Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hjälp med oljeval Saab 92

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Ivar Risslén

#16 » 21:18:30, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte säkert att en vinkelväxel behöver hypoidolja, det beror på hur kuggarna är skurna.

De nyare lådor som jag har erfarenhet av är 99/900og. Rekommendationen för de lådorna var växellådsolja SAE 75 eller motorolja SAE 10W30. Hur det var med 93,96 och V4 lådorna låter jag vara osagt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



SwedEh

#17 » 22:47:40, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna däringa Torbjörn verkar ha lite koll :)

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

ac tc

#18 » 10:33:05, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forsman har rätt...
- det borde duga med en GL4 olja, jag skulle avstå från syntet pga risken att lådan blir slö i synkningen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#19 » 21:19:07, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser inget som överhuvudtaget ser ut som synkringar på principskissen. Verkar vara skjutkugghjul för ettan och backen, klokoppling för tvåan och trean.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonnordvall

#20 » 21:55:38, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saabklubben....................
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Andreas A (trådstartaren)

#21 » 21:59:13, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har undersökt vad som finns på lager hemma på gården. Något som kan duga tro?

- Castrol EP80 GL4
- Q8 T 55 80W-90 GL5

https://www.castrol.com/sv_se/sweden/pr ... p-80w.html

http://www.swedol.se/t55-80w-90-hypoid-20l.html

Är lite sugen på 80w-90 men behöver nog kolla med Q8 att oljan inte påverkar gul-metaller.

Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ivar Risslén

#22 » 22:09:24, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att plocka isär lådan så vet man inte hur många delar som är tillverkade av gulmetaller. Det är inte bara synkringar som var tillverkad av sagda metallegering utan det kan finnas bussningar och glidklackar till växelförare som inte tål hypoidoljan.

Att köpa några liter av rätt olja kostar mindre än att plocka isär och byta ut eventuella förstörda delar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#23 » 22:19:46, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns gulmetalldelar i växellådan som inte tål GL5-olja, så kan man få en förvarning långt innan de skadas genom att oljan blir grönaktig. Man brukar tala om "alien-snor".

Men när man i den ena av de gamla smörjtabellerna talar om en EP-olja, så menas förmodligen något som är ungefär likvärdigt med senare års GL5. Kanske inte lika bra som en modern GL5 på att hålla ner glidfriktion, men minst lika aggressiv mot gulmetall som dagens GL5.

Jag skulle tro att vilken som helst av de båda oljorna som finns i lager kommer att fungera bra. Prova först med GL4-oljan, om den visar sig vara lite väl tunnflytande (t ex om växellådan blir högljudd när oljan är mycket varm), så kanske ett senare byte till GL5-oljan kan provas. Men, med tanke på grönfärgningstestet, så häll inte i GL5-olja omedelbart innan bilen ställs undan för en längre tid, utan håll uppsikt på oljan minst en gång i veckan under första månaden efter bytet. Det är bra om den körs ofta under denna tid.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#24 » 07:14:14, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Bra att det var någon annan som tittade i Tekno boken, jag hade tänkt ta mig en titt i den i kväll. Håller man på med gamla bilar så kan de böckerna vara en guldgruva. Jag har hittat upplysningar om hur man ska fixa fel i den boken som inte finns i nya rephandböcker.


:grin:

Hur gör man då?
Tippex?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

AN

#25 » 10:44:30, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det finns gulmetalldelar i växellådan som inte tål GL5-olja, så kan man få en förvarning långt innan de skadas genom att oljan blir grönaktig. Man brukar tala om "alien-snor".

Men när man i den ena av de gamla smörjtabellerna talar om en EP-olja, så menas förmodligen något som är ungefär likvärdigt med senare års GL5. Kanske inte lika bra som en modern GL5 på att hålla ner glidfriktion, men minst lika aggressiv mot gulmetall som dagens GL5.

Jag skulle tro att vilken som helst av de båda oljorna som finns i lager kommer att fungera bra. Prova först med GL4-oljan, om den visar sig vara lite väl tunnflytande (t ex om växellådan blir högljudd när oljan är mycket varm), så kanske ett senare byte till GL5-oljan kan provas. Men, med tanke på grönfärgningstestet, så häll inte i GL5-olja omedelbart innan bilen ställs undan för en längre tid, utan håll uppsikt på oljan minst en gång i veckan under första månaden efter bytet. Det är bra om den körs ofta under denna tid.


Vet du om det är själva kopparn som reagerar med EP-tillsatserna, så att all metall som innehåller koppar reagerar. Eller är det speciella gula legeringar bara som är i farozonen? Det är svavlet det reagerar med eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#26 » 11:18:44, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att det är all koppar som reagerar, men att det kanske blir ännu mer fart på reaktionen med kopparlegeringar än med ren koppar.
Och det är svavelföreningar i EP-tillsatserna som är boven. Rent svavel i fri form tror jag inte är något problem, men det gör å andra sidan ingen nytta som EP-tillsats heller.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: wipwip och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se