Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fälgrenovering och lite annat...

59 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

Krister W. (trådstartaren)

#46 » 21:06:23, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fick jag satt dit de renoverade hjulen då:

Bild
Efter första provturen. Lite mer attityd än innan, eller...

Bild
Före.

Blev lite lättare testkörning i skogen också:
Bild
Bild

Hjulen fick plats utan alltför mycket modifierande. Tog bara bort lite i framkant av främre hjulhusen. Men får trimma lite i framkant av bakre hjulhusen också. Tog i lite när jag körde över en stor sten med ena bakhjulet...
:driver:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



Krister W. (trådstartaren)

#47 » 10:50:15, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags för lite uppdatering. Sen förra inlägget har inte mycket hänt med projektet (mer än lite skogskörning :razz: ), förrän alldeles nyligen:

Nedre fjäderfästena fram var ju rättså ruttna:
Bild

Renkapat:
Bild

"Skrotet"
Bild

Börjat laga sidorna, bit för bit:
Bild
Bild

Pappmall:
Bild

Å det var här någonstans som jag fick åka och köpa en ny migsvets, då den gamla lade av. Den tjänar numera som svetsvagn :-)
Krister W. @ Dagens glädjeämne !
Bild

Yttersidorna på "skålen" fullbordad:
Bild

Forts. följer.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

8 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#48 » 14:05:41, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

å då fortsätter vi!

Pappmall:
Bild

Nya delar på G:
Bild

Kostade på lite zinkfärg på insidan, om det nu nyttjar något till?
Bild

Redo för svetsning:
Bild

Nu sitter den där! :grin:
Bild

Mera Zink:
Bild

Å toppa med lite svart sprayfärg:
Bild

Även övre fjäderfästet fick sig en liten förstärkning. Återkommer snart till varför:
Bild

Kommer nog en och annan frågeställning också, vad det lider...

Forts. följer.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

9 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

PeterNacka

#49 » 02:22:33, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej där, ser du köpt 2-komponent från biltema i grundfärg. Bara pulverlack eller 2-komponent som sitter å klarar av angripning av salt, petroleumprodukter mm. Så tänkte tipsa om ett företag jag köpt mkt 2-komponent lack förr om åren. Sist för 5 år sedan. Halmstad lackdepå säljer till privatpersoner till lågt pris å skickar över hela landet. Så kolla med dem, för 1-komponent är bedrägerier till allt som används å till allt som används utomhus.

Så kolla med dem. Bra å ha några basfäger hemma. Klarar sig i många många år. (Har svart, vitt, rött, silver å gult i mitt lager för många år framöver, he he. Köpte när Biltema skulle sluta sälja för 5-6 år sedan. Så guld å alltid ha hemma så jobbet består vad man nu än gör).
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Krister W. (trådstartaren)

#50 » 22:13:42, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset! Det skall jag kolla upp.

Ja, så går det tydligen till när man lagar ett "Front Axle Coil Spring Mount" på Jeep WJ! :grin:
Kändes lite hopplöst först när jag såg hur genomruttet det var, men en liten bit i taget så reder det upp sig till slut. :thumme:
Tänkte först jag skulle behöva byta hela, men bakre delen, där axeln sitter i bärarmen och stötdämparen var fortfarande ganska solid. Endast den främre och övre delen var rutten.

Det som "triggade" detta arbete nu, var egentligen en önskan att nå stjärnorna! Eller i varje fall 2 tum närmare skyn, dvs en liten höjning till! :razz:

