'
Se där ja, torbjorn_, det levande uppslagsverket! .
. .
. Ja, ja tänker inte säga emot, bara visste att jag läst något sådant nånstans. Men oavsett vilket land den gått i skulle den kanske
kunna vara typad för 1800 kg på kulan. 1800 kg och 50 hk låter som en "bad idea"...
Göran Ekman skrev:/.../ Ägde en SAAB 900. Där fanns det ett relativt kompakt paket med motor och
växellåda, tyckte jag då /.../
Appropå kompakt. Hittade den här underbara tråden någonstans;
Hembyggd 4WD minitraktor (Saab 900) . Saab 900 OG som bas. Synd man inte kan ett ord finska, men bilder säger mycket! .
Göran Ekman skrev:/.../Om vi fortsätter att spåna på det spåret. Tittar man på en pickup då finns det hur mycket plats som helst i last utrymmet under flaket för att stoppa i något annat drivline paket. /.../ Men någon
hake måste det väl finnas med den fantasin har aldrig sett något sådant.
Göran i Björnarbo
Hake? Nä, det är nog inga problem... .
För mig började det lite slumpaktigt när jag kom på (igen, en tid efter köpet) att det i trakten hemmavid gått en röd/gul Syncro en period årsmodell sent 80-tal. Undra om inte Brandkåren kan ha haft såna där en gång i tiden, skulle förklara färgsättningen på den. Riktigt fint skick hade han på den också den lyckosten. Och där var det. Syncro. 4 WD. Det vore coolt. Har sett på Tuben folk som bygger om sina 2WD till 4WD men då köper dom hela drivlinan från en "äkta", krajad (får man hoppas) VW syncro och klämmer dit i 2WDn. Krävs fler modifieringar än man tror inte "bara" att flytta över. Känns lite sådär tycker jag. Varför inte köpa en risig Syncro och rusta den istället för att krångla på det viset. Likaså reservdelar. De är ju populära det där maskinerna och det lär ju inte bli fler av dem med tiden = priserna går upp på det som nu finns tillhanda.
Alternativ? Spontant grep jag efter andra "färdiga" 4WD maskiner. Två som seglade upp först var Audi och Subaru. Men inte undersökt nå djupare för första hindret blir uppenbart
riktning på drivningen. Kan ju inte backa i 90 och lägga i backen för att köra framåt i krypfart. Även uber-lekman som jag utgår från att det inte bara är att vändra på några drev för att ordna det. Så det stanna liksom där, tänkte inte mycket mer på det sen.
Sen när nu du nämner mittmotor... tankarna genast snurra. Känner nästan lust att nu ut nu mitt i natta, kravla under och kolla och mäta lite, se hur det ser ut. .
. .
Men det lär få vänta det också som så mycket annat... .
Men... fantisera?
Hur skulle man börja då? Bakaxel, kardan framåt, längsmonterad radmotor av nå slag? Problem nummer 1?