Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tryck bränslepump Volvo rödblockare insprutare

54 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

osla (trådstartaren)

#31 » 17:04:58, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

då var motorn startad och körd i kanske 10 min, av vad jag kunde se vid tomvarvning så verkar allt funka, bränsletrycket ökar i takt med laddtryck, om än det nu inte är nå mycket vid tomvarvningar. men motorn gick fint och svarar bra vid gaspådrag så förhoppningarna att få till det ökade ju iaf

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



RoyalMental

#32 » 15:06:36, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra där!
Inga bilder på den?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

osla (trådstartaren)

#33 » 19:05:42, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite dåligt med bilder då mobil kameran gav upp mitt i bygget. Har bilder på grenrörs bygge samt lite runt omkring. Men ska fixa mer bilder så det kommer.

Kört nästan 12 mil med den nu och den går ganska bra, laddar 0,4-0,5, däremot smårycker den vid fullgas på högre varv, kanske börjar på 3500 varv och fortsätter smårycka hela tiden, om det beror på bränsle eller tändning vet jag ej. Stiften var gyllenbruna efter en repa med inte riktigt fullgas och just under dom varv där den börjar rycka. Men tändningen är ju inte heller rätt då jag inte gjort något med fördelaren, första svängen jag tog så spikade den i sinne vid ladd, så har sänkt tändningen ordentligt tills den slutade spika. Så jag är lur på att det kan ha med det och göra

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

AN

#34 » 20:26:23, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det funka med en ignition retarder?
Så tändningen sänks vid laddtryck?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#35 » 20:40:11, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste sättet torde väl vara att leta på en dubbelverkande vakuumdosa från någon äldre turbobil med mekanisk tändförställning och montera den på befintlig fördelare. Se bara till att vakuumdosan kommer från en fördelare med samma rotationsriktning!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla (trådstartaren)

#36 » 21:01:02, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Skulle det funka med en ignition retarder?
Så tändningen sänks vid laddtryck?

Vad är det? Eller är det samma som Torbjörn pratar om. Har själv funderat i dom banorna, tanken om att Volvo kanske kan ha finns också från det att AT satserna kom, om än jag tror det är ganska liten chans att dom skulle ha
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#37 » 23:17:36, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det speciella med den dubbelverkande vakuumdosan är att den inte, som vakuumdosan på en sugmotor, står i ändläge vid atmosfärstryck. Utan den reagerar även på övertryck och ställer då tändningen senare. På bilden här (tändförställningskurva för tidig Volvo B19ET / B21ET) är det området som är inringat med rött, som är speciellt för en fördelare för en turbomotor.
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#38 » 23:24:42, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan gå att bygga om den vanliga fördelaren med att byta vakuumklockan. https://www.autodoc.se/bosch/713259 Men säker är jag inte för jag har inte gjort det på den här fördelaren.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

AN

#39 » 23:33:43, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:
AN skrev:Skulle det funka med en ignition retarder?
Så tändningen sänks vid laddtryck?

Vad är det? Eller är det samma som Torbjörn pratar om. Har själv funderat i dom banorna, tanken om att Volvo kanske kan ha finns också från det att AT satserna kom, om än jag tror det är ganska liten chans att dom skulle ha


Det var en sådan här jag tänkte på
https://dalhems.com/m/p/2ca4b051d9e049c ... ckreglerat

Ser man i monteringsanvisningen för R-sport kitet, byter de ju fördelare. Står ju inte vad som skiljer, men blir kanske av den typen torbjörn refererar till.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#40 » 23:34:58, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som underlag för vidare funderingar kanske ett par ytterligare kurvor kan vara av intresse.

Följande gäller Citroën CX turbo (med katalysator). Ett tändsystem med elektronisk tändförställning men tämligen grovt tillyxat sådant som bara adderar en centrifugal- och en vakuumkurva till varandra precis som en mekanisk fördelare.
Bild


Och följande kurva gäller Peugeot 505 turbo ('85-86, kanske även '87, utan katalysator). En annan 80-talsvariant av elektronisk tändförställning, ingen vakuumtändförställning alls men däremot en pressostat i insugningsröret som kopplar om mellan de två kurvorna vid ungefär 0,05 - 0,1 bar laddtryck. Kurva I gäller utan laddtryck, kurva II med laddtryck.
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Thelemorf

#41 » 10:43:45, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste är att stumma fördelaren och köra med typ 25 grader över det hela. Kan bli problem vid vridmax med snäll kam dock.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

osla (trådstartaren)

#42 » 19:06:45, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle tro jag testar stumma den och ser vad som händer, är trots allt ett budgetbygge. då kommer nästa fråga, måste jag ta isär fördelaren för att kunna stumma den, eller räcker det att stumma vid vacuum klockan?
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Thelemorf

#43 » 20:12:28, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kommer centrifugalvikterna att reglera
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

osla (trådstartaren)

#44 » 20:22:46, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså måste det stumma innuti
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

QV_

#45 » 20:36:18, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom nästan ingen vet att dessa fördelare skall smörjas med en droppe typ var 500 mil så är det nästan ingen som gör det.
Det är filtussen under rotorn som ser till att detaljerna under får lite underhåll.

Ett lätt sett att kolla hur det står till med vikterna (att dom rör sig lätt) är att med hjälp av stroboscoplampan kolla mot remskivan/svänghjulet. När man sedan sakta ökar/sänker varvet så skall det gradtalet man hamnar på vara stabilt +- 1-2 grader. Hoppar det mer så får man plocka isär och kolla upp.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se