Bild
Där ser man hur det! Tidigare ditlagd gummipuck under fjädern och en distans, av stål, mellan fjädern och karossen.
Totalt bygger det väl drygt 4 tum. 11.5 cm eller något ditåt.
Samt ny stötdämpare. Tänkte behålla de gamla först men så körde jag med stålborste i vinkelslipen på den för och få bort lite rost och rätt som det var blev den alldeles blöt! Oljan läckte alltså ut, genomrostat! :eek:
Kasseras alltså, och då fick det bli nya. En sats 4 st inhandlades via ebay för 1500 riksdaler inkl, frakt från England. Inte mycket att välja på.
Det fick bli originallängd på dessa eftersom jag behåller originalfjädrarna känns det rimligt.
Längre fjädrar blir så hiskeligt dyrt! Och då måste man ha längre dämpare också. En av dessa kostar som hela satsen jag köpte.
Men nedre stödämparfästet får ju då flyttas upp, för att inte hela dämparlängden skall vara ute vid normalläge ("ride height"):
Bild
Bild
Det visade sig att när jag ställde bilen med bockar under framaxeln och bakaxeln så hamnade dämparen i ungefär mittläge. Det känns lagom så. Inte riktig det på den bilden ovan, men från strecket och upp till kanten av "hylsan" blev det c a 95 mm, och dämparens rörelse är 180 mm, så det blev nästan perfekt med en gång! :grin:
Dämparens totallängd är 540 mm från nedre fästet till övre, mitt emellan gummibussningarna. Kan va bra å veta för nå'n, nå'n gång!

Adaptern jag gjorde är 60 mm lång.

Det ser lite blött ut på bilderna, men det är för att jag penslat med bryggsmörja på det rostiga, inga oljeläckage! Knappast någon idé att måla när det är så rostigt. :mrgreen:

Höjningssatsen köpte jag från U.S.A.
Den heter Rough Country 2" Coil Spring Spacer Suspension Lift Kit. Beställde från Morris 4x4 i Florida, och det fungerade faktiskt även om det var några turer men det tar vi en annan gång.
Den tidigare ditlagda gummipucken är en s k Budget Boost kit. En till hade ju gett samma höjningseffekt (i princip) men gummi har ju en tendens att "krypa iväg" med hög belastning, så stål känns stabilare! Två gummipuckar hade nog blivit lite väl mycket "flexibilitet", om man säger! :mrgreen:

Ståldistansen skruvas helt enkelt fast i övre fjäderfästet med en 1/2" unc-skruv. Där var lite rostigt, så därför behövde det förstärkas, enl. bild i förra inlägget.

Även högersidan behövde sig en duvning:
Bild

Bild

Liten annan konstruktion där, sitter liksom dubbla plåtar.

Bild

Något mindre skadat där, enklare jobb att laga.

Bild

Bild

Bild

Även där behövde övre fästet förstärkas:

Bild

Bild

Bild

Distansen:
Bild

Bild

Nu sitter den där:
Bild
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

6 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#51 » 14:51:49, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan fundera på vad det här projektet har för syfte, mål, och tidsplan.

Tidsplanen är "långtidsprojekt", dvs något obestämd, men det kommer inte bli klart innan sommaren, om jag säger så! :razz:

Mål: I närtid bli klar med höjningsoperationen "4 tum". Närmaste delmål är få dit alla 4 stötdmpare, med "förlängningsadaptrar", och få ner den på mark igen på egna hjul innan måndag morgon! Får se om det lyckas...

Långtidsmål, eller snarare Vision, är en någorlunda kompetent "terrängvagn", som funkar någorlunda på väg också.
Främsta inspirationskälla:
Grandzilla
https://youtu.be/61-dfCb23E4
Det där med "inspirationskälla" skall dock tas med rätta glimten i ögat! :mrgreen:
Men siktar man mot månen kanske man når trädtopparna i alla fall!

"Filosofin" bakom projektet, om man kan kalla det så, är "man tager vad man haver, och gör så gott man kan, med så låg budget som möjligt!"

En annan allmänt trevlig inspirationskälla tycker jag är de här snubbarna och deras bilar:
https://youtu.be/phR5vfwKipc

Särskilt han med Duetten! :grin:
Se 11:28 in i videon!

