Sida 3 av 4

Re: Lambdasond

InläggPostat: 18:08:37, 16-09-2018
av kimmen
Förlåt TS för trådkapningen Nu ska vi inte vara så seriösa, utan nu ska vi spara bensin på miljöns bekostnad, förlåt alla fiskar för övergödning
Det här menade jag i tidigare inlägg

Det här gäller bara system med en lambdasond som på gamla system, nyare vet jag inte om det fungerar

Vad jag menade var att ta bort sonden som sitter i framkant på katalysatorn och sätta dit den i bakkant när man har svetsat dit nytt mutterstycke, och pluggat mutterstycket i framkant

Vitsen med det hela är att sonden kommer att mäta syrevärdet EFTER katalysatorn , vilket är nära 0 %

Sonden kommer då att skicka en signal till styrenheten att minska på bensinen för att få upp syrevärdet
Styrenheten minskar på bensinen, då höjs syrevärdet FÖRE katalysatorn, men katalysatorn kommer att äta upp allt syre och lambdasond den får fortfarande 0% syre, Hihi..och sen börjar det om… Hela tiden för lite bensin till katalysatorn och bilägaren åker om kring och myser med en till en början med en stor bensinbesparing, bilen blir lite svagare :grin:

Tyvärr så blir katalysatorn lite seg när den inte får arbeta optimalt så det blir sämre med tiden :???:
Kanske man kan ha två sonder och växla med en knapp och rensa katalysatorn i emellanåt, har ej provat :coffee:
med knapp

Re: Lambdasond

InläggPostat: 22:30:53, 16-09-2018
av torbjorn_forsman
Nja, katalysatorn kan inte "äta upp" syre hur länge som helst, det rör sig om max några tiotal sekunder åt gången. Så det som händer är att lambdaregleringen går mycket långsammare än vanligt, med större svängningar mellan fet och mager blandning.

Det kan vara intressant att ha ett oscilloskop inkopplat till lambdasondssignalen under körning och se hur den ser ut med lambdasonden före resp efter katalysatorn. Om bilen har en möjlighet att få ut ett värde som talar om hur mycket lambdaregleringen måste korrigera (det finns ju på alla bilar med OBD 2, och på en del äldre bilar också) så kan det vara av intresse. På Volvo med "rödblocks" -motorer tror jag dock bara den möjligheten finns i 360 med LU-jetronic samt en del tidiga 760 med K-lambda, där finns det en analog signal man kan mäta på för att se vad regleringen har för sig.

Re: Lambdasond

InläggPostat: 16:48:41, 23-09-2018
av meken49
Helt plötsligt har "motorlampan" slocknat :eek: . Är det någon sorts självläkning? :smile: Det enda jag gjort, och det är flera veckor sedan, är att spraya "bromsrengöring" i kopplingsstycket samt montera en gummitätning som fattades i kopplingssycket. Obs! Lampan är inte trasig, lyser med avstängd motor och tändning på.

Re: Lambdasond

InläggPostat: 16:56:27, 23-09-2018
av Andy80
Inget konstigt att lampan slocknat. Den kommer garanterat börja lysa igen. Som jag skrev förrut är det mer regel än undantag att motorlampan tänds ibland på Oplar av dessa årgångar.

Re: Lambdasond

InläggPostat: 20:28:18, 23-09-2018
av QV_
min lamdasond håller på att ge sig.
Tänder lampan när jag åker korta sträckor (mindre än 10-15 mil)
Men slocknar när jag åker längre sträckor (40-60 mil)

Men den har suttit på i 22000 mil nu så man skall väll inte klaga.
Laddar för service.
Bytt bränslefilter, bromsrör och bromsok. Skall byta olja, lamnda, exeon och sommardäck...
Förhoppningsvis så håller den i 8000 till men en drivknut är på G

Re: Lambdasond

InläggPostat: 20:44:00, 23-09-2018
av magloman
Vad har du för bil som har en egen lampa för att indikera fel på sonden? :klia:

Re: Lambdasond

InläggPostat: 22:37:45, 23-09-2018
av QV_
Eftersom jag har en felkodsläsare så kollar jag vad MIL lampan sken betyder.
Så bilen är den som stod på din gårdsplan, samma elände som havererade i Karlstad några månader senare och kommer snart att fylla "2" för 6:te gången
en V40 från 2004

