Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

147 inlägg • Sida 3 av 10
Diskutera bil-teman här

roddjer (trådstartaren)

#31 » 12:53:30, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Blev stiltje några dar i mekandet.

Så här roligt hade jag i fredags...

Bild

Nytt EP-anfall. EP = kramp/epilepsi.

:aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh:

:snow:

Har ändrat medicinering för att bli av med vissa biverkningar. Ersättaren är inte riktigt "intrimmad" ännu. Minst sagt...


Får ju såna långtgående följder. Hittils inga hjärnskador iaf, eller psykiska problem. De fysiska skadorna hämtar man sig från. Ge det lite tid bara.
Följd 1. Får inte framföra motorfordon på allmän väg på 1 (ett!) år framöver. :snow: ... :aaargh:
Får ju en hel rad följdproblem och är fruktansvärt opraktiskt om man bor på landsbygden. Kommer att ändras inom sinom tid.

Följd 2. ... Aje!
Förutom de törnar man får när man dråsar i backen, som oftast är temporära, får man typ "träningsvärk" av ett slag som inte kan beskrivas. Det gör ont på ställen som jag tidigare inte ens kunde föreställa mig att det KUNDE göra ont på. Ingen hög smärtnivå per lokation men sammantaget över hela kroppen blir det lite... motigt.
Fallskadorna är ju en följd av att jag inte får någon föraning som många andra får. :aaargh:
Hinner man lägga sig ned minskar risken för sönderslagna ögonbryn, utslagna tänder, brutna revben, diverse lindrigare skrapsår, rivmärken och blessyrer. Jag har klarat mig bra hittils. Värst hittils är nog de två tänder i underkärken som "flyttat" sig lite. Gick inte sönder eller dog, nån flisa fattigare och "ny vinkel". Hände alltså inte den här gången utan för några år sen. Det har ju hänt flera gånger tidigare. Tyvärr...

Det här var värst den här gången, trot eller ej. Kan f*n knappt prata. Inmundigande av föda görs tämligen stillsamt. Något så exoktiskt som en apelsin är inte att tänka på. För att inte tala om en Tyrkisk Peber...

Bild

Följd 3. Flertalet praktiska saker. Sköta ett arbete. Förvisso inget problem just nu då jag är sökande, men ändå. Alla roliga samtal till Arbetsförmedling. A-kassa. Utnyttja försäkringar. Alla nödvändiga vårdkontakter. Det mesta kostar, direkt eller indirekt. Inga stora summor men det finns roligare saker att lägga sina daler på. En del får man igen, försäkringar.

Nästa roliga grej. Mina googles. Tur i otur är att detta mina gamla. Är i tagen att byta. Får inte till bågen riktigt på de nya, halkar ner på näsan hela tiden. Man ser alldeles för lärd ut...

Bild

De e roligt nästan jämt..


edit: grammatik
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



texas5020

#32 » 13:14:08, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lider med dig, svårt att ens kunna sätta sig in i för en frisk männinska. De smällar man fått har iallafall varit i vaket tillstånd... Som du säger så blir det ju så långtgående konsekvenser, både ekonomiskt och socialt förutom det fysiska lidandet. Jag beundrar dig och andra som kämpar på trots svårigheterna !!! :shake_hands: :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Sparrow

#33 » 17:01:07, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Texas. :shake_hands: Det viktigaste man har är ju hälsan, men det är ju det sista man tänker på så länge man får va frisk . Krya på dig :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

63an

#34 » 17:13:27, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en till som har enorma problem! DC Lindqvist får inte skriva på forat säjer hans gamla Pappa :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

roddjer (trådstartaren)

#35 » 17:56:22, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ojoj, tack-o-tack. :shake_hands:

texas5020 skrev:... Jag beundrar dig och andra som kämpar på trots svårigheterna !!! :shake_hands: :shake_hands:


Men.. inte för att "piss on your parade" men det känns inte som jag "kämpar" så mycket längre. Missförstå mig rätt, jag menar, det är ju inte roligt när det händer men jag har det inte så "tungt" som man kan få intryck av. "Det är inte så synd om mig som man kan tro", helt enkelt. :grin:
EP-anfall, de har hänt några gånger och nu vet jag hur det ska hanteras. Sen gäller det att ordna för sig, generellt sett, på ett sånt sätt att tillvaron funkar bra. "Ett grässtrå böjer sig för vinden, eller så knäcks det.." Ser resultat av det på flera plan, utöver just EP'n, efter flera års mer eller mindre målmedvetet arbete. Nästa steg, ett stort steg, blir att flytta. Att komma så till att man kan sköta allt man vill göra och kunna förflytta sig till UTAN att BEHÖVA använda bil. :grin: _ Jakt pågår. Nån som vet nån 150+ kvm villa i södraste, södra Dalarna som inte ligger ute "officiellt" än? _ :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

igelkottar

#36 » 16:56:08, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: :shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

roddjer (trådstartaren)

#37 » 15:46:54, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Efter en massa bedrövelser, besvär och vardagsmåsten blev det äntligen lite bromsmekande här förra veckan. - :grin:

Ett Girling ok

Bild

Kör med min nyinköpta Dremel-vinkel. - :grin: - :thummar: - Slipstift/skiva jag hade var för bred. Samma bredd som spåret, kläms fast och... ja, nåt inte bra kommer hända...
Körde lätt, lätt, lätt med en kapskiva istället. Hoppas det inte blev för mycket. - :???:

Bild

Helsikes bökigt att komma åt ändå. Spindeln är för lång! Maskinen slår i "gafflarna" i bakkant på oket. Hmm... spindel för lång - :klia: -. Ska väl gå och ordna...

