Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

2006 Peugeot Expert 2.0 HDi - slit och sleng bilen min

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Trondos (trådstartaren)

#1 » 09:58:23, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som dere kan lese i den andre biltråden min, om min 307SW, så har jeg litt problemer med kopplingen på den. Derfor må man ha en Peugeot til. :lmao:
Påskens skruvande: Registerrem (kamrem) Peugeot 307 1.6 HDI

Vi har en stund snakket om at en varebil kan være "bra och ha" i familien. Jeg har en stedatter som holder på å ta kørkort, hun vil kjøpe seg sin egen bil etterhvert men det finnes ikke penger til det på en stund. Hun kan få kjøre 307 en stund, og så kan jeg kjøre varebil.

Jeg har fulgt med på finn.no en stund, men det har ikke dukket opp noen biler som fristet, og hadde riktig pris forstås, innom passende radius fra der jeg bor. Plutselig en fredag dukket denne bilen opp, det var et elektrofirma som skulle bytte ut den eldste firmabilen sin. Bare 13200 mil, og prisen på 10000 var absolut innom budsjettet. En medvirkende årsak til prisen, var at bilen skulle ha vært på besiktning i april, og hadde avskiltningsbegjæring på grunn av manglende besiktning. Det vil si at hadde jeg blitt stoppet av polisen når jeg kjørte bilen hjem, hadde den blitt avskiltet.
(EU-kontroll som vi kaller det her i Norge, vi hadde ikke regelmessig besiktning av biler her i landet før vi fikk regelverket fra EU.....jeg trodde ikke vi var med i EU? det er en annen diskusjon) :djaevul:

Jeg fikk med et prisoverslag fra Peugeot på bytte av endeledd og hjullager foran: 13500 kr! Hutløsa priser på verkstader her i Norge! :insomnia:
For elektrofirmaet var dette ikke verdt å koste på bilen, men for meg var det snakk om 500 kr i deler og noen timer skruing.

Her er skjønnheten: :mrgreen:

Bild

Under motorhuven er en 2.0 DW10 motor, den er jo kjent for å være en slitvarg:

Bild

Hjullageret var tokslut, det brummade så ille når jeg kom over 60km/t at jeg var usikker på om jeg skulle kjøre fortere. Når jeg banket ut navet så kom lageret ut i sine enkelte bestanddeler.

Bild
Bild
Bild


Ytterringen satt naturligvis igjen i huset, og det satt fast! Varme med gasol hjalp ikke, så jeg måtte på Biltema og kjøpe meg et lageravtrekkersett: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000021491
Det var dyrt, hadde jeg gjort dette hos min mamma, kunne jeg ha tatt med meg huset på jobb og brukt pressen der. (Jeg ukependler)
Men dette settet var skikkelig laget, der var til og med et aksiallager under mutteren slik at det ikke er så tungt å skrue. Uansett ble det billigere enn å sett bilen på verksted, lageret kostet 289 kr på nettet hos eurodel.no.

Bild

Ikke så rart at det kom rare lyder fra lageret, når lagerbanen så sånn ut:

Bild

Etterpå satte jeg bilen inn til besiktning, og da gikk den rett gjennom uten anmerkninger. :hurra:

Men bilen er jo fransk, og bygd på en fabrikk som opprinnelig var bygd for å produsere Talbot (Sevel Nord) så det kommer nok en oppdatering om ikke så lenge. :mrgreen:
Intervall på vindusviskere fungerer ikke, viskerne går hele tiden enten bryteren står på intervall eller 1, så det er vel et rele som er knas.
Jeg må holde girstanga framme når jeg kjører i tredjegir, hvis ikke hopper den ut av gir. Der er et kuleledd på kabelen fra girstanga til girkassa som har flere mm slakk, tror det må ha noe med det å gjøre. Har bestilt nye giroverføringer.

5 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111



igelkottar

#2 » 14:18:44, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat :thummar: och bra timpeng. :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Trondos (trådstartaren)

#3 » 21:41:54, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hatt nye girkabler liggende i flere uker. I dag fikk jeg ur tummen. :mrgreen:
Tok dessverre lite bilder, det var en jobb som hadde vært enkel hvis ting var lette å komme til! Kabelstrømpene er holdt fast med U-formede klips. Det ene inni bilen var egentlig ikke plass til å demontere, måtte bøye det for å få det av. Jeg brukte baufilen på det før jeg satte det på igjen, nå er det klipset bare en halv 0 :djaevul:
Jeg orket ikke demontere hele dashbordet for å gjøre det "rett".

