#2 » 19:07:19, 25-08-2018
Är det alltså en vanlig enkel trumbroms med en hjulcylinder, och fast stöd för andra änden av backarna? I så fall är det vanliga att primärbacken (främre backen om cylindern sitter upptill, bakre backen om den sitter nedtill) har längre belägg. Då får trumbromsen lite egen "servoverkan" genom självåtdragningen. Men om konstruktören inte har velat ha för mycket självåtdragning för att få bromsen mer följsam, och det ändå finns ett rejält vakuumservo i bilen, så kan det tänkas att det ska vara tvärt om.
Eventuella märkliga lösningar för självjustering kan också spela in.
Om du har möjlighet att köra bilen på bromsprovare innan ombesiktning, så prova gärna bromsverkan både vid fram och back. Det kan säga en del om ev kvarvarande fel om skillnaden mellan bromsarna är lika i båda riktningarna eller inte.
Utan bromsprovare kan du testa att köra i promenadtakt på grusväg och tvärnita, sen kolla att bromsspåren blir lika långa från höger och vänster framhjul. Det provet går såklart också att göra både vid fram och back.