Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tryck bränslepump Volvo rödblockare insprutare

54 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

osla (trådstartaren)

#1 » 06:48:46, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på med ett förgasar turbo bygge i en 245:a, och har nu kommit till bränslet men fick lite problem då, har en biltema kina kopia på brosch 044 pumpen och en malpassi bränsletryck regulator för förgasar turbo, men efter jag kopplat in det och testade pumpen (motorn av) så är jag inte så få ner bränsletryck, först fick jag bara ner det till som lägst 0,6 bra och då flödar ju gasarn friskt, röck lös returen eftersom jag vet att den kanske är lite klen sista biten till tanken, med lös retur sjönk trycket till 0,4 bar vilket ju är lite högt ändå så jag misstänker ju att pumpen är för kraftig för regulator. Och tanken är att en org pump från rödblockare insprutare ska ha lägre tryck och flöde än 044 som ska ge mer både av tryck och flöde. Men frågan är hur mycket lägre tryck/flöde den ger. Vad jag förstått ska regulator klara av upp till 5 bar så pumpen ska väl inte ge mer


Gå till lösningen
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



Thelemorf

#2 » 07:58:58, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

044 är en högtryckspump (även för insprutarpumpar)
Om jag inte minns fel så orkar den med bra över 7 bar.

Testa med en mer standardbetonad pump och se vad regulatorn hittar på, mest troligt flödar 044 pumpen mer än vad regulatorn klarar av.

Det man får ha i åtanke är att en pump ger aldrig ett tryck utan ett flöde, det är motståndet i systemet/regulatorn som avgör trycket. Förutsatt att pumpen orkar trycka dvs.

Om pumpen orkar leverera ett större flöde än vad regulator/returledning kan svälja undan så kommer trycket att "skena" och I detta fall blir enklaste vägen att gå via förgasaren = flödar.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 08:07:27, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Malpassiregulatorerna är avsedda att användas i insprutningssammanhang och fungerar inte bra om man försöker ställa ner dem till så låga tryck som det är frågan om i samband med förgasare. Just nu har jag fullt tillräckligt med problem på en Malpassi som används ihop med ett GM centralinsprutningssystem, jag vill få den att reglera på 1,6 bar , det går bra och följsamt att ställa in det trycket men dagen efter levererar regulatorn någonting helt annat och så får man skruva igen.

Originalbränslepumparna till sådana insprutningssystem är gjorda för att arbeta med 2,5 - 3 bar, om det går tungt för pumpen (t ex som följd av stopp i bränslefiltret) så kan den leverera uppåt 6-7 bar innan en intern överströmningsventil öppnar och den börjar pumpa runt internt.
Flödet brukar vara 2-3 liter per minut vid det mottryck pumpen är gjord för att arbeta med, lite högre om den får pumpa helt fritt.

Jag föreslår att du provar att sänka matningsspänningen till pumpen och ser om du får det att fungera bättre om du kör den på kanske 4-5 V än på 12 V. Förmodligen vore det också att föredra att ta en pump som är tänkt för att arbeta mot lägre tryck, t ex förpumpen som sitter i tanken på en Volvo 740 eller VW Polo från runt 1990, eller en pump från en bil med centralinsprutning och bränsletryck runt 1 bar.
Det skadar inte heller att byta till en pålitligare bränsletryckregulator som är gjord för att användas i förgasarsammanhang, t ex den som sitter fabriksmonterad på Ford Sierra med 2,0 OHC-motorn och förgasare runt 1986-87.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla (trådstartaren)

#4 » 08:30:01, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den jag har är speciellt för förgasare och laddtrycks styrd och lägsta tryck är 0,2-0,3 och det klarar strombergaren, men 0,4 blev för högt
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#5 » 09:56:59, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har regulatorn en returledning eller är det en sådan som bara blockerar inkommande bränsletillförsel när trycket blir för högt?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#6 » 11:34:38, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om förgasaren klarar 0,3 bar övertryck, då kan du väl nästan inte ha något laddtryck alls?
Du måste väl ha högre tryck i flotören än i insuget?
Regulatron kommer väl att öka bränsletrycket när laddtrycket ökar, för att upprätthålla delta P mellan flottör och insug?
Eller är jag helt ute nu? Var med om ett förgasarturbobygge för ca 20år sedan.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Buicken

#7 » 11:53:59, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Men om förgasaren klarar 0,3 bar övertryck, då kan du väl nästan inte ha något laddtryck alls?
Du måste väl ha högre tryck i flotören än i insuget?
Regulatron kommer väl att öka bränsletrycket när laddtrycket ökar, för att upprätthålla delta P mellan flottör och insug?
Eller är jag helt ute nu? Var med om ett förgasarturbobygge för ca 20år sedan.


