Sida 3 av 6

Re: AC-rör

InläggPostat: 09:44:46, 08-07-2019
av frippis
Stefan1972 skrev: Men då det mer och mer blir återvinning av kylmediat så vill man ju inte och ska inte mixa det heller. (om det ens går)


Fast den återvunna gasen pumpas väl ändå tillbaka till kundens egna bil. Annars skulle ju olika oljetyper också blandas. Och jag skulle inte vilja betala fullt gaspris för nån gas som gått 20 år i nån annans bil.

Re: AC-rör

InläggPostat: 12:27:13, 08-07-2019
av Stefan1972
frippis skrev:
Stefan1972 skrev: Men då det mer och mer blir återvinning av kylmediat så vill man ju inte och ska inte mixa det heller. (om det ens går)


Fast den återvunna gasen pumpas väl ändå tillbaka till kundens egna bil. Annars skulle ju olika oljetyper också blandas. Och jag skulle inte vilja betala fullt gaspris för nån gas som gått 20 år i nån annans bil.


nä moderna aggregat återvinner gas också och oljan separeras bort. Den återvunna gasen kan återföras eller användas i annat fordon. Nu vet jag inte hur betalningen av media går till men i praktiken så kan det alltså vara så att du betalar för det som fylls på. Är det tomt så tar de 100% betalt. Återvinner de 25% så betalar du 75% osv. De flesta har väl ändå fortfarande fasta priser många ggr så det ev överskottet kommer väl de tillgodo.

Re: AC-rör

InläggPostat: 19:04:21, 08-07-2019
av QV_
AN skrev:
QV_ skrev:Kompisen köpte en sniffer och den kände av en läckande schradventil som inte gjorde några bubblor med såpblandning.

Har också varit sugen på en sniffer. Köpte han någon dyr, eller fungerar de lite billigare också bra? Det ska inte till så stort läckage förrän en sniffer känner av läckaget eller?


Ha gav c:a 3000. Har ingen koll på om det är dyrt eller billigt.

Re: AC-rör

InläggPostat: 21:53:58, 09-07-2019
av meken49
Så där ja, nu är systemet fyllt med "piratgas" från USA. Det gav effekt direkt, + 0.2 grader vid ventilationsgallret :uupps: . Då systemet inte var tätt vid tidigare provtryckning med kvävgas, blåste jag även i "Stop Leak" som enligt uppgift ska täta små läckor. Jag håller tummarna :vissla: .

Re: AC-rör

InläggPostat: 09:22:01, 10-07-2019
av frippis
Kul att höra att den hoppade igång. 0.2 grader är lite väl lågt då kylpaketet antagligen håller lägre temperatur och det finns risk för frysning av kondensen som bildas. (Tänk utedelen på en luftvärmepump) det är i sig inte så farligt men kan vara förvirrande om man inte vet vad det beror på.

Kortare sträckor brukar inte vara något problem (typ upp till 30 min). Men kör man långfärder så kan paketet bli helt ihopklampat och det kan tillochmed komma in snöflingor i bilen. När hela paketet är ihopfryset så kommer ingen ventilationsluft in alls genom spjällen (och du blir således utan kyla). För att sedan funka när bilen fått vila någon timme. Om du får sådana problem så får du helt enkelt vila acn genom att manuellt slå av kompressorn på ac knappen några minuter om du hör att kupefläkten får jobba hårdare för att göra en "manuell avfrostning", så länge luft passerar genom paketet så tinar det ju snabbt av den varma uteluften.

Ironiskt nog så kan den för höga kylan bero på för lite köldmedium. Men det är alltid bättre med för lite än för mycket köldmedium, särskild när du inte har mätare för högtrycksporten. Så kör vidare som det är och se hur det funkar. Och köp gärna ett manometerställ om du får intresse för ac system. Kostar typ 500 på ebay/wish. Och det finns många ac filmer på youtube om du vill fördjupa dig. Samt att haynes har en ac handbok (finns på deras officiella hemsida).

Re: AC-rör

InläggPostat: 20:14:47, 10-07-2019
av meken49
Ja det var kanske lite väl kall luft som kom ut, men det ändrade sig så nu är det lite lämpligare 5-6 grader. Fick lite problem. Jag fyllde först i Stop Leak för att täta den lilla läcka som finns för att sedan göra som filmen visade fylla på gasen med motorn igång. Tyvärr läckte det ut en del flytande gas genom kranen som är av plast. Firman verkar inte fatta vad jag menar, utan tror det är gummitätningen mot påfyllningsflaskan som inte tätar. Har försökt förklara för honom att det rinner efter den upp o nervända kranen. Förmodligen är det materialet som drar ihop sig. Får se om han skickar mig en ny slang :vissla: . Schraderventilen (heter den så?) vid lågtrycksporten verkar inte hålla riktigt tätt. Provade med lite saliv och sakta kom en liten bubbla upp. Det "salivprovet" gjordes innan fyllningen började. Kan det vara gummitätningen som är felande? Borde ju vara det. Jag trodde att ett vanligt verktyg till bildäcksventilen skulle passa, men den var för kort. Om jag byter denna ventil blåser ju trycket ut. Hinner man byta den innan?

Re: AC-rör

InläggPostat: 21:07:39, 10-07-2019
av johan.eriksson
Och där har du orsaken till att man läcksöker ett system innan man fyller...

