Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Sliter däck, skruva själv.

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

63an

#16 » 15:25:56, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ska du då skruva? Har den justerbart paralellstag? OM så ta bara ett haltvarv! Innan försök att mäta noga med 2 fina ribbor före mot kritmärkning på ett bra ställe så du har en susning hur du ändrat! Staget bör vara H/vänstergängat annars går inte de tipset! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag



bert

#17 » 19:53:29, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paralellstag har man väl bara om där är styrsnäcka och de är jag tveksam till att där är på Skodan
Han får skruva på styrstagen på båda sidor
Men tänk på att är däcken sneslitna så fortsätter det och slita fel även om inställningen är rätt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

63an

#18 » 20:01:07, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hundai är det, om folk ska fråga så kan de väl presentera bilder på objektet :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

RD350

#19 » 22:44:03, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda du ska göra själv utan instrument är att se till att alla justeringar går att lossa (ofta bara styrstagen fram), kolla med "fingermått" att hjulen sitter lika långt från trösklarna, lika mått mellan däck och fjäderben, att p-ändar och kulleder är glappfria och lika höger/vänster. När du kollat det lämnar du bilen till nån med en modern fyrhjulsinställning. Kostar ca en tusing, väl investerade pengar, kan dom inte justera inom toleranserna ska dom kunna redovisa varför annars ska dom syssla med nåt annat.... Justera på känn utan instrument blir aldrig bra.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

PerÖ83

#20 » 02:05:12, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat med bla hjulinställningar i 14år.
Kan inte in firma som jobbar med sånt kunna lösa problemet :???: på en bil som har 4 rörliga delar :mrgreen:

Minnet sviker så jag googlade,

Bör vara grader.minuter (1/60) som de anges i :klia:
Parameter MIN spec MAX spec
Front Total Toe -0.32 0.32
FL Toe -0.16 0.16
FR Toe -0.16 0.16
FL Camber 0.03 1.00
FR Camber 0.03 1.00
Rear Total Toe -0.47 0.47
RL Toe -0.24 0.24
RR Toe -0.24 0.24
RL Camber -0.50 0.50
RR Camber -0.50 0.50
Left Caster 2.23 3.23
Right Caster 2.23 3.23
Left SAI 12.25 13.25
Right SAI 12.25 13.25

Toe ska vara 0 oavsett om de är mm, grader eller grader.minuter
Camber skulle jag säga CA 0.20 - 0.30 minuter rent generellt, här står de 0.285 :thumme: = 0.35 på högerhjulet och 0.20 (0.15) på vänsterhjulet, så blir de bra :thummar:

1/60 = 1 grad = 60 minuter
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

joakim72

#21 » 10:35:33, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Min erfarenhet är att man INTE alls ska försöka ställa om hjulskränkningen (toe in / toe out) utan att ha något att mäta med. Om man skruvar på måfå tar man alltid för mycket.
Om du inte har några andra möjligheter att mäta inställningen, så ställ bilen på ett plant betonggolv, ordna några lämpliga bockar framför och bakom bilen, spänn upp exakt parallella snören i navhöjd, ta en tumstock och mät avståndet mellan snörena och fram- och bakkant på fälgen, sen är det lätt att räkna ut aktuellt toe in-värde.
Om du vill kolla camber, så börja med att se till att bilen står plant i sidled (kolla t ex med långvattenpass mot båda framskärmarna med huven öppen, häng sedan ett lod mitt för framhjulet och mät avståndet från lodlinan till över- och underkant av fälgen.


Kör på detta. om du står på slätt betonggolv så lägger du två tjocka pastfilmer med olja emmellan under varje hjul så att hjulen kan glida "rätt" efter varje justering. Du kommer så nära att en riktig maskin knappt märker fel OM, du har raka fälgar.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Loke

#22 » 11:01:09, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Hyundai Atos själv och ett tips som jag fick när jag dragit på mig bilen var att noggrant dränka in framvagnsbalken med olja då dom tydligen ska rosta något hysteriskt i denna. Tydligen är rostangrepp på framvagnsbalk ett vanligt nedslag vid besiktning på den här bilmodellen.
Bilmeken sa att balken rostar ut uppifrån, saltskiten lägger sig där och surar sa han.

Kanske detta kan ha med saken att göra, kanske bilen "knäar" i framändan under färd (vid fjädringssrörelse) så belastningen blir stor på insidan av framdäcken. Kan vara lurt då dom inte hittade något vid verkstadsbesöket.

Ska även nämnas att själv kommer jag fasen inte ihåg hur det ser ut under motorn, har bara bytt kamrem och olja på holken, någon framvagnsbalk ägnade jag inte något som helst intresse för då.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

63an

#23 » 11:26:44, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter många bra inlägg här så saknas miltal på bilen? Bilder från inställningsplatser?
Jag föreslår att du skiftar Fram/bakhjul till att börja med så märker du om den ändrar karaktär i körning! OM finns möjlighet att minska camber? Utan att påverka Toe-in?
Inte troligt men ska du ändå skruva så gör en plan på tillvägagångssätt att bara skruva på måfå är aldrig lyckat Du måste inse att MÄTklockor hos en framvagnsverkstad ger raka besked om läget å trots att jag jobbat i branchen så skulle jag inte ge mej på att försöka själv utan rätt verktyg! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

63an

#24 » 10:37:40, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mera ideer, Kan vara nergångna fjädrar exv. träffade en ny ägare av märket å den persen påstod att de är otroligt känsliga för trottoarkanter!
Jag håller en tunna skit på fjäderhöjden!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

roddjer

#25 » 11:37:47, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Står ratten som den ska?

Alltså typ, "rakt", eller i våg eller vad man ska säga. Hade en Saab en gång som fick för sig att dra åt en sidan om man inte "höll emot". Där stod ratten på trekvart. Snedslitna däck upptäckte jag vid närmare inspektion. I sambad med det kråglade jag med plankor, laserpass och markeringar i marken och på väggen utan bättring. Kan ha haft för dåligt "golv" i mitt dåvarande mekar-ställe men.. nja, skulle inte göra om det med bättre golv heller. Inte om det gäller finiställningar i alla fall. Bara i så fall om man måste bröta till nåt så bilen blir körbar över huvud taget. Mitt problem löstes med besök på verkstad med hjulinställning.

:klia:

Nu när jag tänker efter hade jag faktiskt problem med fjädringen på den som nån nämde tidigare. Eller stötdämparna för att vara exakt. Bytte infästningen för stötdämparen i toppen uppe i tornet.
Kanske nåt att tänka på.. :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

ac tc (trådstartaren)

#26 » 15:40:12, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hursomhelst så har jag nu minskat toe out med 1/2 varv eller snarare 1/4 per sida, nu får vi se hur den sliter.
Kärran har gått 13000 mil ..
- fortfarande så ser allt rakt och fint ut, inget som rostat ut eller bucklat sig...ser bara bra ut.
- den vibrerar lite mindre i 100 blås känns det som..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se