Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tryck bränslepump Volvo rödblockare insprutare

54 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

osla (trådstartaren)

#16 » 14:49:04, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
osla skrev:Trycktätad gasare, 0,3 bar på tomgång, när laddtryck börjar komma ökar regulatorn bränsletryck eftersom


Jo det är jag med på.
Men 0,3 var väl max vad den klarade? Då klarar den väl ingen tryckökning?

Jo för då är det ju övertryck i hela gasaren, laddtrycket håller emot bränsletrycket och regulatorn gör att bränsletrycket alltid är 0,3 bar över laddtryck vilket gasarn klarar, det blir som samma sak som orginal
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



torbjorn_forsman

#17 » 16:37:50, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Bosch pumpen 044 kom väl med K-jetronic insprutningen. Den användes av många som hade det systemet men inte Volvo.


Alla K-jetronic-pumpar (för bränsletryck på ca 5 bar) har siffergrupper på slutet som börjar med 9. Fullständigt nummer på en K-jetronic-pump kan vara t ex 0 580 254 982, och allt utom de två sista siffrorna är alltid lika på dem.

Bosch-bränslepumpar för elektroniska system med tryck på 2,5-3, möjligen 4 bar), av den "gammaldags" sorten som ska monteras horisontellt utanför tanken, har nummer i serien 0 580 464 0xx , alltså t ex 0 580 464 008.

Tydligt synliga skillnader mellan pumptyperna är att K-jetronic-pumparna har större diameter, alltid gavel av gjuten zink på trycksidan, alltid fingängad anslutning för t ex banjokoppling på trycksidan. Medan pumparna för elektroniska system är mindre i diameter, har ofta plastgavel på trycksidan och ofta slangnippel.

En sak att se upp med vid hembyggen med såna där bränslepumpar är om den pump man tänker använda har inbyggd sugsil eller inte. Sugsil sitter i pumpar avsedda för bilar som inte har någon sugsil i tanken (exempelvis VW typ 3, Opel Omega, Ford Scorpio), men många andra pumpar saknar inbyggd sugsil och det blir lätt tvärstopp i en sån om en rostflaga från tanken fastnar på fel ställe. Om man kikar in genom slangnippeln på sugsidan syns det tydligt om det finns ett nylonnät eller en axelände med låsring närmast innanför.

Och kom ihåg att pumparna ska monteras horisontellt. Det finns inget vidare axiallager i dem, och det lilla axialstopp som finns nöts ner i förtid med haveri som följd om pumpen lutar kraftigt eller står vertikalt. Det blev många pumphaverier i Saab 99 och tidiga 900 med K-jetronic, som hade en sån där pump vertikalt monterad i tanken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#18 » 16:52:28, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:
AN skrev:
osla skrev:Trycktätad gasare, 0,3 bar på tomgång, när laddtryck börjar komma ökar regulatorn bränsletryck eftersom


Jo det är jag med på.
Men 0,3 var väl max vad den klarade? Då klarar den väl ingen tryckökning?

Jo för då är det ju övertryck i hela gasaren, laddtrycket håller emot bränsletrycket och regulatorn gör att bränsletrycket alltid är 0,3 bar över laddtryck vilket gasarn klarar, det blir som samma sak som orginal


Ok. Missuppfatta nog. Trodde det flödade ut ur flottörhuset. Ut på utsidan förgasaren.


Detta inlägg har valts som lösning

AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

osla (trådstartaren)

#19 » 17:47:29, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är jag med på.
Men 0,3 var väl max vad den klarade? Då klarar den väl ingen tryckökning?[/quote]
Jo för då är det ju övertryck i hela gasaren, laddtrycket håller emot bränsletrycket och regulatorn gör att bränsletrycket alltid är 0,3 bar över laddtryck vilket gasarn klarar, det blir som samma sak som orginal[/quote]

Ok. Missuppfatta nog. Trodde det flödade ut ur flottörhuset. Ut på utsidan förgasaren.[/quote]
Jaha, kanske förklarade lite luddigt.