Så vad gör man när man har en gammal rostig jeep, som fortfarande är gansko okey maskinellt, men rosten börjat härja rätt friskt i skärmkanter och sparklådor? Men bärande delar har ändå klarat sig rätt bra.
Ja, något kul, som en skogsjeep man inte behöver vara så rädd om och kan få lite utlopp för sin kreativitet och mekarlust (som om det inte fanns nog redan med projekt att sätta svetsen i!). Skaffa lite nya erfarenheter i bilmekandets ädla konst...
Å sist men inte minst, åka lite jeep i skogen!

Eventuella kommentarer, idéer, och synpunkter mottages gärna!

Forts. följer.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#52 » 00:05:11, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummipuck och ståldistans höger sida:


Bild

Fick dit fjädern utan större mankemang:


Bild


Bild

Stötdämparförlängning:
Bild

Forts. följer.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

4 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#53 » 23:03:59, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mission completed!

Bild

Bild
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#54 » 23:23:04, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även baktill behövde övre fjäderfästena lagas.

Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Fick man gänga lite också...
Vad skall detta bli månntro?
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Fick flytta upp nedre stötdämparfästet bak 8 cm. Då hamnade stötdämparna i mittläge då den vilar på axlarna.

Bild
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Stridis2

#55 » 13:59:16, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte hemskt konstiga styregenskaper med den höjningen? Jag höjde en Range Rover 10 cm för en massa år sedan (sågade av övre fjäderfästet och flyttade ner det på ramen). Eftersom framaxeln kom längre ner så vreds sig hela axeln med ändrad castervinkel som följd. Styrstaget låg inte heller vågrätt vid normal belastning på bilen. Detta fick bl.a. som följd att vid spårig väg var bilen jättestirrig och mycket svår att köra med. Det var bl.a. en stor Europaväg jag körde på ibland. Där kunde jag inte köra i 80, och ändå använde jag hela vägbanans bredd, inklusive båda vägrenarna. :mrgreen:
Körde oftare på en annan större väg, men denna var inte lika spårig. Där var det inga problem att hålla 90.

Min lösning blev att helt sonika såga av och vrida bärarmsfästena på framaxeln. Samtidigt med den operationen flyttade jag in bärarmarna under ramen så jag kunde få på mycket större däck utan att de tog i bärarmarna.
Jag borde ha flyttat styrstagsinfästningen i framaxeln också, men det hann jag aldrig med. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#56 » 07:19:35, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en Nissan Patrol för 30 år sen som jag tänkte höja rejält men den gick som ett lok efter vägen så jag tänkte om och krummade istället fjäderpaketen och la i en extra fjäder i varje, den kom upp ca 4" med endast den ändringen och det blev god plats för 33" utan att vägegenskaperna eller fjädringsvägar påverkades. körde även med 35" ett tag men då begränsades fjädringsvägarna en smula. Rörde inte styrning eller annat alls, den var otroligt stabil efter vägen i vilket före som helst och klättrade dessutom bra i skogen.

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Krister W. (trådstartaren)

#57 » 11:33:09, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Stridis2:
Mycket bra kommentar! :thumme:
Vad jag sett, och då har jag grävt igenom otaliga youtube-videos och annat material på nätet om höjning av Jeep Grand Cherokee, så behöver man inte vrida axlarna vid måttliga höjningar som upp till lite drygt 4 tum. Verkar som castervinkeln håller sig inom marginalerna för positivt utfall (eller i vart fall neutral) då. Men vill man gå högre än så blir det kraftiga ombyggnader som följd; ställbara bärarmar, kardanförlängning mm. T o m så kallat long arm kit kan behövas.
Jag har knappt hunnit testa Jeepen sen den kom ner på "fötter" i söndags kväll, bara en kort sväng. Men jag skall testa, och gräva vidare i det här, och återkommer med rapport så snart jag kan! :grin:

@texas5020:
Intressant! Krävdes inga mer modifieringar än de du beskriver alltså? Körde du med original stötdämpare?
Jag har inspirerats av den typen av höjningar som man ibland gör på bladfjädrade fyrkrafsare, dvs steg 1. brukar vara att lägga axeln över bladfjäderpaketet istället för under som ofta är original, samt i steg 2. lägga klossar emellan också. Finns någon tråd här på Maskinisten om någon Suzuki, tror jag?

