Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fel på OBDI läsare?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 18:49:08, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 2 st läsare, ELM 327 och den ena fungerar som den ska. Jag köpte en "förbättrad" variant för nåt år sedan och skulle nu använda den. Jag får kommunikation mellan telefonen och läsaren men den skriver "no conection to ECU" . Jag har tittat efter dåliga lödningar men hittar inget som direkt sticker ut även om dom är ganska dåligt gjorda... Det jag egentligen inte vet är om den fungerar som den gamla men med utökat antal funktioner, tex den kan även läsa ABS, SRS mm. Eller om den helt enkelt är kass...
Innan jag slänger den så ställer jag här frågan: Kan man kolla nåt av värde? Några tips? (den kan ju helt enkelt vara kass som ny)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



torbjorn_forsman

#2 » 21:16:53, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lömsk sak är att det finns två pinnar för jord i OBD-kontakten, tror det är nr 4 och 5. I standarden är den ena definierad som kraftjord och den andra som signaljord. Det står också i standarden att dessa två pinnar inte får vara hopkopplade i diagnoskabeln/läsaren.
Det har hänt att det har blivit problem för att bara den ena av dessa två pinnar är ansluten i bilen, och bara den andra i kabeln.

Billiga OBD-läsare brukar gå sönder om bilen har kortslutning mellan någon av de två ledarna i ISO 9141-snittet "K" och "L" (kommer inte ihåg vilka pinnummer det är) och +12V. Detta om det inte finns något överströmsskydd för de opencollectorutgångar som är kopplade till dessa två ledare.
Sådana kortslutningar är vanliga på VAG-bilar, eftersom ISO 9141-ledarna ofta är framdragna till bilstereokontakten där. De pinnar i ISO-kontakten för bilstereo som VAG använder för diagnos, används dock för andra ändamål av andra bilstereotillverkare. Kan t ex vara en 12 V-utgång för att styra elantenn eller liknande.

När det gäller vilka system en ELM327-läsare klarar av, så har det inget med ELM327-kretsen själv att göra, utan med den programvara som körs på värddatorn/mobilen. Om det inte finns en ytterligare microcontroller i läsaren.

Jag skulle föreslå att du provar den tveksamma läsaren på flera olika bilar, som använder olika fysiska OBD II -snitt (någon med CAN-buss, någon som använder ISO 9141, någon med Ford VPW osv).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 22:09:09, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittills är den provad på VW buss av nyare slag, GMC Yucon och min Peugeot 307 med samma resultat...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#4 » 22:28:28, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om alla de bilarna är så moderna att de har CAN-buss?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#5 » 09:16:28, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, min första läsare som fungerar på Kia, Youcon och min Peugeot har jag lånat ut tillfälligt och tänkte att jag har ju en till nu när behovet infann sig så snabbt. Den här GMC Yuocon är en fyrhjulsdriven Jänkare med en massa problem här och var. Ett av felen har varit att man kan inte komma igång med nån reda vid tex rödljus... På nätet kan man läsa om det här och dom rekommenderar byte av framnaven som kompletta enheter. Felet var inte naven utan att ABS givaren kröp utåt av rost och hade så sätt sämre magnetkontakt vid låga hastigheter speciellt på denna bil som hade större däck blev problemet överhängande. Efter en injustering av givarna blev det bra och är bra idag. Vidare är det en massa felkoder som: glömt att stänga tanklocket, för mager blandning höger eller vänster cylinderbank, fel på urluftningssystemet. Den har även varit svårstartad, i princip måste man alltid starta den två gånger, den har automatisk avkänning om motorn startar eller ej så startmotorn fortsätter att gå efter man släppt nyckeln...
Enligt internet så är det en backventil i tankarmaturen som läcker, det var det inte, det var en felkonstruktion som gör att slangen som går mellan pump och innertaket på armaturen skafs av på ett ställe pga dess dragning... Nu fixat med en ny armatur som ändå var beställd sedan nåt år tillbaka. För fem år sedan var den nästan omöjlig att tanka, tänk själv att försöka få i över 100 liter och det svämmar över hela tiden, pumphandtaget stänger av, nytt försök osv. Dom borrade då ett hål i tankens översida och drog en separatslang för avluftning och felet: glömt tanklock har varit sen dess... Vi tätade detta extra hål och drog som det skall vara och felet med att den inte går att tanka är tillbaka. På nätet kan man läsa att det är kolkanistern som har tätnat och kanske även släppt ut allt aktivt kol i ledningarna till tanken, det var det inte heller i detta fall, vi rensade inredningen på kolkanistern som i och för sig inte var fullt genomsläpplig en ändå inte vrångtät, det gjorde ingen skillnad det heller. Det finns visst ytterligare ett filter, i tankens högsta punkt på insidan och oåtkomligt för oss så nu åker det förut borrade hålet upp igen men med en riktig tätning denna gång. Lite off topik...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se