Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Glapp i hjullager rulllager -88a Polar 520 husvagn.

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

johan.eriksson

#16 » 22:45:27, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:synd inte ens bromstrumman är svetsad för den är hel lackad med flera lager


Ska färgen hålla ihop den?

Wille, har du överhuvudtaget gått på fordonsprogrammet?
Bromsar är inget som ska fusklagas, det är det viktigaste som finns på ett fordon.
Låt skiten stå istället om du inte har råd att laga det, sådan fordon har inte i trafiken att göra!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



kimmen

#17 » 22:49:27, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju en fin husvagn, klart du måste ha bra bromsar
Leta fram TSV numret och köp nya trummor, brukar stå instansat på axeln, Fråga Leif, han kanske kan fixa delar åt dig
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

wille_89_ (trådstartaren)

#18 » 23:05:53, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:
wille_89_ skrev:synd inte ens bromstrumman är svetsad för den är hel lackad med flera lager


Ska färgen hålla ihop den?

Wille, har du överhuvudtaget gått på fordonsprogrammet?
Bromsar är inget som ska fusklagas, det är det viktigaste som finns på ett fordon.
Låt skiten stå istället om du inte har råd att laga det, sådan fordon har inte i trafiken att göra!

ignet fel på hans svetsar? mina bromsar är godkända och funktionsdugliga med samtliga nya fräsha bromsvajdrar stag uppsmorda osv. inget fel på min husvagn. flertalet kör omkring med dåliga bromsar på husvagnar. de borde vara mer problem. Jag ska köpa ny bromstrumma även om min funkar bra men de blir när jag har råd, har de rätt fattigt som student.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#19 » 23:06:49, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Du har ju en fin husvagn, klart du måste ha bra bromsar
Leta fram TSV numret och köp nya trummor, brukar stå instansat på axeln, Fråga Leif, han kanske kan fixa delar åt dig

dom är bra, godkända och fullt funktionsdugliga och fräsha med samtliga bromsvajrar, stag osv.
Jag bor bredvid polar huvagnar AB de har trumma för 4000kr billigast men de blir när jag får råd,, för tillfälligt funkar mina bromsar perfekt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#20 » 23:27:15, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med att svetsa är ofta den värmepåverkade zonen utanför själva svetsen. Är grundmaterialet av hög kolhalt så kan stålet när det blir upphettat snabbt och avkylt av den omgivande metallen härda, vilket gör materialet hårt men sprött. Vid värme/lastcykler kan detta orsaka mikrosprickor och till slut göra att hela skiten lossnar. Så nä, det är inget att leka med. Då spelar det ju ingen roll hur bra bromsvajrar du har.

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

wille_89_ (trådstartaren)

#21 » 00:58:53, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Problemet med att svetsa är ofta den värmepåverkade zonen utanför själva svetsen. Är grundmaterialet av hög kolhalt så kan stålet när det blir upphettat snabbt och avkylt av den omgivande metallen härda, vilket gör materialet hårt men sprött. Vid värme/lastcykler kan detta orsaka mikrosprickor och till slut göra att hela skiten lossnar. Så nä, det är inget att leka med. Då spelar det ju ingen roll hur bra bromsvajrar du har.

förstår, dock används ju nästan aldrig ens påsjutsbromsen :) så den lär itne ens bli väldigt varm, bilbromsen används uteslutande mest och påsjuten nån gång vid vissa tillfällen som inte är ofta då jag har god framförhållning vid körande osv, avstånd mm, om nu trumman skulle sprängas så bromsar ju ändå andra sidan plus hela bilen. När jag köpte husvagnen fanns de knappt någon bromsverkan, den hade vart obesiktad sen 97. nu är den iaf besiktad och funktionsduglig, Ny trumma när jag får råd iaf :) :buga:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#22 » 01:25:41, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påskjutsbromsar används mer än man tror när man är ute och kör. De bromsar ju automatiskt så man märker det nästan inte alls. De bromsar lite så fort du släpper gasen eller åker i en lite brantare nedförsbacke.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

perraiskogen

#23 » 06:17:00, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen det du skriver att du har ju fortfarande broms på ena hjulet. Det betyder att vagnen kommer att trycka över bilen åt andra hållet. Sitter du inte och är helt beredd och blåhåller ratten, så kommer både bil och vagn inta en ganska obehagligt vinglig färd tills ni stannar någonstans. Är faktiskt "bättre" att åka med dåliga bromsar på båda sidor, då du inte får några överraskningar i form av kast när en broms helt hux flux släpper. Och JA påskjutsbromsen används som tidigare skrivit betydligt mer än du verkar tro.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

JD400

#24 » 09:21:42, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du upprepar också att den är godkänd vid besiktningen. Frågan är om den fortfarande hade blivit det om du hade berättat om din svetslagning?

