Det är min egen lilla hemlighet...
Nä, allvarligt talat, vi skall hjälpas åt här på Maskinisten!
Jag kör det mesta med Nylontrådsborste med 6mm skaft, i borrmaskin. Funkar alldeles utmärkt! Inköpt på Jula. Nu när jag precis upptäckt hur bra dessa är lär de väl försvinna ur sortimentet illa kvickt, som vanligt.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... te-053502/Har dock inhandlat ett litet lager redan! Efter en och en halv
fälg är jag fortfarande på första borsten, knappt sliten alls.
De avverkar precis lagom mycket. På färg tar det några sekunder att komma ner till metallen, och på de oxiderade ytorna går det ännu lite fortare.
Väl nere på ren alu tar det inte mycket mer. Djupare skador är svårt att få bort med dessa. Bra dock, man vill ju inte formförändra för mycket!
Skarpa hörn och kanter kan dock bli lite avrundade, så man får passa sig och inte köra för mycket där!
Får ge dessa borstar högt betyg!
Önskar dock att de fanns i mindre storlekar också. I de 5 mindre hålen på mina fälgar går det inte att komma åt. Där får det bli dremeln, med "sandpapperskiva" eller slipcylinder.
Men jag har det relativt väl förspänt med mina fälgar. Mest stora släta ytor som går fort att polera. Sådana här BBS-fälgar t ex vore värre att polera. Då fick man nog mest köra med dremeln:
Tålamodsprövande är bara förnamnet!
Varför inte bara blästra av dem då, undrar säkert någon?
Jag kollade lite på priser, och insåg då att vanliga simpla lättmetall-fälgar lämnar man inte in till någon firma på blästring/grundmålning! Närapå billigare att köpa nya då tror jag.
Vad jag kunde se började priserna på
minst en tusing per fälg.
Vore det en
renovering av originalfälgar till en Ferrari exempelvis, vore det en annan femma.
Själv har jag inte tillräckligt kraftfull
kompressor eller annan utrustning för att blästra fälgar själv, och inga känningar i branschen heller som kunde hjälpa mig.
Så det får bli denna snikvarianten. Men det känns helt klart görbart.