Vinkelslip! Spindel i skruvdragaren. Full snurr på ettans växel och joxa försiiiiktigt med slipen. "Tattarsvarv"? - :klia:
Sen kan jag skjuta in spindeln längre in i chucken på Dremeln. Ger mera plats.

Bild

Ett auktionsfynd förresten. Fan vad bra de är! Båda för 1'285 inkl frakt. - :thummar:

Bild

Invändigt spår, där packningen ligger, färdigslipat.

Bild

Av olyckliga omständigheter blev oken liggande i garaget, kallgaraget, en tid. Rost tog sig friheter. Syns bäst på första bilden.
Borsten för liten men lagom att vinda upp Svinto på som en polerskiva.

Bild
Bild

Nu blir det inte bättre! Med de grejor jag har till hands...

Bild

Kolven färdigpolerad med fin, fin smärgelduk. Tyvärr inte lika fin på andra sidan... - :sad:
Bild 2 o 3 är på var sin kolv. Slipade ner så mycket jag tordes. Ser värre ut på bild än i verkligheten (skuggor?). Knappt kännbara när man drar med fingret över.

Bild
Bild
Bild

Styrpinnarna fick sig en uppfräschning med samma fina smärgelduk.

Bild

Hoppsan! Här kom visst hunden med. Ingen garagehund det inte. Gillar soffan bättre - :mrgreen:
Här i en av sina favoritposer. Hugo heter han. Jag kalla honom Sture. Skrev-Sture...

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#38 » 16:05:16, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Schematisk bild över kolven läge i förhållande mellan rostfläckar och packning.

Först mätte jag från bottenläget och kunde konstatera att det var konstigt att rostfläckarna uppstått bakom/under packningen... - :klia:
Efter en kopp kaffe och nytt blod till hjärnan som jag på att kolven står aldrig i botten när den används. Belägg och skiva bestämmer position på kolven. Rosten kommer alltså strax utanför packingen. Känns mera rätt. Så de knappt skönjbara slitmärkena på kolven är från packningen. Det stämmer. - :grin:
Lagom rörig men jag vet vad jag menar. Kunde inte mäta alla mått, kom inte åt. Många fick räknas fram. Skissen blev ett sätt att sortera allt.
Bild


Så vad säger expertisen? Ska kolvarna gå i bingen? Oken med?

I spåret för packningen i oket syns en liten "reva" hela vägen runt. Antar att spåret ska vara "rektangulärt" i genomskärning. Är numera liiite konvext i botten tror jag, svårt att se 100 %. Revan i mitten tror jag är rost. Har det rostat mera i mitten är utåt kanterna. - :klia: - Hur mycket påverkar det packningen?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#39 » 16:54:08, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behåll oken.

Köp kolvar - servicesatser på nätet.

Gjorde jag till en Golf V.

Och ställ undan oljekannan. Tätningar, slangar och dammskydd, tål oftast bara bromsätska och bromsfett.


- Appropå, vad drar tillbaks kolvarna, så inte beläggen ligger mot skivan?

Hoppas frågan är tilltäckligt klurig. Finns utnärkt beskrivet i Saab 99 verkstadshandbok.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Sparrow

#40 » 17:56:44, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl packningen som " lägger " sig lite när kolven pressas ut å sen drar den tillbaks kolven när den vill återta sitt läge lr :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Volvot24

#41 » 18:16:01, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Full pott!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tronde

#42 » 18:41:00, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
Kör med min nyinköpta Dremel-vinkel.


Er du fornøyd med den?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#43 » 18:58:11, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Behåll oken.

Köp kolvar - servicesatser på nätet.

Ja det var väl det jag lutade åt. Skönt o få det bekräftat. - :thumme:

Volvot24 skrev:Och ställ undan oljekannan. Tätningar, slangar och dammskydd, tål oftast bara bromsätska och bromsfett.

Hmm, ajdå. Olja fanns både här och där för att få isär allt. Sudda dit lite efter rengöringen av oken invändigt. Hålla rosten borta tänkte jag. Ah, får träna avfettning sen. - :grin:
Vad skiljer bromsfett från annat fett? - :klia:


Nästa roliga grej blir å ta av trummorna bak. Tips? Ska ut fixa en bild...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#44 » 19:10:57, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Tagit bort saxpinnarna. Borstat rent och WD-40'iat lite. Är det "bara" att gänga av navmuttern eller finns det andra överraskningar?

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#45 » 19:28:59, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara jämföra med Saab V4 och bilsläp.

Släpp efter justeringarna ordentligt först.
Detta p g a att det brukar bli en slitkant på trummorna, som bromsbanden ska halka över.

Rätt åtragning av mutter för lagerspel, brukar vara när det nätt o jämnt, med liten kraft, går att putta brickan under muttern fram och åter..
Eftersom lagerbanor, har en tendens att sätta sig, efter ett antal mil, är det bra att upprepa det hela.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se