Som dere kan lese i den andre biltråden min, om min 307SW, så har jeg litt problemer med kopplingen på den. Derfor må man ha en Peugeot til.
Påskens skruvande: Registerrem (kamrem) Peugeot 307 1.6 HDI
Vi har en stund snakket om at en varebil kan være "bra och ha" i familien. Jeg har en stedatter som holder på å ta kørkort, hun vil kjøpe seg sin egen bil etterhvert men det finnes ikke penger til det på en stund. Hun kan få kjøre 307 en stund, og så kan jeg kjøre varebil.
Jeg har fulgt med på finn.no en stund, men det har ikke dukket opp noen biler som fristet, og hadde riktig pris forstås, innom passende radius fra der jeg bor. Plutselig en fredag dukket denne bilen opp, det var et elektrofirma som skulle bytte ut den eldste firmabilen sin. Bare 13200 mil, og prisen på 10000 var absolut innom budsjettet. En medvirkende årsak til prisen, var at bilen skulle ha vært på besiktning i april, og hadde avskiltningsbegjæring på grunn av manglende besiktning. Det vil si at hadde jeg blitt stoppet av polisen når jeg kjørte bilen hjem, hadde den blitt avskiltet.
(EU-kontroll som vi kaller det her i Norge, vi hadde ikke regelmessig besiktning av biler her i landet før vi fikk regelverket fra EU.....jeg trodde ikke vi var med i EU? det er en annen diskusjon)
Jeg fikk med et prisoverslag fra Peugeot på bytte av endeledd og hjullager foran: 13500 kr! Hutløsa priser på verkstader her i Norge!
For elektrofirmaet var dette ikke verdt å koste på bilen, men for meg var det snakk om 500 kr i deler og noen timer skruing.
Her er skjønnheten:
Under motorhuven er en 2.0 DW10 motor, den er jo kjent for å være en slitvarg:
Hjullageret var tokslut, det brummade så ille når jeg kom over 60km/t at jeg var usikker på om jeg skulle kjøre fortere. Når jeg banket ut navet så kom lageret ut i sine enkelte bestanddeler.
Ytterringen satt naturligvis igjen i huset, og det satt fast! Varme med gasol hjalp ikke, så jeg måtte på Biltema og kjøpe meg et lageravtrekkersett: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000021491
Det var dyrt, hadde jeg gjort dette hos min mamma, kunne jeg ha tatt med meg huset på jobb og brukt pressen der. (Jeg ukependler)
Men dette settet var skikkelig laget, der var til og med et aksiallager under mutteren slik at det ikke er så tungt å skrue. Uansett ble det billigere enn å sett bilen på verksted, lageret kostet 289 kr på nettet hos eurodel.no.
Ikke så rart at det kom rare lyder fra lageret, når lagerbanen så sånn ut:
Etterpå satte jeg bilen inn til besiktning, og da gikk den rett gjennom uten anmerkninger.
Men bilen er jo fransk, og bygd på en fabrikk som opprinnelig var bygd for å produsere Talbot (Sevel Nord) så det kommer nok en oppdatering om ikke så lenge.
Intervall på vindusviskere fungerer ikke, viskerne går hele tiden enten bryteren står på intervall eller 1, så det er vel et rele som er knas.
Jeg må holde girstanga framme når jeg kjører i tredjegir, hvis ikke hopper den ut av gir. Der er et kuleledd på kabelen fra girstanga til girkassa som har flere mm slakk, tror det må ha noe med det å gjøre. Har bestilt nye giroverføringer.