Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot Expert ABS

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

villesne (trådstartaren)

#1 » 13:05:38, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bilen som jag svetsat framvagnsbalken på.
Nu vill inte ABS:en vara med. varningslampan lyser. Samtliga sensorer mätta från mångstifts-kontakten Lika c:a 160 ohm. Det är samma som på en obegagnd. De pulsar snällt när jag roterar hjulen. Det finns ingen otillåten jordning perifert. Nu är mina ideer slut. Har ngn annan ngn ide??
villesne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:34, 07-08-2011
Ort: Norra Skaraborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar 4-ton hjulgr.
DavidBrown-56 (fungerar ej)



torbjorn_forsman

#2 » 14:05:55, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att läsa av felkoder från ABS-systemet och kolla vad styrenheten har att säga.
Om det ska fortsättas med att felsöka på måfå, så kolla i första hand jordpunkter och strömförsörjning till ABS. En del franska bilar har ett yttre överspänningsskydd för ABS-systemet som ser ut som ett vanligt bilrelä, det innehåller en kraftig zenerdiod och en "engångssäkring" i form av en tunn ledare på kretskortet. Det brukar kunna gå sönder i samband med svetsning eller om man har hjälpstartat bilen med ett tvivelaktigt starthjälpaggregat (eller för den delen kopplat in 24 V till en 12 V-bil). Kan för övrigt nämnas att på tyska bilar (t ex VAG) sitter motsvarande överspänningsskydd inbyggt i ABS-enheten och går inte att byta separat, så där blir samma slags misstag dyrare...

Slocknar ABS-lampan aldrig, eller slocknar den en stund efter tändningstillslag men tänds igen när man börjar köra?
Märks det några livstecken från hydraulikdelen av ABS-systemet, t ex ljud från att den självtestar pump och magnetventiler efter tändningstillslag?
Vad är det för fabrikat på ABS-systemet (kanske ATE, Bosch, Bendix ...)?
Årsmodell på bilen?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

villesne (trådstartaren)

#3 » 15:53:42, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oförskämt med såna säkringar som det Du antyder med tyskarna.Som med skrivarna i IT-världen. Konsumenten är alltid lurad. Alltnog och emedan, som salig Hans Alfredsson stundom uttryckte sig; Bilen är aningen för gammal för svara på generella delen i min VAG-testare. Gott tips detta jag skall söka den där grejen. Hörde även från sonen att det har funnits glapp vid ngt tillfälle vid ingången till säkringslådan. Även det skall kollas när värmen släpper.
Lampan lyser hela tiden. Bosch är det. Går det att få tag i elschema för den där. Var letar man. Av utseendet att döma verkar den inte bygga upp tryck i magasin som Forden gör. Bromseriet i övrigt är vanligt vacuumsservo från LUCAS.
Tackar så länge. Jag skall gneta på lite.
Bilen har varit slingrig ett tag med misstanke om framvagnssglapp. Upptäckte just att Panhardstaget är av. Det tror jag förklarar den saken.
För att pigga upp tillvaron ytterligare så tog Åskan ner internetanslutningen förra måndagen så nu är jag hänvisad till biblioteket ett tag.
villesne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:34, 07-08-2011
Ort: Norra Skaraborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar 4-ton hjulgr.
DavidBrown-56 (fungerar ej)

torbjorn_forsman

#4 » 16:01:04, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elschema finns i Peugeot/Citroëns elektroniska verkstadshandbokssystem, tror det heter SEDRE eller något sånt. Går att hitta på en del skumma fildelningssajter, men det är mycket data att tanka hem (motsvarande två DVD). Man måste köra ett "crack" för att kunna installera det på en dator och det fungerar lite halvdant, jag har hört ett påstående att cracket bara skulle fungera på Windows Vista. Har själv försökt installera men inte fått cracket att fungera.

