Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Isuzu trooper -89, bensin. Startar endast då tändningen varit på i 30 sek!

48 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

Kplamas (trådstartaren)

#31 » 10:26:10, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, okej. Ska pröva mäta vad jag får för negativt tryck på vakuumslangarna med instrumentet istället. Det är möjligt att det var PSI som handboken angav.

Hur som helst. Misstänkte att bränsletrycket varit för lågt även om pumpen snurrar och får drygt 12v. Bytte därför pump till en bättre beg från en audi a4 1.8l bensin och kopplade ihop systemet med bränsketrycksregulatorn igen. När jag pumpen gick igång hörde jag tydligt hur trycket byggdes upp och den fick jobba så hårt att den nästan stannade, sen hoppade en slang av från bränsleregulatorn där jag hade slarvat med en slangklämma. Bränsletrycksregulatorn öppnade aldrig. Sånt tryck gav aldrig den gamla pumpen. Testade inte att starta bilen.

Kan jag testa bränsletrycksregulatorn på något enkelt sätt? Har tryckluft med manometerklocka, visst borde jag kunna koppla på den och se om den öppnar vid 3 bar?
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor



torbjorn_forsman

#32 » 11:05:32, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det går bra att prova regulatorn med tryckluft. Innan du bestämmer dig för att det verkligen är fel på den, kolla att det inte är stopp i returledningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#33 » 11:15:25, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, spännande, då prövar jag det. Hur starkt är vakuumet i ledningarna? Så svagt att det går att testa med munkraft?

Blåste rent returen med tryckluft så där går det fritt.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#34 » 14:30:17, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räcker att suga med munnen i vakuumanslutningen för att se om bränsletrycket ändrar sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rento84

#35 » 16:05:31, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

Det var många av dessa med 2,8 TDI som havererade, mamma och pappa hade en sådan på 90-talet. Vevstaken tittade ut genom blocket. Pappa annonserade efter en utbytesmotor och en del ringde men inte med erbjudande om någon motor, utan som meddelade att de råkat ut för samma sak. Alla hade havererat på samma cylinder, treans om jag inte minns fel.

:back_to:
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

Kplamas (trådstartaren)

#36 » 16:23:56, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså, jag som har grämt mig över att jag inte fått tag i en trooper med pålitlig diesel och få slippa krånglande tändningssystem. Ska komma ihåg det!
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

håkan 13

#37 » 19:10:01, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej...
ja dieselmotorerna på dom där var väl ökända när det begav sig!!
det påstods att det var en ombyggd bensinmotor??
tur att du bor i rätt ända av landet också!! dom kunde väl rosta ganska bra...
men din ser ju riktigt fin ut!!
hade en för många år sen... min första SUV... och min första bil som hade AC... :mrgreen:
råkade på försäljaren som sålt den ny... (i Borås) och enligt honom var det den första som tagits in till sverige!!
hur som så var det en 3d med 2liters bensinare... från -83...
men när jag bytte bort den... (utanför Tavelsjö) så åkte den till Afrika...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Kplamas (trådstartaren)

#38 » 23:13:06, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:hej...
ja dieselmotorerna på dom där var väl ökända när det begav sig!!
det påstods att det var en ombyggd bensinmotor??
tur att du bor i rätt ända av landet också!! dom kunde väl rosta ganska bra...
men din ser ju riktigt fin ut!!
hade en för många år sen... min första SUV... och min första bil som hade AC... :mrgreen:
råkade på försäljaren som sålt den ny... (i Borås) och enligt honom var det den första som tagits in till sverige!!
hur som så var det en 3d med 2liters bensinare... från -83...
men när jag bytte bort den... (utanför Tavelsjö) så åkte den till Afrika...
Haha okej! Vilken resa. Min verkar ha gått i Dalarna, sthlm, ångermanland, köpte den själv bortom Lycksele och nu är den utanför Umeå.

Ska tråden avslutas nu? Testade tryckregulatorn som tänkt. Tryckte in en cykelventil i slangen och satte returen i vatten. Vid 3bar bubblade det friskt, sög jag lite i vakuumslangen släppte regulatorn vid 3.2bar. Godkänd alltså. Kopplade därför in pumpen från audin på rätt sätt denna gång och bilen hoppade igång, utan startgas!! Svarade distinkt på gasen. Så en trasig bränslepump var det som gäckat mig i ett halvår... Något som jag misstänkte från början men avslog eftersom det endå fanns ett visst tryck från den gamla, men som jag inte kunde mäta med den lilla klockan jag hade att tillgå.

