Min mamma köpte förra året en begagnad Skoda Octavia från 2011. Den har i nuläget gått cirka 5000 mil. Det har börjat synas en del rost under bilen, och vi funderar nu på om det är värt att kosta på bilen en rostskyddsbehandling.
Idag var vi iväg med bilen till en firma som heter Rostskyddsspecialisten, som ligger i närheten av där vi bor, och som av kommentarer på Internet att döma verkar vara ansedd som en av de mest kunniga och seriösa inom området i Sverige. Mannen som har firman lyfte upp bilen, och lämnade en offert med förslag på de åtgärder han ansåg borde utföras. Tyvärr var det betydligt dyrare än vad jag hade hoppats på.
Själva rostskyddsbehandlingen skulle kosta 12000 kr, inklusive borttagning av diverse kåpor, högtryckstvätt av underredet, etc.
Det hade redan hade bildats en del rost på underredet, och att blästra bort denna skulle kosta 8000 kr, plus 8000 kr för målning av blästrade ytor med epoxifärg. Att ta bort befintlig rost var inte absolut nödvändigt, men rekommenderades starkt för ett bra resultat.
Som tillval kunde han ta bort avgassystemet för att komma åt att rostskyddsbehandla bakom detta, ta bort stötfångaren bak på bilen för att rostskyddsbehandla bakom denna, och rostskyddsbehandla bromssköldarna. Dessa tillval skulle kosta 2000 kr var.
Sammanlagt skulle alla de föreslagna åtgärderna gå på 34000 kr!
Det jag funderar på nu är om det är värt att lägga så mycket pengar på att rostskydda en Skoda Octavia från 2011? Bilen kostade 105000 kr när vi köpte den på en bilfirma, och lär ha minskat en del i värde sedan dess. Kostnaden överstiger således en tredjedel av bilens värde. Fast kan man väsentligt förlänga bilens livslängd, eller slippa ännu mer kostsamma reparationer i framtiden, kanske det är värt det?
Vi räknar med att ha bilen kvar tills den är skrotfärdig. Frågan är bara vad som kommer att begränsa bilens livslängd? Rost, mekaniska eller elektriska fel, eller att miljöpartiet förbjuder fossila bränslen?
Alternativen är att låta firman genomföra de rekommenderade åtgärderna, att bara göra själva rostskyddsbehandlingen, utan att först ta bort befintlig rost, eller att helt skita i att rostskyddsbehandla bilen, och köra så länge den håller.
Det skulle vara intressant att höra hur några mer bilkunniga personer ser på detta.
Mvh,
Kaj