Att bara ohmmäta en
tändspole säger inget alls om det t ex finns kortslutna varv eller interna överslag i den. För att ta reda på sådana saker måste man mäta upp induktans och förlustfaktor i lindningarna med en mätbrygga eller RCL-mätare.
Men i och med att motorn har fördelare och bara en tändspole, så borde tändspolefel visa sig på alla cylindrar.
Har motorn den vanliga tändföljden 1342? I så fall ligger ju cylinder 1 och 2 intill varandra i tändföljden.
Förresten, du skriver i början av tråden att du har bytt tändspole. Har du satt dit en tändspole av originaltyp, dvs avsedd att fungera ihop med den tändmodul (troligen GM) som sitter i bilen, eller är det någon annan slags tändspole (t ex en som är avsedd för ett gammaldags brytarstyrt tändsystem) som sitter där?
Tändspolar avsedda för de där GM-tändsystemen skiljer sig från andra på två sätt. Dels är primärlindningen ovanligt lågohmig (ca 0,4 ohm), och dels är tändspolen lindad på ett speciellt sätt så den aldrig kan ge spänningstoppar över ca 300 V på primärsidan ens om det t ex är avbrott i en tändkabel. GM:s tändmoduler (och även pirattillverkade motsvarigheter)
saknar nämligen överspänningsskydd för switchtransistorn vilket praktiskt taget alla andra har, man litar istället till att tändspolen aldrig kan ge en högre spänningstopp än vad transistorn tål.
Om man använder en tändspole med för högohmig primärlindning, så kommer tändmodulen aldrig att kunna börja strömbegränsa eftersom tändspolens resistans begränsar strömmen. Det leder till att switchtransistorn fortfarande står "hårt bottnad" i ögonblicket då den ska bryta strömmen och gnistan ska komma, men en sån där transistor är trög när den ska bryta från bottnat läge vilket leder till att gnistan kommer senare än det var tänkt. Det kanske inte märks så mycket om man kollar tändinställningen vid tomgång, men vid högre
varvtal kan fördröjningen motsvara 10-20 grader för sen tändning.
Tidigare i tråden var vi inne på ev dåliga elektrolytkondensatorer i styrdonet, du skrev att de åtminstone inte hade svällt upp eller börjat läcka. Men har du kontrollmätt eller provbytt dem?