Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Glapp i hjullager rulllager -88a Polar 520 husvagn.

52 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 18:24:26, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har en fråga , märkte båda min hjullager glappade i innerlagret nrä ja köpte min 520 88a, de går inte spänna inre lagret då inre lagret inte pressas ihop trots navmuttern är i bott, vart tvungen lägga 2 cm rör distans bakom lagret för att kunna dra åt lagret :( ,

pga de så gick den igenom besiktningen men trumman är förskuten 2 cm utot nu från bromsbackarna så får inte gull bromseffekt :( varf är de såhär, trumman är ju monterad korrekt orginal, varf funkar de bara med distanser bakom lagret? :/
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Turbodiesel

#2 » 20:45:46, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är väl egentligen varför den gick igenom besiktningen med dålig broms.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#3 » 21:01:00, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har navet alltså dubbla koniska rullager, det yttre lite mindre och det inre lite större? Finns det någon tydlig ansats på axeln som ska ligga an mot det inre lagrets innerring? Kan det tänkas att någon klåpare har mekat med naven förut så det t ex har försvunnit delar eller monterats lager av fel typ? Jag skulle kunna tänka mig att det i själva verket ska ligga en tjock bricka eller liknande mellan det yttre lagrets innerring och muttern. Säkrast är nog dock att försöka få fram en sprängskiss eller liknande där det syns hur det har varit monterat från fabrik.

För att släpvagnskännare här på forumet ska kunna ge mer handfasta råd, kan det vara bra att veta fabrikat, typbeteckning och TSV-nummer på axeln.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#4 » 22:02:27, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring Polarfabriken i dorotea. Dom är bra att svara på frågor :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

ac tc

#5 » 09:13:43, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vilken axel du har så kanske nån kan svara.
- tsv nr?
2 cm distans! Nu är nått helt uppåt väggarna.
- det är inte så att du har lager som inte skall spännas in dvs inte 2 koniska rullager? ( dessa skall fö ha ett litet glapp när allt är korrekt justerat.)
Det var länge sen jag såg en lösning med koniska lager..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stefan1972

#6 » 10:04:45, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nånting är ju helt uppåt väggarna fel...............
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#7 » 11:22:57, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är får jag fram via Mekonomen på en sökning med regnummer på en Polar 520 GL -88

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#8 » 12:03:48, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på kul jag också på random liknande vagn på google (och Transport Tradings katalog) och det sitter faktiskt en distans på tappen innanför lagret. Den är 17mm bred. Jag har dock mycket svårt att tro att dylika lossnar vid demontage av trumma för sånt där brukar ju rosta fast. Men man vet ju aldrig. Det förklarar ju dock inte varför trumman skulle vara förskjuten nu?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#9 » 22:35:24, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Tittade på kul jag också på random liknande vagn på google (och Transport Tradings katalog) och det sitter faktiskt en distans på tappen innanför lagret. Den är 17mm bred. Jag har dock mycket svårt att tro att dylika lossnar vid demontage av trumma för sånt där brukar ju rosta fast. Men man vet ju aldrig. Det förklarar ju dock inte varför trumman skulle vara förskjuten nu?

precis jag hade inte en aning om att de skulle va en distans där så jag satte ju 2 cm distans. och jag hade rätt de fattades 2 st distaner, en på varje sida :) de funka iaf nu. men ska köpa rätt distanser för de hade dem inne på polar i backamo. dåligt att man köper en husvagn utan inre distanser så hela hjulet snurrar runt med belastning på endast ett lager. riktigt dåligt :/ fick ingen information. förutom de har jag gjort en mega renovering av husvagnen, ett projekt ja ska lägga upp här snart när jag har tid, har sparat bilder osv :)

mja de räcker med 1.4 på ena sidan i broms effekt och 1 på andra tydligen :) den bromsar ju ok ändå.

ni kommer inte tro det men min ena trumman gick i 2 bitar. 1/3 del bröts av när jag tappade bakaxeln i marken så jag beställde en liknande trumma medsamma innerdiameter och bredd fast med fel dimension för lagerbanorna, så jag kapade av EXAKT samma storlek av biten som fattades och svetsade in i gamla trumman, tro eller häpna men de funkade :) men kanske därför den bara bromsar med 1 kn men den gick igenom besiktningen iaf
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

perraiskogen

#10 » 17:44:52, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du vill äventyra både din och andra trafikanters säkerhet genom att vara dumsnål och svetsa om en beg bromstrumma, ist för att köpa en ny / eller iaf en likvärdig beg trumma. Du har inte tänkt tanken på vad som kan kända om du kommer i 80 km/h och behöver bromsa hårt och dina svetsar spricker och du tappar bromsarna på ena hjulet...
Jag skulle inte vilja vara den som möter dig då...

4 personer gillar det här inlägget.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

Krister W.

#11 » 18:13:02, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huga! :uupps: :uupps: :uupps: :ohnej: :ohnej: :ohnej:

Tänk på att även om svetsarna dina ser fina ut, kan det bli sprickbildning intill svetsarna och det spricker kanske isär efter några cykler av uppvärmning och avsvalning och därpå kansk några hård inbromsningar.

:aaargh:

:laes_detta:
Skall du ut och köra på väg så byt ut mot hela bromstrummor för bövelen!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Jan Pålsson

#12 » 22:17:41, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För bövelen släng den trumman långt åt h vete o köp en ny :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
Jan Pålsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55

wille_89_ (trådstartaren)

#13 » 22:31:40, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bromsarna gick ju igenom besiktning ok bromsvärden :) broms trumma för 4000 kr har jag inte råd med, de funkar ju nu, bromsar ju knappt med husvagnen när man kör ändå. använder nästan aldrig påsjutsbromsen . trumman är ju bara loppad på bilden, den är ju helt färdig sömmad nu, inte som på bilden. svetsen blev proffsigt svetsad av en kille. hel tiggad runt om.

När jag får råd ska jag köpa en ny trumma för 4000kr, begagad fins de inga, vill inte köra "rätt" igen och få fel. betalade 1500kr för den begagnade. dessutom var de gamla bromsvajrarna sönderrostade, lite värre där de. nu har jag monterat helt fräsha nya bromsvajrar nytt bromsstag hela vägen till påsjutsbromsen justerat och snyggt :) nya hjullager på båda sidor dessutom och distanser.
Senast redigerad av wille_89_ 22:36:37, 12-02-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#14 » 22:34:29, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fullständigt idiotiskt att svetsa en bromstrumma, även om den går igenom så kan den ju spricka upp nästa gång du använder den.

Vad ska du hitta på att säga om det händer en riktig olycka?
För det finns inga som svetsat bromstrummor så det lär de ju se direkt.

Även om du inte tänker på dit liv, SÅ TÄNK PÅ ANDRAS.

Edit:
ändrade en massa stavfel.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 22:38:43, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Fullständigt idiotiskt att svetsa en bromstrumma, även om den går igenom så kan den ju spricka upp nästa gång du använder den.
Vad ska du hitta på att säga om det händer en riktig olycka?
För det finns inga som svetsat bromstrummor så det lär de ju se direkt.

Även om du inte tänker på dit liv, SÅ TÄNK PÅ ANDRAS. ändrade en massa stavfel.

Vadå då de är väl knappast nån som bryr sig om andra ändå, alla kör ju typ med sönderrostade bromsvajdarr och dåliga bromsar på husvagnar.
nu har jag iaf en helt ok svets med helt nya bromsvajrar stag injusterat. kört hela sommaren med den inga problem, kör dessutom jättelungt och håller stora avstånd till andra. synd inte ens bromstrumman är svetsad för den är hel lackad med flera lager
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se