Har testat lite mer idag, testade även 2 andra gasare, men dom verkade klara sig från att flöda, fick strax under 0,4 bar utan retur och ingen av dom började flöda. Så kanske var jag som såg fel igår eftersom jag först hade tok högt tryck och började med att flöda så det var ju soppa överallt även då jag fått ner trycket, så ska testa igen senare med den förgasare jag ska använda. Så hoppas det duger då det verkar vara svårt att hitta en tamare pump av vad jag försökt leta.


Sen vet jag ju inte alls om det kommer att fungera, är väldigt mycke hoppas det fungerar nu :mrgreen:
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

ac tc

#20 » 17:55:12, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mkt tänker du ladda?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

osla (trådstartaren)

#21 » 18:15:42, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket, 0,3-0,4 kanske, iaf däromkring beroende på hur det går
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Thelemorf

#22 » 21:47:48, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen ser jag inte riktigt varför man ids hålla på att rackla med förgasarturbo år 2018. Finns absolut inga fördelar jämfört med ett sprut.

Det är I sådana fall om man sätter dit en komplett AT sats för mer plug and play.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

osla (trådstartaren)

#23 » 09:07:34, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:Personligen ser jag inte riktigt varför man ids hålla på att rackla med förgasarturbo år 2018. Finns absolut inga fördelar jämfört med ett sprut.

Det är I sådana fall om man sätter dit en komplett AT sats för mer plug and play.


Därför att jag helt enkelt hatar sprut, förgasar turbo är fränt, det är inte sprut

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

RoyalMental

#24 » 09:26:08, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:Personligen ser jag inte riktigt varför man ids hålla på att rackla med förgasarturbo år 2018. Finns absolut inga fördelar jämfört med ett sprut.

Det är I sådana fall om man sätter dit en komplett AT sats för mer plug and play.
Fördel är enkelheten. Sen som sagt fränt.
Finns även dom som spelar Golf.

Osla: glöm inte att du behöver ändra på/byta fördelare för tändkurvans skull.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

RoyalMental

#25 » 09:42:37, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kuriosa..Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180802/c70aad1c1b5a2fe13b09b3a7f50e16a0.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180802/9e78ccb65663ea30b30f27cf21fd43bc.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

Thelemorf

#26 » 09:48:15, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RoyalMental skrev:
Thelemorf skrev:Personligen ser jag inte riktigt varför man ids hålla på att rackla med förgasarturbo år 2018. Finns absolut inga fördelar jämfört med ett sprut.

Det är I sådana fall om man sätter dit en komplett AT sats för mer plug and play.
Fördel är enkelheten. Sen som sagt fränt.
Finns även dom som spelar Golf.

Osla: glöm inte att du behöver ändra på/byta fördelare för tändkurvans skull.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Det är ju inte ett dugg enklare, snarare mycket besvärligare.
Ska man justera bränsle så blir det till att byta munstycken och slipa nålar, och hur många idag har den kunskapen?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RoyalMental

#27 » 10:05:10, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osla kan uppenbarligen, med flera.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

Stefan1972

#28 » 13:49:36, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket fall som helst, förgarsarturbon hade en enkel mekanisk pump. En insprutarpump blir som sagt för häftig.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

osla (trådstartaren)

#29 » 15:03:33, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan och kan, får väl se om jag får den att gå. Men är inte så mycket kvar nu, en grövre retur och hämta ut 2st 90 graders slangböjjar som ska på ic:n för att få ihop tryckrören och sedan provstart, körde runt motorn på starten nu tills jag fick upp oljetryck och motorn gick runt iaf, bytt lager och ringar i den

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

ac tc

#30 » 20:11:51, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Inte mycket, 0,3-0,4 kanske, iaf däromkring beroende på hur det går
Ok då funkar det med gasare och en mekpump med tryck kompensering.
- du borde välja sprut.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se