Men blir det ändrad (längre) fjädringsväg med extra blad i fjäderpaketet? Som jag bygger behålls ju standard slaglängd på hjulupphängningen, men karossen kommer högre upp med ökad markfrigång som önskad effekt. Och lite ballare look! :razz:

Så min Jeep är nu höjd lite drygt 4'' fram, och knappt 4 därbak. Samt de större hjulen gör väl en knapp tum till på frigången under axlarna. Original är dessa jeepar lite framåtlutande, så första kustomiseringssteget brukar vara ett så kallat levelling kit, som gör hållningen lite mer horisontell.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

texas5020

#58 » 21:37:24, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, på Patrolen var det det enda som gjordes på chassiet, Rånäs i Valbo fixade fjäderpaketen. Hade också det andra i tankarna men just att den gick så bra efter vägen fick mig att prova det där först och jag blev helnöjd.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Krister W. (trådstartaren)

#59 » 21:58:21, 07-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan rapportera att vägegenskaperna inte är värre än vad man kunde vänta sig av en 4 tums höjning!
Man känner sig någorlunda trygg i hastigheter upp till 95-100 km/h i alla fall. Har inte kört fortare än så, hitills efter höjningen, delvis beroende på att krängningshämmarna inte är kopplade ännu. :cool:
Vill inte riskera något om en råbock eller något annat vilt plötsligt skulle komma upphoppande framför bilen när man är ute och kör.
Får ordna med förlängningar till krängningshämmarstagen någon dag. Helst med snabbkopplingar då, så man kan enkelt lossa dem vid skogskörning.

Däremot bytte jag en bussning i bakre bärarmen för ett tag sedan:

Bild

Bild

Den gamla bussningen var så sopslut att ingenting av metallhylsan runt gummit fanns kvar! Glappet runt bussningen var väl en 5-6 mm, så bakaxeln satt ju faktiskt lite löst... :huh:
Den åtgärden gjorde ju en hel del för spårstabiliteten på väg kan jag säga, det blev märkbar skillnad! :mrgreen:

Sen märkte jag för ett tag sedan ett "klapprande" ljud emellanåt, som då inte blev bättre med tiden. Faktum var att förra helgen tillkom det som ett morrande läte vid motorbromsning (nåja, det är en automat), som försvann så fort man lätt tryckte på gasen. Dessa missljud lär vara tydliga tecken på att CV-knuten på främre kardan, vid utgående axel på fördelningslådan börjar säga upp sig.
Så den tog jag ner då och så här såg den ut då:

Bild

Man kan ana på bilden att gummitätningen runt knuten spruckit, och det som är innanför där är lite rostangripet... Inget ovanligt fel på dessa bilarna!
Höjningen kan ha påskyndat förloppet, då en höjning ökar brytvinklarna i kardanknutarna. Knuten klarar 4 tum höjning utan att bottna, men gummit får onödigt mycket motion då, vid körning. Så det kan ha hjälpt till. Särskilt som den säkert är ganska spröd av ålder vid det här laget!
Nu väntar jag bara på att den nybeställda CV-knuten skall anlända, så skall det väl bli ordning på den biten också!
En kompletterande ågärd som rekommenderas i samband med höjning av Grand Cherokee'er är sk "transfer case drop". Så det får bli en så'n också! Växellåda-fördelningslåda-paketet vilar mot en balk fäst mot undersidan på bilen. Mellanlägg/distanser där, så hamnar utgående axlar längre ner, och brytvinklarna i kardanknutarna blir mindre.
Åtta alu-distanser för ändamålet svarvade idag:
Bild
Finns färdiga kit att köpa, på 0.75" resp 1.00". Valde 25 mm, för blir det för mycket kan man ju alltid svarva ner de en bit...

Avslutningsvis några skogsbilder:

Bild

Bild

Som synes så finns det lite rostproblematik att ta tag i någon dag! :razz:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se