Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Lambdasond

55 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 21:56:16, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorlampan på min Opel Zafira -99 har lyst en längre tid. Inga som helst problem för övrigt. Motorn är pigg o rask, men lampan har stört mig. (Bosse Bildoktorn kanske skulle kanske ha sagt: Sätt en eltejp över lampan.) Nu gjorde jag slag i saken och for till min lokala verkstad för att diagnostisera felet.
Signalfel på lambdasonden blev svaret. Köpte mig en ny sond och monterade men lamp :djaevul: lyser fortfarande. Vad kan det vara för fel ? Kan det vara något avbrott på någon av dom fyra kablarna som med en kopplingsplint möter kablarna från l-sonden ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



magloman

#2 » 22:01:20, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan ju vara skarven som är dålig eller kablarna.

Ta isär skarven och kika på den delen som går till databoxen. Kanske får pilla isär den
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 22:27:58, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte du en ny lambdasond av rätt sort för bilen? En del Opel från slutet av 90-talet har en specialare som inte lämnar spänning mellan 0 och 1 V som en normal lambdasond utan snarare mellan 0 och 5 V. Lita inte på biltillbehörsfirmornas regnummersökning, utan sök hellre på originallambdasondens typbeteckning/nummer.

En annan lömsk sak om man köper en "universal" -lambdasond som ska skarvas till kablarna från originallambdasonden, är att vissa bilar med "4-trådig" lambdasond ska ha sondens minus jordat till gängan, medan andra bilar ska ha lambdasonden helt isolerad från jord. Det är säkrast att ohmmäta på både nya och gamla lambdasonden för att kolla att man har fått rätt, INNAN man börjar klippa kablar och skarva.

På bilar med "gäng-jordad" lambdasond kan det också bli problem om det är dålig kontakt och spänningsfall i jordflätor och andra jordförbindningar mellan motor och kaross, så att generatorns laddström ger upphov till en spänningsskillnad mellan motorn och karossen (eller batteriets minuspol).

När det gäller fel i kablaget i bilen så är signalledningen till lambdasonden ofta skärmad, och en del sådana kablar kan lätt få kortslutning mellan skärm och innerledare om kabelstammen är klämd eller skadad någonstans.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

runewilliam_merc

#4 » 22:30:09, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istedet for å la et bilverksted lese ut koden:
Sett nøkkelen i tenningslåsen,
Trykk inn brems og gasspedal samtidig,
Skru på tenningen uten å starte motoren.
Du vil da se feilkode lagret i motorstyreenhet i displayet der du vanligvis ser km stand.

Feil på lambda sonde kan være "usannsynlig signal" som følge av falskluft (tjuvluft?) Eller eksoslekkasje før lambda sonde.

Hilsen Rune Waltoft

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

meken49 (trådstartaren)

#5 » 20:07:53, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

runewilliam_merc skrev:Istedet for å la et bilverksted lese ut koden:
Sett nøkkelen i tenningslåsen,
Trykk inn brems og gasspedal samtidig,
Skru på tenningen uten å starte motoren.
Du vil da se feilkode lagret i motorstyreenhet i displayet der du vanligvis ser km stand.

Feil på lambda sonde kan være "usannsynlig signal" som følge av falskluft (tjuvluft?) Eller eksoslekkasje før lambda sonde.

Hilsen Rune Waltoft

Tyvärr fungerade inte detta på min Zafira, :sad: men annars var det ju ett bra tips.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#6 » 23:26:13, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till slog mig: Avser felkoden främre eller bakre lambdasonden? Och vilken av lambdasonderna har du bytt? Exakt vilken felkod var det?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#7 » 09:10:17, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En sak till slog mig: Avser felkoden främre eller bakre lambdasonden? Och vilken av lambdasonderna har du bytt? Exakt vilken felkod var det?

Det finns bara en sond på denna Zafira. Den sitter före katalysatorn. Den exakta felkoden minns jag inte, men det var något med signal som saknas.
Fabrikatet på den nya sonden är NGK 1938. Den ska enligt mina efterforskningar vara kompatibel med GM:s original, som troligen är en av Bosch fabrikat.
Jag är inne på att det är något annat som spökar. Förra ägaren sa att denna motorlampa lyst för honom också till o från, speciellt när det var blött väglag.
Ska beställa ett nytt kopplingsstycke som förbinder sonden med kabeln till datorn (?). Kan ju vara avbrott i något av stiften.Gummitätningen i denna plint saknas också, och då denna plint sitter längst fram på motorn är den utsatt för mycket vattenstänk.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

AN

#8 » 09:53:35, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

runewilliam_merc skrev:Feil på lambda sonde kan være "usannsynlig signal" som følge av falskluft (tjuvluft?) Eller eksoslekkasje før lambda sonde.
Hilsen Rune Waltoft


Kollat detta?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Andy80

#9 » 10:35:35, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att motorlampan lyser på Oplar från den tiden är mer regel än undantag. Behöver inte vara nått egentligt fel, så otroligt känsligt det där, räcker med oxid nånstans. På min Opel Astra från 02 lyser motorlampan av och till.
Men den har alltid gått igenom besiktningen ändå.
Om bilen verkligen fick fel signaler från lamdasonden skulle motorn inte gå som den ska. Din bil går som den ska vad jag förstår.

