Ivar Risslén skrev:Bosch pumpen 044 kom väl med K-jetronic insprutningen. Den användes av många som hade det systemet men inte Volvo.
Alla K-jetronic-pumpar (för bränsletryck på ca 5 bar) har siffergrupper på slutet som börjar med 9. Fullständigt nummer på en K-jetronic-pump kan vara t ex 0 580 254 982, och allt utom de två sista siffrorna är alltid lika på dem.
Bosch-bränslepumpar för elektroniska system med
tryck på 2,5-3, möjligen 4 bar), av den "gammaldags" sorten som ska monteras horisontellt utanför tanken, har nummer i serien 0 580 464 0xx , alltså t ex 0 580 464 008.
Tydligt synliga skillnader mellan pumptyperna är att K-jetronic-pumparna har större
diameter, alltid
gavel av gjuten zink på trycksidan, alltid fingängad anslutning för t ex banjokoppling på trycksidan. Medan pumparna för elektroniska system är mindre i diameter, har ofta plastgavel på trycksidan och ofta slangnippel.
En sak att se upp med vid hembyggen med såna där bränslepumpar är om den pump man tänker använda har inbyggd sugsil eller inte. Sugsil sitter i pumpar avsedda för bilar som inte har någon sugsil i tanken (exempelvis VW typ 3, Opel Omega, Ford Scorpio), men många andra pumpar
saknar inbyggd sugsil och det blir lätt tvärstopp i en sån om en rostflaga från tanken fastnar på fel ställe. Om man kikar in genom slangnippeln på sugsidan syns det tydligt om det finns ett nylonnät eller en
axelände med
låsring närmast innanför.
Och kom ihåg att pumparna ska monteras horisontellt. Det finns inget vidare
axiallager i dem, och det lilla axialstopp som finns nöts ner i förtid med haveri som följd om pumpen lutar kraftigt eller står vertikalt. Det blev många pumphaverier i Saab 99 och tidiga 900 med K-jetronic, som hade en sån där pump vertikalt monterad i tanken.