Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Sliter däck, skruva själv.

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

ac tc (trådstartaren)

#1 » 09:09:09, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Hyundai Atos eller rättare sagt en torktumlare som sliter framdäck i ett rasande tempo.
- verkstan säger att det inte går att få till framvagnen inom spec och jag tror på den, svärmor tyckte om att plocka bär så den har nog gått hårt på skogsvägar.
- den sliter bägge framdäck lika på insidan, detta får mig att tro att det inte är nåt fel på bara ena sidan.
Det skulle kunna vara camber vinkeln som är hel fel men det är mcperson fjädring på den och huven passat jätte fint så ja tvivlar på att fjäderbenen lutar. Att framvagns balken skulle ha blivit längre...nja känns tveksamt.
Hittar inga bussningar eller leder som verkar dåliga, den är tyst i framvagnen.( bakvagnen oxo .)
- toe out verkar slita däck på insidan men jag kan inte känna någon "cupping" dvs ojämna klackar vilket tydligen ska vara ett tecken på toe fel.
- den går väl som en Atos ska göra på vägen, inget högfarts monster utan rätt nervös i 100 blås.
- ratten pekar rakt.
- den drar inte åt något håll vare sig när man åker, bromsar eller gasar.
Nåja hursomhelst.. tänkte försöka skruva lite på toe vinklarna.
- jag antar alltså att jag har för mkt toe out och tänker skruva in varje sidas styrled 1 varv.
Frågan är hur mkt gör ett varv på varje sida? Nån som hållt på med detta?
Andra ideer?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



torbjorn_forsman

#2 » 09:31:06, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att man INTE alls ska försöka ställa om hjulskränkningen (toe in / toe out) utan att ha något att mäta med. Om man skruvar på måfå tar man alltid för mycket.
Om du inte har några andra möjligheter att mäta inställningen, så ställ bilen på ett plant betonggolv, ordna några lämpliga bockar framför och bakom bilen, spänn upp exakt parallella snören i navhöjd, ta en tumstock och mät avståndet mellan snörena och fram- och bakkant på fälgen, sen är det lätt att räkna ut aktuellt toe in-värde.
Om du vill kolla camber, så börja med att se till att bilen står plant i sidled (kolla t ex med långvattenpass mot båda framskärmarna med huven öppen, häng sedan ett lod mitt för framhjulet och mät avståndet från lodlinan till över- och underkant av fälgen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mats757

#3 » 09:33:49, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edit: Torbjörn var först!

Ett varv på varje led blir brutalt mycket. Spänn en lina som är uppspänd på varsin sida om bilen på en planka framför och bakom bilen.
linorna måste vara helt parallella. Mät exvis 2 meter både fram och bak!
Mät från linan på varje sida om bilen in mot fälgkanten. Det blir inte superexakt, men ger en tydlig fingervisning om någonting är fel eller hyffsat rätt.
Är camber fel så behöver man knappt mäta, det syns väldigt tydligt om man har bra ögonmått. Man kan ha tämligen mycket camber utan att däcken sliter snett.
Så troligtvis har du för mycket toeout.

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

ac tc (trådstartaren)

#4 » 09:47:06, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok ett varv är brutalt mycket, nu sliter den ju iofs brutalt mkt däck oxo.. men då kanske jag ska ta ett halvt varv? ( på varje sida.)
Camber ser normal ut med ögonmått och kärran ser rak å fin ut i hjulupphängningar och balkar. Den har aldrig krockat.
- hur mkt toe out borde jag sikta på 2 mm per sida mätt mot fälg ?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

63an

#5 » 09:54:37, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns justering kvar så nog ska en just verkstad kunna fixa det! Att hålla på själv blir nog bara skit som att hur ska man komma till på en personbil å mäta bakre delen om karossen är i vägen? Går ju bra på en T-Ford som har öppna skärmar! Hemmapul är inte bra på moderna bilar när de gäller så känsliga saker! De ska vara mätklockor som monteras på fälgarna...känns som de tar betalt för ingenting å slipper jobbet! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#6 » 10:32:41, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ej att justera inom spec. låter konstigt, då måste det vara något som är fel

