En lömsk sak är att det finns två pinnar för
jord i OBD-kontakten, tror det är nr 4 och 5. I standarden är den ena definierad som kraftjord och den andra som signaljord. Det står också i standarden att dessa två pinnar inte får vara hopkopplade i diagnoskabeln/läsaren.
Det har hänt att det har blivit problem för att bara den ena av dessa två pinnar är ansluten i bilen, och bara den andra i kabeln.
Billiga OBD-läsare brukar gå sönder om bilen har kortslutning mellan någon av de två ledarna i ISO 9141-snittet "K" och "L" (kommer inte ihåg vilka pinnummer det är) och +12V. Detta om det inte finns något överströmsskydd för de opencollectorutgångar som är kopplade till dessa två ledare.
Sådana kortslutningar är vanliga på VAG-bilar, eftersom ISO 9141-ledarna ofta är framdragna till bilstereokontakten där. De pinnar i ISO-kontakten för bilstereo som VAG använder för diagnos, används dock för andra ändamål av andra bilstereotillverkare. Kan t ex vara en 12 V-utgång för att styra elantenn eller liknande.
När det gäller vilka system en ELM327-läsare klarar av, så har det inget med ELM327-kretsen själv att göra, utan med den programvara som körs på värddatorn/mobilen. Om det inte finns en ytterligare microcontroller i läsaren.
Jag skulle föreslå att du provar den tveksamma läsaren på flera olika bilar, som använder olika fysiska OBD II -snitt (någon med CAN-buss, någon som använder ISO 9141, någon med Ford VPW osv).