Man brukar trycksätta flottörhuset.
Buicken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 27-08-2015
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41-3V

AN

#8 » 12:02:31, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buicken skrev:
AN skrev:Men om förgasaren klarar 0,3 bar övertryck, då kan du väl nästan inte ha något laddtryck alls?
Du måste väl ha högre tryck i flotören än i insuget?
Regulatron kommer väl att öka bränsletrycket när laddtrycket ökar, för att upprätthålla delta P mellan flottör och insug?
Eller är jag helt ute nu? Var med om ett förgasarturbobygge för ca 20år sedan.


Man brukar trycksätta flottörhuset.



Var det jag tänkte på. Räcker det att förgasaren klarar 0,3 bar?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

osla (trådstartaren)

#9 » 12:11:04, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Buicken skrev:
AN skrev:Men om förgasaren klarar 0,3 bar övertryck, då kan du väl nästan inte ha något laddtryck alls?
Du måste väl ha högre tryck i flotören än i insuget?
Regulatron kommer väl att öka bränsletrycket när laddtrycket ökar, för att upprätthålla delta P mellan flottör och insug?
Eller är jag helt ute nu? Var med om ett förgasarturbobygge för ca 20år sedan.


Man brukar trycksätta flottörhuset.



Var det jag tänkte på. Räcker det att förgasaren klarar 0,3 bar?

Trycktätad gasare, 0,3 bar på tomgång, när laddtryck börjar komma ökar regulatorn bränsletryck eftersom
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

AN

#10 » 12:22:18, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Trycktätad gasare, 0,3 bar på tomgång, när laddtryck börjar komma ökar regulatorn bränsletryck eftersom


Jo det är jag med på.
Men 0,3 var väl max vad den klarade? Då klarar den väl ingen tryckökning?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ivar Risslén

#11 » 12:25:57, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosch pumpen 044 kom väl med K-jetronic insprutningen. Den användes av många som hade det systemet men inte Volvo. Jag var med att montera en turbosats som Volvo hade tagit fram för B21 på en B23 något år efter att B23 hade kommit ut.
Om jag inte minns fel så var det en annan förgasare i den satsen än den som var monterade på sugmotorn. Jag kan inte minnas att vi bytte bränslepump men där är jag lite osäker för jag var inte med hela tiden.

Du beskriver själv ett fel som du har , det är att returen är för klen. Det andra är att förgasaren flödar vid stillastående motor, då har du ingen bränsleförbrukning i förgasaren som sänker trycket.

Det finns en hemsida som heter sävarturbo där kan nog de svara på vad du ska använda för grejer och hur du ska få motorn till att gå bra. http://forum.savarturbo.se/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman

#12 » 12:35:10, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänker på 040 pumpen.

044 är från bosch motorsport avdelning och sattes i väldigt få(om ens nån) bil från fabrik.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#13 » 12:57:07, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det. Det är inte så lätt att minnas det man höll på med förra seklet. Då den är från tävlingsavdelningen så har den kanske högre flöde än 040 pumpen. Jag har några pumpar liggandes kvar sedan den tiden, jag får kolla vad de heter nästa gång jag är i garaget och rotar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

kimmen

#14 » 14:06:41, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att sätta dit en mindre flottörventil som klarar 0.4 bar ( den borde klara 0.4 bar, 0.3 är väl original)

Kolla att flottören är hel och stänger ordentligt. Det var problem med en del flottörer som hängde sig, man fick bocka, fila om dom vid leden, fanns verkstadsmeddelande om detta, sedan läckte det in bränsle i flottörerna, väg av med att lägga den i bensin, lys med en lampa för att se om den är tom
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

osla (trådstartaren)

#15 » 14:19:34, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Bosch pumpen 044 kom väl med K-jetronic insprutningen. Den användes av många som hade det systemet men inte Volvo. Jag var med att montera en turbosats som Volvo hade tagit fram för B21 på en B23 något år efter att B23 hade kommit ut.
Om jag inte minns fel så var det en annan förgasare i den satsen än den som var monterade på sugmotorn. Jag kan inte minnas att vi bytte bränslepump men där är jag lite osäker för jag var inte med hela tiden.

Du beskriver själv ett fel som du har , det är att returen är för klen. Det andra är att förgasaren flödar vid stillastående motor, då har du ingen bränsleförbrukning i förgasaren som sänker trycket.

Det finns en hemsida som heter sävarturbo där kan nog de svara på vad du ska använda för grejer och hur du ska få motorn till att gå bra. http://forum.savarturbo.se/


Hittade åt en pdf med Volvos org instruktioner för att satser du tänker på, och det är en annan mekanisk bränslepump där det går en tryckslang från insug/tryckrör in i pumpen, exakt vars den gick in i pumpen vet jag inte, men den skulle då finnas där
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bacon och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se