Förlåt TS för trådkapningen Nu ska vi inte vara så seriösa, utan nu ska vi spara bensin på miljöns bekostnad, förlåt alla fiskar för övergödning
Det här menade jag i tidigare inlägg
Det här gäller bara system med en lambdasond som på gamla system, nyare vet jag inte om det fungerar
Vad jag menade var att ta bort sonden som sitter i framkant på katalysatorn och sätta dit den i bakkant när man har svetsat dit nytt mutterstycke, och pluggat mutterstycket i framkant
Vitsen med det hela är att sonden kommer att mäta syrevärdet EFTER katalysatorn , vilket är nära 0 %
Sonden kommer då att skicka en signal till styrenheten att minska på bensinen för att få upp syrevärdet
Styrenheten minskar på bensinen, då höjs syrevärdet FÖRE katalysatorn, men katalysatorn kommer att äta upp allt syre och lambdasond den får fortfarande 0% syre, Hihi..och sen börjar det om… Hela tiden för lite bensin till katalysatorn och bilägaren åker om kring och myser med en till en början med en stor bensinbesparing, bilen blir lite svagare
Tyvärr så blir katalysatorn lite seg när den inte får arbeta optimalt så det blir sämre med tiden
Kanske man kan ha två sonder och växla med en knapp och rensa katalysatorn i emellanåt, har ej provat
med knapp