Jag skulle tro att en lite mer avancerad OBD-kabel (t ex Autocom eller någon kinaklon av den) skulle kunna läsa felkoder på ABS-systemet utan vidare. Har bilen normalt OBD-uttag eller den äldre Peugeot-lösningen med en lång rad av trepoliga kontakter, en för varje styrenhet som går att läsa av?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

villesne (trådstartaren)

#5 » 15:31:24, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har ett uttag men jag får inga felkoder.
villesne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:34, 07-08-2011
Ort: Norra Skaraborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar 4-ton hjulgr.
DavidBrown-56 (fungerar ej)

torbjorn_forsman

#6 » 19:34:26, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får kabel/programvara kontakt med ABS-enheten, så du kan få ut information om att den inte har några felkoder, eller får den inte kontakt alls?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

villesne (trådstartaren)

#7 » 15:04:19, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakt och besked om kommunikation men sedan uppgift om att inga felkoder finns. Dock får jag inga urval av kategorier att söka på så lite tveksamt är det nog. Har hört att dessa dieselbilar kom lite senare med analysmöjligheter. Varningen för maskinfel lyser även utan att det kommer upp på instrumentet. Det brukar kunna åtgärdas med filterbyte och att släppa in luft i tanken. Det blir väl lågt tryck där repetitivt. Om analyssystemet var installerat borde det reagerat. Därför tror jag inte jag får ngn hjälp den vägen. Får förlita mig på hjälp och råd och hjärnkontoret. Just nu ligger ABS:en nere då jag sliter med att få ned Panhardstaget (tvärstaget) bak då det är av. Det måste nog bli inköp av beg. sådant. Konstigt att det kan sitta så eländigt till fast det vid första påsyn verkar sitta så öppet.
villesne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:34, 07-08-2011
Ort: Norra Skaraborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar 4-ton hjulgr.
DavidBrown-56 (fungerar ej)

torbjorn_forsman

#8 » 15:18:39, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, diagnos på motorstyrsystemet kom senare på dieslar. Men ABS-system har haft någon form av diagnosstöd, dock i enklaste fall bara blinkkoder, ända sen slutet av 80-talet.

Tänk på att en enkel generisk felkodläsare bara pratar med motorstyrsystem, den försöker inte ens få kontakt med en ABS-enhet.
Jag skulle tro att en kinaklon av Autocom klarar av det här, t ex.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

villesne (trådstartaren)

#9 » 12:37:14, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Tack så länge.
villesne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:34, 07-08-2011
Ort: Norra Skaraborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar 4-ton hjulgr.
DavidBrown-56 (fungerar ej)

BM 4 ever

#10 » 14:20:31, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör en likadan bil i bland. På den har ABSlampan börjat lysa på vid inbromsning (ibland ) . Stänger av-startar om, och lampan lyser inte mer på några dagar. Började din på liknande sätt ?
Franska bilar = dåliga bilar :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

torbjorn_forsman

#11 » 15:47:41, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen är ABS-systemet ändå tillverkat av ATE eller Bosch, och skulle lika väl ha kunnat sitta på en t ex tysk bil.

Om ABS-lampan tänds bara vid hård bromsning då systemet försöker arbeta, så kan orsaken vara så enkel som luft i bromssystemet. Eller slam i bromsvätskan som får saker att kärva i ventilblocket. På en del bilar (t ex Chrysler/Jeep med ABS-system av märke ATE) kan man via diagnoskabel ställa ABS-systemet i ett service/luftningsläge då det kör den eldrivna hydraulpumpen för att pumpa runt bromsvätska och underlätta genomsköljning av ventilblocket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#12 » 17:05:58, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Jag kör en likadan bil i bland. På den har ABSlampan börjat lysa på vid inbromsning (ibland ) . Stänger av-startar om, och lampan lyser inte mer på några dagar. Började din på liknande sätt ?
Franska bilar = dåliga bilar :razz:


Dette skjedde på min Peugeot 307 også. Etterhvert kunne lampen begynne å lyse selv om jeg hadde foten på gassen, og vridde foten litt slik at jeg kom borti bremsepedalen. Jeg la meg under dashbordet, ga bremselysbryteren en dusj med multispray, voila: Har ikke sett ABS lampen lyse på tre år.
Og på bremselysbryteren står det Bosch - Made in Germany. Mulig problemet er at den er skrudd dit av en franskmann? :djaevul:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

villesne (trådstartaren)

#13 » 14:37:47, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TRevligt med flera tips.
Häri sitter ABS från BOSCH medan bromssystemet i övrigt är från LUCAS . Dessutom tror jag att dessa bilar är hopskruvade i Spanien.
Det fortsätter att djäklas. Jag har beskrivit den eländiga skruven. Vi har haft häftig blåst här i Skaraborg. Igår morse upptäckte jag att ett par 4tumX4tum som stod uppställda mot väggen, ramlat och bucklat motorhuven samt spräckt vindruta på denna eländiga peugeot.
villesne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:34, 07-08-2011
Ort: Norra Skaraborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar 4-ton hjulgr.
DavidBrown-56 (fungerar ej)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se