Jag har inte testkört en längre sträcka, måste modifiera pumpen lite. Fungerar motorn så blir det lite rostlagning efter det. Det får i så fall bli en annan tråd!Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181112/532fdc37430311e76d7ab47288438c9b.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181112/bc87a2e9a29c180450f591441de9b64d.jpg


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Detta inlägg har valts som lösning


4 personer gillar det här inlägget.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

Kplamas (trådstartaren)

#39 » 09:07:19, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Väcker liv i denna tråd igen, då jag behöver väcka liv i bilen, igen. Bilen har tuffat på i två år utan större fadäser. Ett fel som jag aldrig blev av med är "glödningen", jag har alltid låtit tändningen vara på i tio sek innan jag kört startmotorn annars har den bara tänt i tre sekunder och sen dött, men har jag "glödgat" bensinmotorn har den hoppat igång utan problem. Bytte vattempump, topplockspackning, kamrem för ett år sen då vattenpumpen läckte och även topplocket. Misslyckades däremot att få topplockspackningen tät då jag inte skickade in toppen på planing så nu har jag lite olja i vattnet igen tyvärr, men inget jag oroats över mer.

Det som hänt nu är att den slutat tända på cyl 1 och 2. Hostade igång på cyl 3 och 4 och kunde kolla med strobelampa att det saknades gnista på de två första. Mätt upp tändspolen och fått något godkända resultat liknande detta: https://bildoktorn.net/index.php/felsok ... -tandspole. Gått igenom rotor och fördelningsdosa, ser fina ut, bytte till äldre men ingen skillnad. Bytt till äldre tändkablar och bytt plats på dessa men fortfarande cyl 1 och 2 som inte tänder. Bytt ECM (databoxen) till en äldre men ingen skillnad där heller, inga felkoder visar den. Kollat tändläget med strobelampa och det är okej. Tidigare i denna tråd diskuterades tändmodul och lägesgivare, är det något där som kan fela? Några andra spontana tankar? Kan det vara tändspolen ändå som bara orkar ge ström åt två tändstift, sen vilar den upp sig under två varv och kickar igång igen på 1 och 2?

Tacksam för alla tips för felsökning..
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#40 » 13:32:57, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara ohmmäta en tändspole säger inget alls om det t ex finns kortslutna varv eller interna överslag i den. För att ta reda på sådana saker måste man mäta upp induktans och förlustfaktor i lindningarna med en mätbrygga eller RCL-mätare.

Men i och med att motorn har fördelare och bara en tändspole, så borde tändspolefel visa sig på alla cylindrar.
Har motorn den vanliga tändföljden 1342? I så fall ligger ju cylinder 1 och 2 intill varandra i tändföljden.

Förresten, du skriver i början av tråden att du har bytt tändspole. Har du satt dit en tändspole av originaltyp, dvs avsedd att fungera ihop med den tändmodul (troligen GM) som sitter i bilen, eller är det någon annan slags tändspole (t ex en som är avsedd för ett gammaldags brytarstyrt tändsystem) som sitter där?
Tändspolar avsedda för de där GM-tändsystemen skiljer sig från andra på två sätt. Dels är primärlindningen ovanligt lågohmig (ca 0,4 ohm), och dels är tändspolen lindad på ett speciellt sätt så den aldrig kan ge spänningstoppar över ca 300 V på primärsidan ens om det t ex är avbrott i en tändkabel. GM:s tändmoduler (och även pirattillverkade motsvarigheter) saknar nämligen överspänningsskydd för switchtransistorn vilket praktiskt taget alla andra har, man litar istället till att tändspolen aldrig kan ge en högre spänningstopp än vad transistorn tål.
Om man använder en tändspole med för högohmig primärlindning, så kommer tändmodulen aldrig att kunna börja strömbegränsa eftersom tändspolens resistans begränsar strömmen. Det leder till att switchtransistorn fortfarande står "hårt bottnad" i ögonblicket då den ska bryta strömmen och gnistan ska komma, men en sån där transistor är trög när den ska bryta från bottnat läge vilket leder till att gnistan kommer senare än det var tänkt. Det kanske inte märks så mycket om man kollar tändinställningen vid tomgång, men vid högre varvtal kan fördröjningen motsvara 10-20 grader för sen tändning.

