Om det finns gulmetalldelar i växellådan som inte tål GL5-olja, så kan man få en förvarning långt innan de skadas genom att oljan blir grönaktig. Man brukar tala om "alien-snor".
Men när man i den ena av de gamla smörjtabellerna talar om en EP-olja, så menas förmodligen något som är
ungefär likvärdigt med senare års GL5. Kanske inte lika bra som en modern GL5 på att hålla ner glidfriktion, men minst lika aggressiv mot gulmetall som dagens GL5.
Jag skulle tro att vilken som helst av de båda oljorna som finns i lager kommer att fungera bra. Prova först med GL4-oljan, om den visar sig vara lite väl tunnflytande (t ex om växellådan blir högljudd när oljan är mycket varm), så kanske ett senare byte till GL5-oljan kan provas. Men, med tanke på grönfärgningstestet, så häll inte i GL5-olja omedelbart innan bilen ställs undan för en längre tid, utan håll uppsikt på oljan minst en gång i veckan under första månaden efter bytet. Det är bra om den körs ofta under denna tid.