Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fälgrenovering och lite annat...

59 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

Anders.B

#31 » 00:25:22, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde nyss samma resa med 8 fälgar, får väl återkomma om nått år med långtidsresultatet
Bild
Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



Krister W. (trådstartaren)

#32 » 11:18:35, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Flyttar du stötdämparinfästningen också? I annat fall får du väl kortare fjädringsväg? :klia:


Det brukar nog inte anses nödvändigt att göra det vid såpass måttlig höjning av Grand Cherokee som 2 tum. Skaplig slaglängd på originaldämparna.
Så jag provar först utan andra modifieringar. Får se hur bilen känns då.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Stridis2

#33 » 22:27:06, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Jag trodde inte man kunde få för mycket fjädringsväg, i alla fall så länge som sakerna håller (så man inte knäcker knutkors och liknande). Kan vara bra om man står med sin Range Rover på en spolplatta avsedd för stridsvagn S och råkat backa ner ena bakhjulet i servicegropen och de tre andra står kvar på körramperna. Har jag hört... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Krister W. (trådstartaren)

#34 » 09:05:30, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du såklart rätt i, men för tillfället råder andra prioriteringar.
Sen, när jag tagit ut den på tur, kanske jag får anledning att tänka om på den punkten! :mrgreen:
Men jag har dock redan vissa funderingar på hur nedre stötdämparfästet kan flyttes uppåt.
Fast kanske det kan bli problem då med att dämparen bottnar "i toppen" vid hårda islag eller mycket flex på bilen? Vilket kanske inte är hälsosamt för dämparna... :klia:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Stridis2

#35 » 22:59:46, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag flyttade hela fjäderfästet på en RR. På toppen av detta sitter ett torn med stötdämparen inne i detta och inuti fjädern. På detta vis var fjädringsvägen oförändrad. Har för mig jag ändrade genomslagsgummina också. Däremot vet jag med säkerhet att jag flyttade bärarmens infästning från sidan av ramen till under ramen, samt flyttade ihop bärarmarna närmare mitten på framaxeln. Detta dels för att få bättre vinkel på framaxeln, men framför allt för att kunna montera stooora hjul på RR.n. :mrgreen:
I och med att jag bara använde originaldelar som redan satt på bilen så kostade hela operationen bara arbete, lite kapskivor och svets. Att det sedan blev så snyggt att Bilprovningen inte såg att något var ändrat gör ju inte saken sämre... :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Krister W. (trådstartaren)

#36 » 08:30:44, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man samtidigt flyttar ner genomslagsgummina. Ja, naturligtvis! Då borde ju axeln ta i dem innan det bottnar i stötdämparna såkart. Det var visst med ett par distanser i höjningssatsen också. De är nog till att sätta mellan rambalk och dämpgummin. Får kolla på det senare. Första målet är att få dit de större hjulen! :razz:
För göra den moddning som krävs för det först, sen kompletterande åtgärder för en harmoniskt fungerande helhet!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

torbjorn_forsman

#37 » 09:25:05, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte främre kardanknuten kunna ha synpunkter på såna där operationer?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#38 » 13:52:22, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man får olika vinklar mellan knutarna är det mycket obra (en av anledningarna jag vred hela min främre axel). Samma sak om man bottnar knuten. Men jag har kört ganska mycket med min RR, och främre kardan är en av få saker som inte har gått itu... :vissla: :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Krister W. (trådstartaren)

#39 » 09:05:56, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte en såpass måttlig höjning som 2'' skall ställa till det med främre kardan. Går man högre däremot kan det mycket riktigt bli problem med vibrationer i kardan fram. Vinkla om axeln då kan ju vara en lösning. En annan åtgärd brukar vara på dessa bilarna att byta ut fram-knutarna mot riktiga knutkors. Ja, det sitter CV-knutar fram original! Klarar stora brytvinklar sämre än knutkors, kan bottna i värsta fall. Men där är vi inte riktigt än....
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#40 » 10:09:14, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår blev det lite gjort med Jeepen igen! :grin:
Höjning av bakändan var målet. Men som alla vet brukar det alltid dra med sig någonting mer när man väl börjar rota, så även denna gång. Ett bärarmsfäste på bakaxeln krävde uppriktning först.
Efter avmontering av höger bärarm såg det ut såhär:

Bild
Knäckt på två ställen "Z". Det blir att ta detta i omgångar, värma med gasen och böja det rätt.

Bild
Nedre knäcken på ena örat tillbakaböjd, andra böjen på G.

Bild
Värmt precis intill axeln där örat är fastsvetsat, närapå rakt nu!

Bild
Nedre knäcken på andra örat uträtad.

Bild
Sista omtaget, nu börjar det väl likna något.

Bild
Klart! I princip omöjligt att skilja från Fabriksnytt! :mrgreen:
Nåväl, läget på öronen återställt. Sen att det är lite buckligt på sidorna får man leva med...

Så var det dags att börja med det som egentligen skulle göras. Höjning bak.

Bild
Fjäder på väg bort.

Bild
Gummipuck ditlagd.
Rosten härjat nästan lika friskt på nedre fjäderskål som därfram. Men det får vara till en annan gång. Penslade på med rostolja i alla fall, kanske det bromsar förfallet något. :cool:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

torbjorn_forsman

#41 » 10:21:59, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min jeep upptäckte jag härom året att det där bärarmsfästet hade spruckit tvärs av på ena sidan. Inte underligt att den kändes lite vinglig. Två år i rad har jag fått en bra att veta på rostskadade fjädersäten bak, dessutom låter bakhjulslagren illa. Innan nästa besiktning blir det bakaxelbyte, jag har en bättre axel liggande. Förhoppningsvis blir det tillfälle att snygga upp axeln och renovera bromsarna på den under vintern.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Krister W. (trådstartaren)

#42 » 08:13:10, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läskigt att upptäcka något sådant. Bara en tidsfråga då innan bakaxeln ramlat av!

I mitt fall blev det har fästet krökt då en stor sten kom farandes bakifrån, snett in i bakhjulet. :vissla:
Men det ser ut att ha klarat sig utan sprickor i varje fall, vad jag kunde se.

Värre såg det ut med fjäderskålarna fram, snart igenomrostade. Byta de blir ju kul, svetsade direkt i framaxeln som de är. Lär nog att ta loss hela axeln och lägga upp på arbetsbänken för att komma åt. Nya delar finns bara som eftermarknadsprylar, som de här:
https://www.claytonoffroad.com/jeep_gra ... unts_fixed
Är nog inte meningen att dessa bilarna skall hålla så länge att fjäderskålarna rostar sönder....
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

texas5020

#43 » 10:53:36, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är riktigt otäckt med dom där stenarna som kommer farandes, helst bakifrån... :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

J.K Nilsson

#44 » 11:16:50, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Ojoj, varför frågar jag er här på Maskinisten? :ohnej: Allting verkar ju så komplicerat! :mrgreen:


:vissla: :vissla: :vissla: :vissla:

Bild

J.K Nilsson

2 personer gillar det här inlägget.
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

Krister W. (trådstartaren)

#45 » 20:32:30, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som man passerade den första peaken ungefär vid 15, 16-års åldern. :cool: :cool: :cool:
Sen gick det bara utför med svindlande fart ner mot Dalen. :uupps:

Undrar när när man skall nå bottnen, och det börjar gå uppför igen? :klia:
Det man mest lärt sig hitills, är att man nästan inte kan eller vet någonting alls...
:insomnia:
:mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se