Re: Lambdasond

InläggPostat: 09:56:39, 24-09-2018
av torbjorn_forsman
Som regel brukar felkoder från motorstyrsystemet raderas automatiskt (och därmed slocknar också lampan), om man har kört en eller ett par veckor utan att felet har dykt upp. Oftast brukar det krävas mellan 10 och 50 kallstarter med åtföljande varmkörning och någon mils körning med varm motor, innan koderna raderas.
Däremot gäller detta inte andra elektroniksystem i bilar, i synnerhet i airbagsystem brukar koderna aldrig raderas automatiskt.

Re: Lambdasond

InläggPostat: 10:25:12, 24-09-2018
av Holger
Kör också med tänd motorlampa i Toyota Yarisen (2008) sedan ett par månader (tändes en vecka efter besiktningen). Mycket irriterande.
Bytte lambdasonder (bägge) och kat ganska exakt två år tidigare.
Nu ska det vara lambda eller kat IGEN, elektroniken visar inte vilket av dessa som orsakar felet.
Tänkte köra med detta till nästa besiktning tänkte jag. Kostar 800€ att byta sk#ten.

Grattis meken49 förresten! :bira:

Re: Lambdasond

InläggPostat: 10:27:56, 24-09-2018
av igelkottar
Grattis meken49 :bira: :bira:

Re: Lambdasond

InläggPostat: 10:29:06, 24-09-2018
av magloman
Holger: läs ut felkoderna o posta. Som vanligt kan man inte tyda felkoderna ordagrant. Det är tyvärr vanligt hos oerfarna mekaniker att göra det :s

Re: Lambdasond

InläggPostat: 10:31:35, 24-09-2018
av anders.andersson
Kolla med Toyota om det finns några uppdateringar att göra, kan vara att ”fönstret” på lambdasonderna kan göras lite större.

Re: Lambdasond

InläggPostat: 10:34:57, 24-09-2018
av Holger
Har varit hos min mek och hos Toyota om detta.

Re: Lambdasond

InläggPostat: 11:27:54, 24-09-2018
av ac tc
Vet inte om jag skrivit detta tidigare men..
- Lambda sonder behöver referens luft, ren referens luft.
Metoderna att förse sonden med luft är varierande, tex genom slang som brukar sluta i kontakten, via någon av kablarna ( dvs via kardelerna ), membran direkt på sonden osv.
- Rostspray som lyckas hitta in i sondens referensluft försörjning kommer omedelbums att pajja sonden.
Så var försiktig både med sondens utsida, kontaktstycke och annan hantering av sonden om fett och olja är inblandat.
Fö så kom sond före och efter kat med obd2 ( usa-98, eobd eu 2001? ) som lag krav. Den bakre sonden övervakar katten och om dess värde är ok så är i princip avgasreningen ok.

Re: Lambdasond

InläggPostat: 11:53:17, 24-09-2018
av torbjorn_forsman
ac tc skrev:Fö så kom sond före och efter kat med obd2 ( usa-98, eobd eu 2001? ) som lag krav. Den bakre sonden övervakar katten och om dess värde är ok så är i princip avgasreningen ok.


I USA tycks kravet ha kommit 1996. Och i Europa borde det vara så att alla bilar uppfyller EOBD från 2001 eller 2002, men det finns uppenbarligen en del senare bilar sålda på Europamarknaden som inte har någon bakre lambdasond (möjligen kan det vara så att kravet gällde för helt nycertifierade modeller från 2001 men befintliga och redan godkända bilar/motorer enligt äldre regler fick säljas oförändrade ett eller ett par år till). För svensk del verkar det som om bakre lambdasond och övervakning av katalysatorn ingick i extrakraven på de bilar som såldes som "Miljöklass I" på 90-talet. Vad jag har förstått så verkar det som om svenska Miljöklass I på den tiden innebar samma krav på övervakning av avgasreningen som då gällde i Californien (förutom bakre lambdasond så har sådana bilar också en extra övervakning av kolkanistern för tankventilation med diverse tryck- och flödesgivare, ibland även en liten luftpump).