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

meken49 (trådstartaren)

#10 » 11:09:10, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir nog att försöka få tag på detta kopplingsstycke på någon bilskrot. Nya kopplingar går inte att köpa, bara komplett härva. Det blir nog dyrt :huh: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

magloman

#11 » 11:41:44, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara klippa bort o köra med kabelskor eller löd o sätt krympslang.

En sond ska hålla runt 15.000 mil så inte ofta man byter.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#12 » 12:21:13, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Det blir nog att försöka få tag på detta kopplingsstycke på någon bilskrot. Nya kopplingar går inte att köpa, bara komplett härva. Det blir nog dyrt :huh: .


Hur ser kontaktdonet ut? Vad jag kan se av bilder på piratlambdasonder som ska passa till bilen, så verkar det vara en fullt normal fyrpolig "GM-kontakt". Finns på otaliga ställen i varenda GM-bil (och många andra märken också) och bör inte vara svår att hitta hos någon bil-el-grossist heller. Ett typiskt ställe för denna fyrpoliga kontakt är anslutning till en GM (Delco/Delphi)-tillverkad stegmotor för tomgångsstabilisering, som har suttit på bilar av många olika märken från mitten av 80-talet och säkerligen än idag.

Se upp när du köper kontakt, ofta får man beställa ett tomt kontakthus för sig och stift/hylsor + gummitätningar för sig.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#13 » 14:37:59, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stog signalfel, det kan också betyda att sonden får signalfel från motorn
Tänk på att lampan tänds bara du lyfter upp oljestickan en längre stund, eller gammal motorolja, så det behöver inte vara stora fel för att det ska bli "signalfel" och lampan tänds

Din verkstad skulle gett dig lite mer kött på benen. Det är nämligen sonden som vet allt och den ger massor av information, är den trasig, då märker du att bilen inte går som den ska. (Nödsystem som träder in, mer eller mindre, går att utläsa vilken nivå)

Ett tips, kolla att kardelerna i kablarna inte är täppta med fett eller dyl.. Det är nämligen så att referensluften till sonden går i kablarna, den byts ut vid varje uppvärmning av sonden, fungerar inte det, då vet inte sonden vad han mäter för värde. Alltså skillnaden mellan syrevärdet ute och i avgaserna, och det blir tok

Är det någon pryl som ska vara perfekt anpassad för bilen så är det lambdasonden, den ska man inte laborera med
Själv så skulle jag sätta dit den gamla sonden och läsa av alla värden som man kan utläsa
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#14 » 15:14:28, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist men inte minst ska man komma ihåg att texterna som beskriver felkoderna i bildiagnossystem ofta är mycket dåligt översatta till svenska. Det brukar vara säkrare att läsa vad felkoden beskrivs som på originalspråket (förmodligen tyska eller engelska) och tolka den med hjälp av eget omdöme och egna språkkunskaper.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#15 » 19:25:26, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Det stog signalfel, det kan också betyda att sonden får signalfel från motorn
Tänk på att lampan tänds bara du lyfter upp oljestickan en längre stund, eller gammal motorolja, så det behöver inte vara stora fel för att det ska bli "signalfel" och lampan tänds

Din verkstad skulle gett dig lite mer kött på benen. Det är nämligen sonden som vet allt och den ger massor av information, är den trasig, då märker du att bilen inte går som den ska. (Nödsystem som träder in, mer eller mindre, går att utläsa vilken nivå)

Ett tips, kolla att kardelerna i kablarna inte är täppta med fett eller dyl.. Det är nämligen så att referensluften till sonden går i kablarna, den byts ut vid varje uppvärmning av sonden, fungerar inte det, då vet inte sonden vad han mäter för värde. Alltså skillnaden mellan syrevärdet ute och i avgaserna, och det blir tok

Är det någon pryl som ska vara perfekt anpassad för bilen så är det lambdasonden, den ska man inte laborera med
Själv så skulle jag sätta dit den gamla sonden och läsa av alla värden som man kan utläsa

Känns ju lite surt att ta bort den nya sonden jag monterade :sad: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se