Tidigare i tråden var vi inne på ev dåliga elektrolytkondensatorer i styrdonet, du skrev att de åtminstone inte hade svällt upp eller börjat läcka. Men har du kontrollmätt eller provbytt dem?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joakim72

#41 » 16:33:21, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kplamas skrev:Hej. Väcker liv i denna tråd igen, då jag behöver väcka liv i bilen, igen. Bilen har tuffat på i två år utan större fadäser. Ett fel som jag aldrig blev av med är "glödningen", jag har alltid låtit tändningen vara på i tio sek innan jag kört startmotorn annars har den bara tänt i tre sekunder och sen dött, men har jag "glödgat" bensinmotorn har den hoppat igång utan problem. Bytte vattempump, topplockspackning, kamrem för ett år sen då vattenpumpen läckte och även topplocket. Misslyckades däremot att få topplockspackningen tät då jag inte skickade in toppen på planing så nu har jag lite olja i vattnet igen tyvärr, men inget jag oroats över mer.

Det som hänt nu är att den slutat tända på cyl 1 och 2. Hostade igång på cyl 3 och 4 och kunde kolla med strobelampa att det saknades gnista på de två första. Mätt upp tändspolen och fått något godkända resultat liknande detta: https://bildoktorn.net/index.php/felsok ... -tandspole. Gått igenom rotor och fördelningsdosa, ser fina ut, bytte till äldre men ingen skillnad. Bytt till äldre tändkablar och bytt plats på dessa men fortfarande cyl 1 och 2 som inte tänder. Bytt ECM (databoxen) till en äldre men ingen skillnad där heller, inga felkoder visar den. Kollat tändläget med strobelampa och det är okej. Tidigare i denna tråd diskuterades tändmodul och lägesgivare, är det något där som kan fela? Några andra spontana tankar? Kan det vara tändspolen ändå som bara orkar ge ström åt två tändstift, sen vilar den upp sig under två varv och kickar igång igen på 1 och 2?

Tacksam för alla tips för felsökning..

Tändsystem och vatten är ingen bra kombination...... Hur ser stiften ut på 1 och 2?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Kplamas (trådstartaren)

#42 » 07:27:06, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske idé att ta med mig tändspolarna till en mek som kan mäta upp dem ordentligt. Finns inte att köpa orginal eller nya kopior på autodoc.com eller andra ställen. Nej, jag testade att köra med en "univerial"tändspole och det har fungerat, tills nu då. Stiften på 1 och två är svarta och oljiga som natten, jag har länge haft dålig förbränning i motorn överlag. Om det är stiften borde jag kunna flytta tändkabel 1 och 2 till stift 3 och 4 och se med strobelampan om det blir gnista? Även om det blir något i otakt.. :) Jag har inte kikat på styrdonet något mer, känns lite för pilligt och utanför min kunskap. Men man ska väl lära sig något också. Jag kan lägga upp en bild på det så kanske ni kan se vad som är kondensatorer och vad som ska mätas.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#43 » 07:50:20, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bilmek/bilelektriker har knappast några möjligheter att mäta ordentligt på en tändspole. Det är i så fall större chans att t ex ett elektroniklabb eller en gammal tv-reparatör kan göra det. Men jag tror knappast det är något tändspolefel i detta fall, sätt dock tillbaks originaltändspolen om den finns kvar.

Har du förresten ohmmätt alla tändkablar och kollat att det inte är avbrott i några av dem?

Bilder på styrdonet kan nog säga ett och annat!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#44 » 07:51:47, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är fördelarlock utbytt ?
Kan bli sprickor med kolbildning / kortslutning mellan två uttag i locket
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Kplamas (trådstartaren)

#45 » 08:11:36, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, kör med den gamla tändspolen nu. Fördelarlock är utbytt och även tändkablar, men har bytt till några äldre jag haft liggandes. Samma fel består men ska dubbelkolla om det är samma cyl 1 och 2 som inte tänder. Började funderar på om den läcker in så mkt olja att stiften kletar igen. Ska testa byta plats på tändkablar och se om det ger något.

För själva tändningen är väl helt mekanisk? Med tanke på fördelaren och tändspole, styrdonet styr väl bara insprutningen? Och kanske någon autochoke och andra moderniteter.

Hittat en utbytesmotor på bildelsbasen, likadan men med förgasare. Har läst på olika izusuforum att det är en del som byter till dessa då de innehåller mindre elektronik som kan krångla. Fundear på om det är värt att byta eller om jag ska ge mig på topplockspackningen igen och då skicka in locket på planing.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se