Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Garantier vid reklamation av motor från bilskrot

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

nordlander (trådstartaren)

#1 » 09:44:40, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej vet nån vad som gäller om man köpt en motor på en bilskrot, monterat den och konstaterat att den är trasig? Får lite olika svar om kostnaden för monteringen. Det handlar ändå om några timmar.

Köpte en motor till en Citroen Berlingo från bildelsbasen.se (skriver inte vilken skrot) där vi efter montering upptäcker att topplockspackningen är trasig mellan cylinder 2/3. Kan man kräva betalt för arbetskostnaden?

Motorn skulle vara kvalitet A och funktionstestad utan anmärkningar. Tror jag inte på...
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten



Towil

#2 » 09:53:47, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Observera att alltid läsa säljarens egna villkor vid köp via sajten. Informationen finns tillgänglig i bildelsinformationen, inför köpet och/eller säljarens egna hemsida.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Krister W.

#3 » 10:12:56, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda form av "garanti" jag varit med om i samband med köp av begagnad bilmotor från bilskrot var att man fick byta in den mot en annan likvärdig om den inte var till belåtenhet. Dock ingen ersättning för arbetskostnad vid i och urmontering eller transporter.
Motorerna såldes med ett vidhängande "testprotokoll" i form av ett resultat från kompressionsprovning.
That's it.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

G-son

#4 » 12:17:32, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gånger jag kollat upp garantier på skrotköp har det bara gällt själva varan, aldrig monteringskostnader eller liknande. Vissa gånger är det helt enkelt inte värt risken att köpa begagnat som man inte har möjlighet att testa själv, när garantierna är så dåliga.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Bygert

#5 » 12:49:34, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett vad man skriver för villkor kommer man inte runt konsumentköplagen och där finns rätt till skadestånd för följdskador. Men det ska vara företag som säljer till konsument och man ska kunna bevisa exakt vilken skada man fått. Ofta är det inte värt risk och besvär att bråka.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#6 » 12:53:59, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här fallet är det ju inte fråga om garantier.

Man har sålt en vara på fel grunder. Klass A och testad betyder att toppackn inte ska vara trasig.

Har skroten gjort fel så kan man ju tycka dom kan ta på sig en del av problemet dom orsakat. Beror ju på hur deras affärspolicy är och om dom bedriver sin verksamhet kortsiktigt eller långsiktigt.

Tyvärr har vi i Sverige sista 15 år sett en stor ökning av skrotar med mycket kortsiktiga affärsplaner. När det gått i kk får nån kusin stå på papperen sen kör man på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nordlander (trådstartaren)

#7 » 17:08:13, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom hade öppet idag så jag ringde dit. Först skulle jag inte få något alls då det gått mer än 14 dagar sen jag tog emot motorn. Sen svor jag lite då skulle jag få 500 så jag kunde köpa en ny toppackning. Sen svor jag lite till då skulle han betala halva motorn (1500).

Jag var ju tvungen att förstå att det kostade honom att skruva ur motorn. Skiter väl jag i då skulle ni ha gjort en funktionskontroll som ni skrev att ni gjort så hade vi aldrig haft nåt problem sa jag. Fick bli riktigt arg innan han drog av 2000 kr. Täcker rätt precis material och en planing men inget arbete så man är ju lurad som vanligt.....

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#8 » 17:09:53, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skroten ifråga ligger i Norrköpings och tillhör nog Maglomans kategori av Bilskrot.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Stridis2

#9 » 12:00:54, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem är också hur man bevisar att varan var skadad när man fick den. Jag sålde en elmotor till en snubbe för många herrans år sedan. Han behövde motorn jättefort. Nästan ett år senare ringde han och påstod att han inte hade hunnit koppla in den förrän då och att den inte fungerade då. Ville givetvis ha pengarna tillbaks vilket han inte fick. Det höll på att bli riktigt otäckt där ett tag...

Däremot har jag andra saker jag sålt och fått klagomål på mer direkt. Då känns det ärligare, man beklagar och ger skälig ersättning tillbaks.

Vissa skrotar är seriösa. Min bror hade en Santa Fe där bakaxeln havererade. Bilverkstaden köpte in en begagnad bakaxel från en skrot som senare visade sig också vara defekt. Bilfirman ringde upp skroten som bara beklagade och lovade skicka en ny axel direkt. De bad också att få faktura på arbetskostnad, olja och liknade från första monteringen, vilket de betalade. Tror inte de fick så stor förtjänst på den axeln, men de behöll sitt goda rykte. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ivar Risslén

#10 » 12:10:15, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte handla längre bort än att man kan fara dit och ställa delarna på disken. Då brukar det gå bättre att diskutera.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#11 » 13:30:26, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni öht. kommit överens om någon garanti så gäller i regel att om varan inte går att använda gäller att man får återlämna varan och få pengarna tillbaka! Någon annan garanti på en begagnad vara kan du glömma, då får du köpa nytt istället! Om ni sedan kan förhandla fram någon annan lösning i efterhand så må det så vara, men få ersättning för nedlagt arbete kan du bara drömma om. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

nordlander (trådstartaren)

#12 » 14:01:55, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är som ett konstigt system egentligen. Man skriver att man har en fungerande vara, säljer den och köparen konstaterar att den inte är som utlovat efter mycket arbete. Då ska köparen stå för det??
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#13 » 14:03:05, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Man ska inte handla längre bort än att man kan fara dit och ställa delarna på disken. Då brukar det gå bättre att diskutera.


Jo det är ju enkelt för dom att tjafsa på telefon tills man ger upp om man har 100 mil dit.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

LeifAndersson

#14 » 15:38:31, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man inte införstådd med vad det betyder att köpa begagnade delar från skrotade fordon ska man inte ge sig på det och köpa nya delar istället till fullt pris. Begagnade delar har ju reducerat pris, då kan man ju inte rimligen begära att villkoren ska vara hur generösa som helst. Köper man delar på en skrot så måste man förstå varför priset är reducerat! Att bara få lämna tillbaka en sådan vara och få köpeskillingen tillbaka är vad man kan begära i sådana fall. Att sedan komma med ytterligare krav då är man inte riktigt på banan! Som köpare av en begagnad del har du ofta samma möjlighet som skroten att syna delen innan du monterar den. Du hade köpt en hel bilmotor för 3000:- (halva kostnaden var 1500:- skrev du) Vad väntar du dig för 3000:-? En ny motor och ersättning för dit eget jobb!? Man får ha lite realistiska krav med verklighetsförankring när man gör affärer på delar från skrotade fordon!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bygert

#15 » 15:49:25, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Om ni öht. kommit överens om någon garanti så gäller i regel att om varan inte går att använda gäller att man får återlämna varan och få pengarna tillbaka! Någon annan garanti på en begagnad vara kan du glömma, då får du köpa nytt istället! Om ni sedan kan förhandla fram någon annan lösning i efterhand så må det så vara, men få ersättning för nedlagt arbete kan du bara drömma om. :sad:


Så kan det bli om man köper nåt till företag. Men köper man nåt till privat bil på en skrot så gäller konsumentköplagen och den kan man inte avtala bort på något sätt. Och då har man rätt att reklamera och man kan få skadestånd för kringkostnader. Men det är helt ok att sälja skräp om man är tydlig med att man gör det. Köper man nåt som beskrivs som reparationsobjekt är det ju ingen poäng med att klaga på att det inte fungerar. Lagen tillämpas också så att vad man kan förvänta sig hänger ihop med priset. Köper man en bil för 5000 är det liksom inte annat att vänta än att man får med lite rappel t ex.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ivar Risslén och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se