Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Isuzu trooper -89, bensin. Startar endast då tändningen varit på i 30 sek!

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

Kplamas (trådstartaren)

#1 » 22:57:56, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isuzu trooper -89 ), bensin. Brytatlös. Bytt fördelarlock, rotor, tändkablar, tändspole, bensinfilter, vakuumslangar, kollat komp och bränsletryck. Bytt lmm och datorn mot begagnade. Ingen skillnad. Ingen felkod.

Den tänder på startgas och tänder ibland efter mkt testande. Av en slump märkte jag att den startat och går superfint bara tändningen stått på i ca 30 sek innan startmotorn vrids igång. Fungerar varje gång. Går då bra att köra. Tänkte att det är något med tänddpolen som behöver laddas? Köpt en ny från Biltema men felet fanns innan. Är det någon annan spole som kan krångla? Något relä som tar tid på sig att slå till?


Gå till lösningen
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor



torbjorn_forsman

#2 » 00:25:43, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer troligt i så fall att det är något skumt med tändmodulen (om du kan konstatera att det inte blir gnista om man försöker starta direkt).
Skulle det däremot vara ett bränsleproblem, att spridarna inte öppnar eller bränslepumpen inte går igång direkt, så ska man ju fundera på insprutningssidan istället.
Är tändsystemet helt oberoende av insprutningen (mekanisk tändförställning osv), eller sköts den av samma styrdon?

På 80-talsbilar med brytarlöst tändsystem bör man INTE använda tändspolar från t ex Biltema, de är avsedda för brytarstyrda tändsystem och har bl a alldeles för hög resistans i primärlindningen. Sätt tillbaks originaltändspolen istället!

En del 80-talsbilar har ett varvtalsrelä med lite inbyggd elektronik för att styra bränslepumpen. Om det finns ett sådant, så kan det vara idé att ta en närmare titt på det och leta efter t ex fuktskador, spruckna lödningar, torkade elektrolytkondensatorer mm.

Vad händer om du rullstartar eller vevar igång istället för att använda startmotorn? Måste du vänta 30 s efter tändningstillslag för att få igång den då också?

Har du möjlighet att provköra ditt gamla styrdon i en annan likadan bil och se om det sköter sig felfritt där?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#3 » 07:04:03, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tänder på startgas direkt så jag gissar att det är något som styr spridarna. Pumpen går direkt, flödar i returen. Ska kolla upp om det finns en elektronisk varvtalsregulator!

Eventuellt att den får svag gnista fast tändspole är ny. Vart går minuspolen från varvtalsregulator? Jag har 10ohm mellan den och jord. Den ska inte vara helt jordad?

Nu på morgonen hjälpte inte de 30 sekunderna heller. Inte prövat rulla igång den.

Här tyvärr inte bil att testa styrdonet på. Har en beg i reserv som följde med bilen, hur stor chans är det att båda är trasiga? :klia:

Tack för svar!
Senast redigerad av Kplamas 07:14:30, 08-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#4 » 07:09:41, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara ett standardfel, något som kommer med åren på alla såna där styrdon. Typiskt är ju problem med elektrolytkondensatorer.
En del japanska styrdon (nu tänker jag framför allt på Mitsubishi från början-mitten av 90-talet) har ett standardfel att större elektrolytkondensatorer är monterade dikt an mot mönsterkortet och sen har man skyddslackat ovanpå alltsammans. Om då kondensatorn börjar läcka, så blir det blött på kortet mitt under kondensatorn och kanske omkring den, men skyddslacken gör att det blöta aldrig kan avdunsta. Och då blir det problem med krypströmmar och i värsta fall frätskador. Lösningen är att byta kondensatorn och tvätta rent ordentligt där den satt, peta bort lös skyddslack mm, montera den nya ett par mm upphöjt så att det blir ventilation under. Ev kan man lägga en distans (typ kakelkryss men mindre) under den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#5 » 07:17:54, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, när du säger det så har jag för mig att locket till reservstyrdonet var öppnat. Kanske att tidigare ägare misstänkt samma, eller haft problem med det. Kollade inte närmare på det då, ska göra det direkt ikväll!
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

Kplamas (trådstartaren)

#6 » 07:54:14, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittat regulatorn i kopplingsschemat, går till tändspolens pluspol. Men vart finns den i motorrummet... Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180808/bb0fe90842544925ffefa16cad35285b.jpg


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#7 » 07:57:04, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, det där ser ut att vara generatorns spänningsregulator. Den kan vara påbyggd på generatorn om den inte syns som separat enhet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#8 » 08:35:46, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Den ger 12v därifrån så det borde vara okej. En kompis sa att det kan sitta en spole innanför rotorn på fördelaren som är dålig. Men jag kan inte tyda det i schemat eller hitta någon info om en sådan. Vet du något om det?

Har för mig att bilen gått/startat bättre när det är 25c ute än 15c, kan det vara en idé att försiktigt värma kretskortet i styrdonet med en varmluftpistol/hårtork?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

igelkottar

#9 » 10:38:01, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kplamas skrev:Den tänder på startgas direkt så jag gissar att det är något som styr spridarna. Pumpen går direkt, flödar i returen. Ska kolla upp om det finns en elektronisk varvtalsregulator!
.....

Kan det inte vara det att den inte klarar att bygga upp rätt tryck direkt, så att allt går i returen istället för till spridarna, dvs. Trög tryckregulator?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Kplamas (trådstartaren)

#10 » 10:44:08, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:
Kplamas skrev:Den tänder på startgas direkt så jag gissar att det är något som styr spridarna. Pumpen går direkt, flödar i returen. Ska kolla upp om det finns en elektronisk varvtalsregulator!
.....

Kan det inte vara det att den inte klarar att bygga upp rätt tryck direkt, så att allt går i returen istället för till spridarna, dvs. Trög tryckregulator?


Bränsleregulatorn håller tätt om den inte är något vakuum till den.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

Turbodiesel

#11 » 19:45:45, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På schemat ser tändmodulen ut att vara/ha varit hopbyggd med tändspolen, eller dess hållare, med två ledningar till en induktiv pickup i fördelaren.

Till höger om batteriet på bilden.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Kplamas (trådstartaren)

#12 » 20:55:47, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmepistol på boxen, ingen succé. Vad är det för pickup vid rotorn? Går den komma åt att byta/kontrollera?Bild

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

Kplamas (trådstartaren)

#13 » 21:01:12, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andra bilder på åket BildBild

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

Kplamas (trådstartaren)

#14 » 21:13:12, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade pickupen bakom tändfördelaren. Värmde lite med varmluft. Bilen gick igång perfekt på tredje försöket. Bild

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#15 » 22:04:25, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det vore problem med den induktiva givaren i fördelaren, så skulle det inte bli någon gnista.

Beträffande bilden på styrdonet: Det sitter ju två elektrolytkondensatorer på kortet, svårt att se på bilden men jag tycker nästan det verkar som om den övre av dem har börjat svälla upp? Toppen ska vara helt plan när kondensatorn är i ordning, om den börjar bukta som en surströmmingsburk är det mer än hög tid att byta den. Och kolla att det inte har läckt ut någon sörja i andra änden som har ställt till problem under den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se