Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tryck bränslepump Volvo rödblockare insprutare

54 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#46 » 20:58:22, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, så ofta som var 500 mil behöver man nog inte smörja en fördelare. Dock ska man komma ihåg att med filttussen smörjs bara hylsan med brytarkammen som sitter påträdd på fördelaraxeln. Ska man smörja förställningsmekanismen måste man sticka ner oljekannan genom något av hålen i brytarplattan och skvätta lite därunder.

En annan viktig sak att kolla, nu när alla "mekaniska" fördelare börjar vara gamla, är att inte fjädrarna har mattats ut så att centrifugaltändförställningen börjar för tidigt. Som synes på förställningskurvorna så är det vanliga på en bilmotor att förställningen börjar strax över normalt tomgångsvarvtal. Det är lätt att kolla med en stroboskoplampa, man tittar på tändningställningsmärket medan man ökar varvtalet sakta och kollar att det är god marginal mellan tomgångsvarvtalet och det varvtal där märket börjar röra sig.
För länge sedan, fram till slutet av 60-talet, fanns det en del fördelare där tändförställningen började under normalt tomgångsvarv, ett exempel på detta är de allra äldsta fördelarna till Saab V4. Men då har de en ganska flack början på centrifugalförställningskurvan.
Om man har brant förställningskurva som har börjat redan vid tomgång, så kan det vara omöjligt att få ett stabilt tomgångsvarv på motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



InläggDetta inlägg har raderats av osla den 20:27:38, 07-08-2018.

osla (trådstartaren)

#48 » 20:36:49, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer förhoppningsvis några bilder på skapelsen, inte vackert men verkar ju fungera iaf. Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

*pettson*

#49 » 23:24:23, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För längesen fanns turbosatser att köpa till B19, B21, B23A var reggningsbar och vips hade man inte en A. Man hade en AT.
Givetvis var satserna utan intercooler, laddade runt 50kpa
Volvo sålde dom, om man borser från att dom kostade rejält med flis och faktiskt innehöll mer delar som skulle bytas än man tror, så var det inge effektmässig hit.
Dom runt 112 ystra orginalponnysarna i en B21 blev hela.... wait for it... 125...
Lite som att köpa en 480... eller 480 turbo när dom såldes.. (109 eller 120hk).
Men det såg flashigt ut med en laddtrycksmätare mitt i panelen och en box med texten TURBO när man öppnade huven... vridet blev väl iof bättre med lite annan karaktär.

Tävlade mot en nybyggd sådan i min ungdom, och fan vad han fick spö av min B23E med trattportad 405 topp och H kam. Den gick trevligt hela varvräknaren ut..
Men han kunde ju inte veta att min dåvarande motor.varit en testbänk för en motorbyggare.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

AN

#50 » 23:32:48, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ändå det var fantastiskt vad Volvo lät bilägarna göra. Om man tittar i gamla R-sport kataloger. Massor med trimdelar, trimdelar som som var godkända att besiktiga med, trimtips etc.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#51 » 00:16:38, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta ett trådkap, men apropå obskyriteter i Volvomotorrum... (v g bortse från växtligheten)
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla (trådstartaren)

#52 » 18:36:31, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sägs ju vara det inre som betyder nått och inte utsidan :mrgreen:
Har gjort ett enkelt test som blev lyckat, det går att låsa fast den på 2:an utan problem, de gjorde den inte förut :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

JOADAT

#53 » 15:54:11, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:För längesen fanns turbosatser att köpa till B19, B21, B23A var reggningsbar och vips hade man inte en A. Man hade en AT.
Givetvis var satserna utan intercooler, laddade runt 50kpa
Volvo sålde dom, om man borser från att dom kostade rejält med flis och faktiskt innehöll mer delar som skulle bytas än man tror, så var det inge effektmässig hit.
Dom runt 112 ystra orginalponnysarna i en B21 blev hela.... wait for it... 125...
Lite som att köpa en 480... eller 480 turbo när dom såldes.. (109 eller 120hk).
Men det såg flashigt ut med en laddtrycksmätare mitt i panelen och en box med texten TURBO när man öppnade huven... vridet blev väl iof bättre med lite annan karaktär.

Tävlade mot en nybyggd sådan i min ungdom, och fan vad han fick spö av min B23E med trattportad 405 topp och H kam. Den gick trevligt hela varvräknaren ut..
Men han kunde ju inte veta att min dåvarande motor.varit en testbänk för en motorbyggare.
Bild


Var det inte därför de gradvis drog ner effekten på B23E? Låg på topp 1980 med 140 hästar, men skilde för lite mot turbon som kom 1981.
Volvo bm616
Scania L66
Ferguson FE35
JOADAT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:59, 23-05-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo GM616

osla (trådstartaren)

#54 » 20:43:22, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är axeln svetsad också, så nu börjar det vara kul
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se