Det simplaste sättet mäta toe in/aut är att sätta en lång bräda på utsidan av varje framhjul, ca två meter långa, mät sedan parallellen på brädorna framför hjulen, det blir vad det blir, men bättre än bara skruva
Jämför man då med bakhjulen får man kanske ratten någorlunda rätt om man skruvar på rätt sida, och returen på blinkersen kommer fungera
Eftersträva nära noll, då ligger du bäst till . ( är inte rätt värde)

Camber kan du mäta med ett vattenpass på plan vågrätt väg, ska vara lika på varje sida
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mattias Petterson

#7 » 11:02:42, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt att något parallelstag är krökt?, kanske fastnat i någon stubbe eller sten?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BM425

#8 » 11:16:27, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att bilen har samma hjulbas på båda sidorna, har den inte det så finns det krökta stag.

Min bror råkade ut för det på en bil, syntes inget men hade dålig väghållning.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#9 » 11:25:25, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Kolla så att bilen har samma hjulbas på båda sidorna, har den inte det så finns det krökta stag.

Min bror råkade ut för det på en bil, syntes inget men hade dålig väghållning.

Anders


Men det finns bilar som ska ha olika hjulbas på höger och vänster sida, t ex många äldre modeller av Renault. Man var så illa tvungen att sätta ena bakhjulet lite framför det andra för att inte torsionsstavarna för bakfjädringen skulle skava mot varandra.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#10 » 11:54:05, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt verkstad, far till en verkstad som har modern utrustning för att mäta upp alla fyra hjulen och vana från att kolla hjulvinklarna.

Är det bytt delar i framvagnen någon gång så kan det ha blivit monterat fel saker eller fel längd på stötdämparna.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#11 » 12:31:00, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket fall som helst så måste man kunna få ut ett protokoll som visar värdena på alla vinklar så man vet själv vad som felar. Att verkstan säger att det inte går att få till säger ju inte mycket och det kan mycket väl handla om saker som inte går att justera men som man får hjälpa lite på traven. Har riggat upp portopower på många bilar förr tillbaks för att få acceptabla värden när det är fasta skruvförband.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#12 » 12:38:19, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade justera toe själv på min volvo, mätte o hade mig efter bästa förmåga. Slutade med att jag konstaterade att en hjulinställning är relativt billig motför ett par nya däck :P

Verkstaden borde ju kunna komma med ett mätprotokoll och säga vilket värde de inte kan få till. Om inte, byt verkstad.
Min erfarenhet är att 90% av allt däckslitage beror på felaktig toe. Däckslitaget är inte så känsligt på lite avvikande cambervinkel. Både Mercan jag hade tidigare och BMW:n jag har nu kan de inte riktigt få in camber inom fabrikstolerans. Rätt vanligt enligt dem då justermånen inte är jättestor. Men det sliter ändå inte däck :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ac tc (trådstartaren)

#13 » 14:26:43, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är två verkstäder som sagt att det inte går att göra, tyvärr så finns inga protokoll längre.
- jag tror att man helt enkelt inte ville jävlas utan skicka de ut kärran lite snabbt.
Men återigen jag satsar på toe och tänker minska den, frågan just nu är hur mkt ska jag skruva på stagen för att ta bort nån grad?
Alla styrdelar är raka och fina, inget glapp osv.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

bert

#14 » 14:55:02, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga att skruva så du får ca 1 mm mindre avstånd mellan däcken fram än bak så bör du märka skillnad är inte omöjligt det kan va3-5 mm bredare fram än bak nu
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

jonnordvall

#15 » 15:05:10, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däckab i Hudik gjorde en framvagnsinställning åt mig hör för någon vecka sedan.
Och protokoll fick jag med. Både före och eftersiffror.
Om dom stämmer eller inte har jag ju inte en aning om. 1000 kr tyckte jag va rätt okej
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kurt Karlström och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se