Re: AC-rör

InläggPostat: 09:13:40, 11-07-2019
av frippis
Köp en sortimentask med ventiler av olika storlek som också har verktyg. Tillexempel denna https://www.ebay.com/itm/R12-R134A-AC-S ... 02121a3645

Du kan nog glömma att byta ventilen med gasen kvar om du inte använder ett sådant här specialverktyg https://www.ebay.com/itm/R134-R12-A-C-A ... 09a23745c0

Gasen har högt tryck, och ventilen kommer flyga all världens väg när du skruvar ur den.
Samt att när du släpper gasen så fort så kommer det följa med olja också.
Kör tills gasen läckt ut och byt ventilen sen, men byt snabbt så inte luft kommer in. För läckstoppen reagerar på fukten i luften och stelnar. Läckstoppen är inte en gas utan en vätska, så den kommer finnas kvar där inne. Har du tur så kommer den täta ventilen efter ett tag. Teorin är ju att om det läcker någon stans så kommer för eller senare en droppe vätska att följa med och reagera med fukten i luften och stelna där.

Har du bråttom finns de flesta verktyg och ventiler hos envirosafe också, men till helt andra priser.

Re: AC-rör

InläggPostat: 18:38:57, 12-07-2019
av meken49
Den nya påfyllningsslangen kom idag från Gävle. Det lönar sig att klaga :coffee:

Re: AC-rör

InläggPostat: 18:45:31, 12-07-2019
av meken49
frippis skrev:Köp en sortimentask med ventiler av olika storlek som också har verktyg. Tillexempel denna https://www.ebay.com/itm/R12-R134A-AC-S ... 02121a3645

Du kan nog glömma att byta ventilen med gasen kvar om du inte använder ett sådant här specialverktyg https://www.ebay.com/itm/R134-R12-A-C-A ... 09a23745c0

Gasen har högt tryck, och ventilen kommer flyga all världens väg när du skruvar ur den.
Samt att när du släpper gasen så fort så kommer det följa med olja också.
Kör tills gasen läckt ut och byt ventilen sen, men byt snabbt så inte luft kommer in. För läckstoppen reagerar på fukten i luften och stelnar. Läckstoppen är inte en gas utan en vätska, så den kommer finnas kvar där inne. Har du tur så kommer den täta ventilen efter ett tag. Teorin är ju att om det läcker någon stans så kommer för eller senare en droppe vätska att följa med och reagera med fukten i luften och stelna där.

Har du bråttom finns de flesta verktyg och ventiler hos envirosafe också, men till helt andra priser.


Hur är det tänkt att man ska byta nålen med detta verktyg ? :???: Nålen sitter ju mellan detta verktyg och gasen.

Re: AC-rör

InläggPostat: 19:24:47, 12-07-2019
av johan.eriksson
Börja med att träna på att byta nålventil på ett hjul med trycket kvar i däcket, pumpa till ca 4-5bar innan.
Och då ska helst inte däcket vara större än ett mc däck. Ungefär då får du en upplevelse av vad det innebär.

Re: AC-rör

InläggPostat: 21:10:18, 12-07-2019
av meken49
meken49 skrev:
frippis skrev:Köp en sortimentask med ventiler av olika storlek som också har verktyg. Tillexempel denna https://www.ebay.com/itm/R12-R134A-AC-S ... 02121a3645

Du kan nog glömma att byta ventilen med gasen kvar om du inte använder ett sådant här specialverktyg https://www.ebay.com/itm/R134-R12-A-C-A ... 09a23745c0

Gasen har högt tryck, och ventilen kommer flyga all världens väg när du skruvar ur den.
Samt att när du släpper gasen så fort så kommer det följa med olja också.
Kör tills gasen läckt ut och byt ventilen sen, men byt snabbt så inte luft kommer in. För läckstoppen reagerar på fukten i luften och stelnar. Läckstoppen är inte en gas utan en vätska, så den kommer finnas kvar där inne. Har du tur så kommer den täta ventilen efter ett tag. Teorin är ju att om det läcker någon stans så kommer för eller senare en droppe vätska att följa med och reagera med fukten i luften och stelna där.

Har du bråttom finns de flesta verktyg och ventiler hos envirosafe också, men till helt andra priser.


Hur är det tänkt att man ska byta nålen med detta verktyg ? :???: Nålen sitter ju mellan detta verktyg och gasen.


Nu tror jag att jag fattar :idee: . Nålverktyget sitter tydligen inne i denna grej. Fungerar kanske så att när nålen gängats ut förbi stoppkranen, så stänger man den. Vice versa när nya nålen ska monteras. Smart !! :smile:

Re: AC-rör

InläggPostat: 21:29:50, 12-07-2019
av AN
johan.eriksson skrev:Börja med att träna på att byta nålventil på ett hjul med trycket kvar i däcket, pumpa till ca 4-5bar innan.
Och då ska helst inte däcket vara större än ett mc däck. Ungefär då får du en upplevelse av vad det innebär.


Är verktyget svåranvänt?
Varför träna på ett litet hjul? :klia:

Re: AC-rör

InläggPostat: 21:36:35, 12-07-2019
av QV_
Därför att R134 med olja är otrevligt att få på sig.
Man vill inte klanta sig

Re: AC-rör

InläggPostat: 21:57:45, 12-07-2019
av AN
Men det är väl ändå svårt att få verktygets snabbkoppling att fästa på ventilen på ett mc däck?