Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Startproblem Jeep ZJ

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 22:38:31, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Jeep Grand Cherokee -98 (zj) med stora v8:an där det börjar smyga sig på ett begynnande startproblem som yttrar sig i att man får gnugga ett tag på starten ibland innan den startar. Detta händer ännu så länge bara ibland, speciellt tycker jag nu de senaste veckorna när den stått en dag i solen. Har haft den i ett antal år nu och den har inte gått så mycket. För några år sen bytte jag fördelare, tändstift, tändkablar men jag tänkte jag ska kolla över grejorna igen i helgen kanske och samtidigt byta olja och se över luftfilter (sitter ett "livstids" luftfilter, K&N tror jag det heter,i som bara ska göras rent med nån speciell vätska).

Men om man inte hittar nåt speciellt, vad ska man därefter misstänka/felsöka? Bränsletryck, nån givare eller vad?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



torbjorn_forsman

#2 » 08:24:05, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I första hand dåliga jordpunkter eller glapp i spänningsmatning (t ex ärg och dåliga lödningar inne i elcentralen i motorrummet).
Det finns också en del skarvar/avgreningar inlindade i kabelstammar som kan ställa till problem om de har börjat ärga, i synnerhet lär det finnas en ökänd sådan nånstans mellan kylarens högra undre hörn och höger strålkastare.

Om motorelektronikvarningslampan inte tänds omedelbart när du slår på tändningen utan med viss fördröjning, så kan det vara frågan om elektrolytkondensatorer i insprutningsstyrdonet som har börjat bli dåliga. Detta fel brukar bli värre i kyla och inte märkas av alls när man startar med varm motor och genomvarmt motorrum. Dock lite bökigt att hitta och byta de där kondensatorerna eftersom styrdonet är igengjutet med en halvgenomskinlig gummiliknande massa.

Om bilen har stått helt strömlös (t ex om man har för vana att lyfta av en batterikabelsko när den står oanvänd) så är det fullt normalt att den är svårstartad och har ingen eller konstig tomgång de första minuterna. Likaså om batteriet börjar bli dåligt eller det är dålig kontakt i batterikabelskorna så att spänningen sjunker så långt att insprutningssystemet "bootar om" när man börjar köra startmotorn.

I längden blir det nog bättre och billigare att hålla sig till vanliga pappersluftfilter av pålitliga märken (Mann, Bosch etc) än ett sånt där sportluftfilter. Just på den här jeepen, som inte har någon känslig luftmängdmätare utan ett undertryckstyrt insprutningssystem, så ställer K&N-filtret i och för sig inte till någon skada.
När du byter olja och filter, så passa också på att rengöra vevhusventilationen. En oljeavskiljare/flamskydd på vänster ventilkåpa, som man kan få låta ligga länge i en blandning av bensin och thinner för att lösa upp avlagringarna i den, gärna också köra den i ultraljudstvätt om man har möjlighet. På höger ventilkåpa finns en s k PCV-ventil som också kan bli igensatt. Den går inte att ta isär för rengöring så enda möjligheten för den är ultraljudstvätt. Tänk på att plasten blir spröd med tiden, så var försiktig när du tar loss den och gör det helst då motorn är varm och slangar och gummibussningar mjuka.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#3 » 08:34:59, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Om bilen har stått helt strömlös (t ex om man har för vana att lyfta av en batterikabelsko när den står oanvänd) så är det fullt normalt att den är svårstartad och har ingen eller konstig tomgång de första minuterna. Likaså om batteriet börjar bli dåligt eller det är dålig kontakt i batterikabelskorna så att spänningen sjunker så långt att insprutningssystemet "bootar om" när man börjar köra startmotorn."
- jajjamensan, så här uppför dom sig om batteriet börjar bli dåligt.
Andra små saker..
- tändkablar, stift , rotor å lock behöver bytas ibland, tändstift oftast. dom brukar dock inte bli direkt svårstartade utan börja leva rövare när motorn går belastad särskilt på låga varv.
- intake bellypan gasket, dvs packningen på insugets undersida som tätar locket som sitter under på insuget. Motorn drar olja och börjar göra slut på framförallt stiftet för sjuan. Lätt att kolla, kika ner i botten på insuget genom trotteln- finns det olja där nere så läcker den.
- dra tändkablarna enl tsb: http://dodgeram.info/tsb/1998/18-48-98/18-48-98-v8.htm
Ser skit ut när man är klar men du slipper spikningar och andra hyss.
Annars så är det enda jag så här på rak arm kan tänka på är att soppapumpen eller nån backventil i den börjar tröttna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

JD400 (trådstartaren)

#4 » 16:05:04, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era tips!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se