Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hur ska beläggen sitta på Mercedes 508d med trummor

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Daniel Medin (trådstartaren)

#1 » 10:18:30, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Sitter och mekar med husbilen en gammal Mercedes 508d med trummor, Fick anmärkning på ojämn bromsverkan fram så jag har skruvat isär gort rent bälstrat trummor hornat cylindrar etc, När jag plockade isär noterade jag att beläggen satt olika, Långa fram på ena sidan och tvärt om på andra det kan ju inte vara riktigt? varit så i många år... Hur ska dom sitta? Har för mej det har att göra med om cylindern sitter uppe eller nere? Uppe i det här fallet.
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F



torbjorn_forsman

#2 » 19:07:19, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså en vanlig enkel trumbroms med en hjulcylinder, och fast stöd för andra änden av backarna? I så fall är det vanliga att primärbacken (främre backen om cylindern sitter upptill, bakre backen om den sitter nedtill) har längre belägg. Då får trumbromsen lite egen "servoverkan" genom självåtdragningen. Men om konstruktören inte har velat ha för mycket självåtdragning för att få bromsen mer följsam, och det ändå finns ett rejält vakuumservo i bilen, så kan det tänkas att det ska vara tvärt om.
Eventuella märkliga lösningar för självjustering kan också spela in.

Om du har möjlighet att köra bilen på bromsprovare innan ombesiktning, så prova gärna bromsverkan både vid fram och back. Det kan säga en del om ev kvarvarande fel om skillnaden mellan bromsarna är lika i båda riktningarna eller inte.
Utan bromsprovare kan du testa att köra i promenadtakt på grusväg och tvärnita, sen kolla att bromsspåren blir lika långa från höger och vänster framhjul. Det provet går såklart också att göra både vid fram och back.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se