Sida 1 av 6

Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 15:03:35, 08-09-2018
av Nickebonne
Jag har en Ford transit -10 som gått 10.500 mil. Den går bra och är i mina ögon ganska ”ny”. Tyvärr är den röd som räven av rost vilket är j-ligt dåligt.
Bild
Bild
Bild
Bild

Ja man kan gno bilen med stålborste o pensla men jag känner mig inte manad och har även provat för något år sedan men det håller ingen längre tid.
Återstår att lämna bilen till lack-firma eller byta den till en nyare bättre transit eller transporter.
Om man kunde få rosten lagad känns det egentligen vettigt, dels borde bilen bli mer värdefull och då ja inte vet någon vettigare bil att köpa kunde jag behålla den 5 år till.
Nån som har någon uppfattning om vad en väl utförd rostlagning kan kosta på firma?
Ni som har tips på metoder o färger för jobbet, kom o köp rostburken.

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 18:57:30, 08-09-2018
av magloman
Det är extremt dyrt att hållas med blästring och rostlagning. Timmarna bara flyger iväg. Det sker nästan aldrig att man lämnar in sånt. Det blir svindyrt. Ska man lyfta skåpet o blästra o måla ramen kostar det säkert 20’
Om inte 30-40.

Oftast händer sånt bara när man kan fixa det själv.

På dyrare fordon som lastbilar och maskiner är det mkt vanligare förekommande.

Mer svar kommer nog.

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 19:37:35, 08-09-2018
av RD350
Håller med föregående, den rosten går inte att ha en firma att åtgärda. Möjligen om du blästrar o lagar själv och sen lämnar till lack men även lacken blir väldigt dyr. "Nyttofordon" är nästan alltid mycket sämre rostskyddade än motsvarande personbil av samma märke. Även lacken är sämre.

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 20:35:20, 08-09-2018
av osla
Köp en biltema bläster och gör det själv om än det inte blir snygg så håller det ju längre än att låta det vara som det är nu

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 19:23:09, 09-09-2018
av Nickebonne
Tack för bra svar, de som lackar personbilar jobbar tydligen bara med försäkringsgrejer av en anledning.
Får väl köra med rostburken tills det runnit in pengar så jag kan skaffa en roligare bil, funderar på en Fiat Doblo, finns den som samma bil med annat märke. Vill ha flak med fällbara lämnar.

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 21:38:08, 09-09-2018
av anders holmström
Köp en enkel punkt blästring och en burk 2 komponent grundfärg samt täckfärg. Har gjort det på mina transportrar. Det blir inte skitsnyggt men mycket bättre än rost fläckar i alla fall :smile:

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 23:26:59, 09-09-2018
av Mattias Petterson
Lyft av flaket och blästra+ måla
Spruta ramen med linolja

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 09:55:15, 11-09-2018
av ac tc
Svårt läge..
- Bilen bra men ser ful ut, går nog 10 år till.
Kan du stå ut med utseendet?
- ja, bra kör och spara pengar.
- nej, nu blir det värre..
Sänk 40 tusen i den med lack och uppsnyggning eller.
Byt.
- Bägge alternativen är dyra och det första är tveksamt sett till bilens värde.
Har hållit på lite med lack och är inte förvånad att det kostar, timmarna försvinner i rasande fart och materialen är rätt dyra.

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 10:19:59, 11-09-2018
av BM 4 ever
Skit i utseendet. Spruta olja så du hejdar rosten. Kostar inte mycket och tar inte så lång tid. Upprepa minst en gång per år. Gör du inget alls rostar det fort. Rostskyddet på nyttofordon är obefintligt, gäller även nya bilar för en halv mille. Tittade häromdagen på en ny Hilux. Väldigt fin bil , bekväm att åka i, vit gnistrande metalliclack på karossen. Tunnt svartlackad ram i fyrkantsprofil. Fullt med hål på sidorna så ramen kan fyllas ordentligt med vatten, saltblask, lera och skit. Tätt i botten på ramen så för allt i världen inget ska kunna rinna ur. Har konstruktörerna fått i uppgift att få den att rosta sönder på kortast möjliga tid ?

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 10:35:51, 11-09-2018
av gaffa
En uppsnyggning är som alla säger svindyr men det värsta är att glädjen är väldigt kortvarig av någon anledning. Det ska väl rostskyddas på fabriken om det ska hålla någon längre tid.

Kollade lite på ny riskokarpickup för ett tag sedan och fortfarande bara tunn svart lack på underredet och troligen ingen rostskyddsvätska insprutad i hålrum heller så jag kör nog vidare med lite bruna fläckar ett par år.

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 09:13:01, 13-09-2018
av Nickebonne
Jag får för mig att VW transporter ståre emot rosten bättre kan det stämma?

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 09:14:37, 13-09-2018
av ac tc
Nja..

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 09:31:14, 13-09-2018
av gaffa
Jo de är lite bättre än riskokarpickuperna, troligen lite lite bättre än Ford transit mfl

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 13:28:48, 13-09-2018
av osla
Nickebonne skrev:Jag får för mig att VW transporter ståre emot rosten bättre kan det stämma?


Skulle inte säga det, däremot är dom vanligare som mer familjebil än enbart arbetsbil och sköts därmed kanske lite bättre. Sen kan man ju diskutera VW kvalité överlag och då sjönk betyget massor

Re: Proffslaga rost eller byta bil?

InläggPostat: 13:59:13, 13-09-2018
av Trondos
Jeg var på utkikk etter en liten varebil. Tittade på flere Ford Transit Connect. Fant flere 10 år gamle biler som var nesten gratis, men trøsklene var like brune, luftige og sprø som en pakke Wasa. :insomnia:

Jeg endte opp med en fransk bil, Peugot Expert. Den rostar også, men det virker som den rostar litt saktere. :mrgreen: