I första hand dåliga jordpunkter eller glapp i spänningsmatning (t ex ärg och dåliga lödningar inne i elcentralen i motorrummet).
Det finns också en del skarvar/avgreningar inlindade i kabelstammar som kan ställa till problem om de har börjat ärga, i synnerhet lär det finnas en ökänd sådan nånstans mellan kylarens högra undre hörn och höger strålkastare.
Om motorelektronikvarningslampan inte tänds omedelbart när du slår på tändningen utan med viss fördröjning, så kan det vara frågan om elektrolytkondensatorer i insprutningsstyrdonet som har börjat bli dåliga. Detta fel brukar bli värre i kyla och inte märkas av alls när man startar med varm motor och genomvarmt motorrum. Dock lite bökigt att hitta och byta de där kondensatorerna eftersom styrdonet är igengjutet med en halvgenomskinlig gummiliknande massa.
Om bilen har stått helt strömlös (t ex om man har för vana att lyfta av en batterikabelsko när den står oanvänd) så är det fullt normalt att den är svårstartad och har ingen eller konstig tomgång de första minuterna. Likaså om batteriet börjar bli dåligt eller det är dålig
kontakt i batterikabelskorna så att spänningen sjunker så långt att insprutningssystemet "bootar om" när man börjar köra startmotorn.
I längden blir det nog bättre och billigare att hålla sig till vanliga pappersluftfilter av pålitliga märken (Mann, Bosch etc) än ett sånt där sportluftfilter. Just på den här jeepen, som inte har någon känslig luftmängdmätare utan ett undertryckstyrt insprutningssystem, så ställer K&N-filtret i och för sig inte till någon skada.
När du byter
olja och filter, så passa också på att rengöra vevhusventilationen. En oljeavskiljare/flamskydd på vänster
ventilkåpa, som man kan få låta ligga länge i en blandning av bensin och thinner för att lösa upp avlagringarna i den, gärna också köra den i ultraljudstvätt om man har möjlighet. På höger ventilkåpa finns en s k PCV-ventil som också kan bli igensatt. Den går inte att ta isär för rengöring så enda möjligheten för den är ultraljudstvätt. Tänk på att plasten blir spröd med tiden, så var försiktig när du tar loss den och gör det helst då motorn är varm och slangar och gummibussningar mjuka.