På växellådan var det også trangt, armene mine skulle ha vært 30 cm lengre og hatt et ledd til. :klia:
Jeg greide å dra til meg strømpen med et kubein (kofot) og tre på klipsene, etter å ha prøvd i et par timer. Der var egentlig bare plass til en hånd, men jeg måtte ned med begge to, og da så jeg ikke hva jeg holdt på med....men nå er det i orden! :hurra:

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Trondos (trådstartaren)

#4 » 22:52:20, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det noen som har erfaring med feilsøking på vindusviskere? Viskerne på denne bilen virker ikke på intervall, viskerne går hastighet 1 enten bryteren står på intervall eller 1, og så går de fortere på 2. Når jeg tar bryteren nedover, skal viskerne gå en gang over ruten og så stoppe. Tar jeg bryteren snabbt ned, går viskerne til klokken 12 og stopper, et trykk til på bryteren, så går de ned til "normal" og stopper. Jeg bruker å holde bryteren nede til viskerne står klokken 12, så går de ned igjen. Dette er jo litt irriterende. :mrgreen:

Litt googling forteller med at det ofte er noe med releet når intervall ikke virker. Jeg har en gammel VW Polo 6N1 stående, jeg prøvde med releet derfra, selv om merkingen ikke stemte så var pinnene like. Jeg ble nesten forvånad når det ikke kom røyk, og jeg sprengte ingen sikringer heller. Men viskerne virket like dårlig som før, bare at med VW-releet virket ikke selvparkeringen i det hele tatt. :vissla:
Hva kan da problemet være, viskermotoren?


Bild
Bild
Bild
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Trondos (trådstartaren)

#5 » 18:30:39, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fikk endelig ur tummen i dag. Bilen skal på besiktning i løpet av en måned, så nå var det dags. At viskerne ikke parkerer der de skal er visst en feil på besiktningen. Jeg skjønner ikke problemet, har blitt så van med å skrue av bryteren på rett tidspunkt at jeg tenker ikke over det. :mrgreen: :klia:

Feilen var enkel å finne, ene armen på sleperingen var brusten. Tenkte først å finne fram lødkolven, men det blir nok ikke bra, denne armen beveger seg ned i et hull for hver runde. Jeg fant en kille på FB Marketplace som hugger en sånn bil, skal kjøpe viskermotoren hans for 400 kroner.


Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Trondos (trådstartaren)

#6 » 21:59:08, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny begagnat viskermotor er montert og fungerer. Da var det bare hjullager høyre foran å bytte, det har brummat i ett år.... :klia:
Når jeg fikk av hjulnavet oppdaget jeg at damasken på bærekulen var trasig, så då var det vel bare å byte den også når man holdt på likevel, bare 4 skruer for å få av bærearmen.
Litt blandat frå Snap:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det var stramt å presse ned den nye bærearmen for å få inn hjulnavet, men spettet gjorde meg sterk nok :mrgreen:

Bild
Bild


Fikk ikke helt blankt betyg, må bytte bærearm på andre sidan også.... :ohnej:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Trondos (trådstartaren)

#7 » 12:35:56, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte bærearm på andre siden ble et lite eventyr. Under bestilling så jeg i alle nettbutikker at det fins flere varianter av denne bærearmen. Min bil har et høyt org.nr og skal ha den nyeste, det var også det jeg bestilte på høyre siden.
Når bærearmen var av og jeg sammenlignet gammel og ny, så jeg fort at noe var galt. M12x1.25 gjenger på den nye og M14x1.5 på den nye. :vissla:
Det ser ut som at de har økt diameteren på foringen til høyre i bildet, og da ikke hatt plass til M14 gjenger og den lange skruen, og gått ned til M12 og et kort gjengehull. Hadde det fulgt med nye skruer hadde ikke dette vært noe problem. Heldigvis fant jeg en M14x1.5 gjengetapp på jobbet, så da kunne jeg bore og gjenge opp to hull og kappe ene skruen, slik at jeg fikk montert bærearmen.

På andre siden av bilen har nok denne armen vært byttet en gang tidligere, for den var det mer maling igjen på enn denne. Sannolikt følger det med skruer om man kjøper en orginal del.... :klia:

Byttet også bromsrøret under bilen og en drivaxeldamask når jeg først holdt på, inget foto av det bare så det har vel ikke hendt. :djaevul:
Bilen er besiktigat og klar for to nye år. :driver:




Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Trondos (trådstartaren)

#8 » 10:16:30, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten oppdatering. Jeg solgte bilen til en kompis i 2021 og kjøpte meg en Transit Custom. Han solgte bilen videre til en bekjent, men den gikk gjennom besiktningen i fjor så den lever fortfarande. :D
Ford Transit Custom 310 - liv og leverne
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Mf uffe

#9 » 21:15:55, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller yttre lagerbanor som är svåra att få loss så är det väldigt effektivt att svetsa en söm med mig/mag på insidan lagerbanan. Detta drar ihop lagerbanan, se bara till att inte svetsa utanför lagarbanan.
Mf uffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:38, 19-09-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165

Murre o2

#10 » 22:17:59, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mf uffe skrev:När det gäller yttre lagerbanor som är svåra att få loss så är det väldigt effektivt att svetsa en söm med mig/mag på insidan lagerbanan. Detta drar ihop lagerbanan, se bara till att inte svetsa utanför lagarbanan.

Jag har testat det och tyckte inte att det funkade så bra direkt så jag svetsar numera ett järn med hål i mitten i lagerbanan, det blir ett fäste för en av dragare eller en hemma gjord variant med en hylsa/rörbit och en gängstång. Då kommer lagerbanan så fint.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se