3 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

ac tc

#25 » 11:30:47, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär ju bli riktigt intressant om trumman spricker och hela klabbet låser ihop, pallnit på en sidan lite huxflux...
- råkade ut för att en bit av bromsbandet lossnade och lade sig emellan trumma och bromsband, tvärstopp på hjulet och min tomma, lätta hästfinka gjorde sitt bästa att få min Dodge av vägen.
Hade det varit halt så kunde det ha gått riktigt illa, nu blev det bara ett rejält vingel, lakrisrem på vägen och ett gäng fula ord. Turligt nog så gick det att backa loss bromsen.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

wille_89_ (trådstartaren)

#26 » 02:39:18, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Det lär ju bli riktigt intressant om trumman spricker och hela klabbet låser ihop, pallnit på en sidan lite huxflux...
- råkade ut för att en bit av bromsbandet lossnade och lade sig emellan trumma och bromsband, tvärstopp på hjulet och min tomma, lätta hästfinka gjorde sitt bästa att få min Dodge av vägen.
Hade det varit halt så kunde det ha gått riktigt illa, nu blev det bara ett rejält vingel, lakrisrem på vägen och ett gäng fula ord. Turligt nog så gick det att backa loss bromsen.


jasså, ja nu blir ju trumman knappt varm då påsjuten arbetar LITE vid mindre inbromsarningar. tror inte hans svetsar kommer spricka som ni hela tiden påpekar, ett bromsband kan lika gärna lossna närsomhelst som du nämnde, allt kan hända, nu kör jag inte mer än 70 på motorvägen och ca 30 i stan så ni behöver inte oroa er :buga: min bromstrumma kommer inte bli rödglödgad och sprängas ;) som sagt när jag får råd blir de ny trumma, ska btw svarva om bandet innuti då de inte är 100% runt.
den bromsar 1kn på trumman och på den andra bra trumman 1.4KN men godkänt va de.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#27 » 02:41:22, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Du upprepar också att den är godkänd vid besiktningen. Frågan är om den fortfarande hade blivit det om du hade berättat om din svetslagning?

jag har slitit hela sommaren för att få den igenom besiktning å alla andra ägare kört runt obesiktad sen 1997 så jag har inget dåligt samvete. har lagt ner hela sommarn och all min kraft för renovera den och fixa bromsar inför besiktning.

har även kapat kolvstången som kröktes när ja råka backa för mycke snett. och svetsat den 100% rak igen ,ed bra resultat :) den var rejält krökt kolvstången gick inte ens in i bott. men ni glider den så fint, har även tryckt in rejält med fett i kolvstången. deni :buga:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

perraiskogen

#28 » 02:55:54, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är så skönt att läsa att du har så bra säkerhetstänk.
Du verkar ju besitta väldigt mycket mer kunskap än oss andra dödliga. Menar att det finns väl ingen vanlig dödlig som ens skulle komma på tanken att varken svetsa bromstrumma eller kapa och svetsa dragstången. Att gamla ägaren kört obesiktat, ger väl inte dig rätt att göra din vagn trafikfarlig, genom tveksamma reparationer som du lyckats dölja för besiktningen.

7 personer gillar det här inlägget.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

mathiast

#29 » 07:21:16, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det inte varit så extremt korkat så hade det varit ganska underhållande

4 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ac tc

#30 » 11:18:34, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är korkat här är inte att du fixat bromsarna utan att du tror att en svetsad bromstrumma är nåt att lita på.
- ok du kör bara sjutti..men timmerbilen du möter när du vinglar över på fel sida lär knappast vara beredd på den idiotmanövern..
Det finns många saker som man svetsar och lika många saker som inte ska svetsas, dina bromstrummor hör till det senare.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se