bryggsmörja på det rostiga, inga oljeläckage! Knappast någon idé att måla när det är så rostigt.
Höjningssatsen köpte jag från U.S.A.
Den heter Rough Country 2" Coil Spring Spacer Suspension Lift Kit. Beställde från Morris 4x4 i Florida, och det fungerade faktiskt även om det var några turer men det tar vi en annan gång.
Den tidigare ditlagda gummipucken är en s k Budget Boost kit. En till hade ju gett samma höjningseffekt (i princip) men gummi har ju en tendens att "krypa iväg" med hög belastning, så stål känns stabilare! Två gummipuckar hade nog blivit lite väl mycket "flexibilitet", om man säger!
Ståldistansen skruvas helt enkelt fast i övre fjäderfästet med en 1/2" unc-skruv. Där var lite rostigt, så därför behövde det förstärkas, enl. bild i förra inlägget.
Även högersidan behövde sig en duvning:
Liten annan konstruktion där, sitter liksom dubbla plåtar.
Något mindre skadat där, enklare jobb att laga.
Även där behövde övre fästet förstärkas:
Distansen:
Nu sitter den där: