Nja, så ofta som var 500 mil behöver man nog inte smörja en fördelare. Dock ska man komma ihåg att med filttussen smörjs bara hylsan med brytarkammen som sitter påträdd på fördelaraxeln. Ska man smörja förställningsmekanismen måste man sticka ner oljekannan genom något av hålen i brytarplattan och skvätta lite därunder.
En annan viktig sak att kolla, nu när alla "mekaniska" fördelare börjar vara gamla, är att inte fjädrarna har mattats ut så att centrifugaltändförställningen börjar för tidigt. Som synes på förställningskurvorna så är det vanliga på en bilmotor att förställningen börjar strax över normalt tomgångsvarvtal. Det är lätt att kolla med en stroboskoplampa, man tittar på tändningställningsmärket medan man ökar varvtalet sakta och kollar att det är god marginal mellan tomgångsvarvtalet och det varvtal där märket börjar röra sig.
För länge sedan, fram till slutet av 60-talet, fanns det en del fördelare där tändförställningen började under normalt tomgångsvarv, ett exempel på detta är de allra äldsta fördelarna till Saab V4. Men då har de en ganska flack början på centrifugalförställningskurvan.
Om man har brant förställningskurva som har börjat redan vid tomgång, så kan det vara omöjligt att få ett stabilt tomgångsvarv på motorn.