Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

147 inlägg • Sida 10 av 10
Diskutera bil-teman här

Hidsmekolek

#136 » 09:23:55, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våran nyinköpta VW LT31 med 3360kg totalvikt och 55kw motor får dra 2000kg på kulan..
Supersnabb. :vissla:

Här i trakterna var det ganska vanligt med volvomotor i "wasserboxer"bussar/pickuper för typ 20 år sen..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor



Göran Ekman

#137 » 14:44:48, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att volvo konverteringar var/ är relativt vanliga på sista boxer Transportern. 50 hk då bör det ha varit en diesel i den från början . Har bara kört den lilla bensinaren . Var väl två smådetaljer som drog ner dom bilarna dels boxer motorer där topparna inte höll. Samt att växellådorna inte var så tåliga , volvo rödblockare botar det ena bekymret , växellådans problem har jag inte sett någon lösning på. Har fantiserat lite om att plocka ett helt drivpaket från en SAAB 900. Då skulle man nästan få en mittmotor buss.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

roddjer (trådstartaren)

#138 » 19:23:13, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Saxat från Wikipedia (om det stämmer är en annan sak. . :vissla: . )

Tredje Transporter-generationen: T3 Transporter/Kombi/Bus. Årsmodeller 1980-1992. Även denna har svansmotor och bakhjulsdrift. Fanns även med Syncro (4-hjulsdrift). Vid lanseringen fanns dels två motoralternativ; dels den med 50 hk som ärvt från föregående generation och dels en ny motor med 70 hk. 1982 ersattes de gamla luftkylda motorerna med en vattenkyld 1,9 litersmotor på 60 resp. 78 hk. Ett par år senare, (till Sverige hösten 1985), lanserades en uppdaterad variant på 2,1 liter och 112 hk. med elektronisk bränsleinsprutning[5].

Tyckte mig läst detta nånstans. Ska alltså vara de första modellerna av T3'an som hade lill-motorn, den jag har hade alltså inte denna som alternativ. Tycker ändå det är märkligt med släpvikter ibland. Innan jag köpte Folkan här tittade jag mycket på amerikanska pickuper men nästan alla hade max släpvagnsvikt på 1500 kg ungfär. 300 kg i skillnad till Folkans fördel även fast den måste vara klenare i allt, framförallt motor men även ram, bromsar... och... ja... amerikanarna är väl allmänt grövre helt enkelt. Eller?

Göran Ekman skrev:Tror att volvo konverteringar var/ är relativt vanliga på sista boxer Transportern....

Ja, känner igen det resonemanget från nån annanstans. . :klia:

Göran Ekman skrev:... Samt att växellådorna inte var så tåliga...

Kanske därför det ingick TVÅ växellådor i köpet... . :vissla:

Göran Ekman skrev:... Har fantiserat lite om att plocka ett helt drivpaket från en SAAB 900. Då skulle man nästan få en mittmotor buss.
Göran i Björnarbo

Haha! Har faktiskt gått och smådrömt om det jag också. Inte just Saab men nåt skulle man kanske kunna böka i.
Blev förvånad när jag fick höra att det satt en Volvomotor i och hur den kunde få plats där i baken. Trodde det nästan krävdes en boxer för att få plats där bak men så är det ju inte. Nog för att det är trångt men en "konventionell" radmotor går att få i. Har kravlat under flaket i samband med bromsmeket och sett att det finns ganska mycket "luft" därunder så att säga. Men allt har stannat vid lösa fantasier. De där med prioriteringar ni vet...

Nån speciell anledning till att en Saab 900 övervägdes för ett sånt projekt?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Göran Ekman

#139 » 21:29:06, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför SAAB 900 OG kan ha att göra med att jag något år efter att vår sämsta och mest saknade bil VW Caravelle var såld . Ägde en SAAB 900. Där fanns det ett relativt kompakt paket med motor och växellåda, tyckte jag då . Att den tanken skulle dyka upp igen när jag läste i din tråd var lite oväntat . Att det skulle vara samma donator bil i dag också kan ha något samband med att jag är ägare av 4st SAAB 900 OG idag. Är förmodligen inte det bästa valet i dag.
Om vi fortsätter att spåna på det spåret. Tittar man på en pickup då finns det hur mycket plats som helst i last utrymmet under flaket för att stoppa i något annat drivline paket. Skulle dessutom bli en massa tom utrymmen över bakom bakhjulen där boxermotorn har bott. Men någon hake måste det väl finnas med den fantasin har aldrig sett något sådant.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#140 » 23:25:18, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fram till 1982 hade ju T3 luftkylda boxermotorer. Alla som såldes i Sverige hade 2,0 l-motorer på 70 hk. Antingen med förgasare (motorkod CU) eller insprutning (motorkod CV), men effekten var densamma. Nere på kontinenten är förgasarmotorn vanligast, i Sverige är insprutningsmotorn vanligast. 1,6 l-motorn på omkring 50 hk (det fanns flera olika utföranden av den) såldes aldrig i Sverige utan bara i länder där den var bra att ha av skatteskäl eller där bensinen var extremt lågoktanig, Men det har kommit in enstaka privatimporterade exemplar med 1,6 l-motorer hit.
Från 1983 och framåt förekom bara vattenkylda boxermotorer på 1,9 eller 2,1 l. Båda motorerna tillverkades i många olika varianter, 1,9 l-motorn förekom både med förgasare och insprutning och dessutom i ett specialutförande för lågoktanig bensin , 2,1 l-motorn fanns bara med insprutning. Och båda två har gjorts både med och utan katalysator och i en del specialutföranden för länder med udda avgaskrav.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#141 » 01:01:20, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Se där ja, torbjorn_, det levande uppslagsverket! . :thumme: . . :buga: . Ja, ja tänker inte säga emot, bara visste att jag läst något sådant nånstans. Men oavsett vilket land den gått i skulle den kanske kunna vara typad för 1800 kg på kulan. 1800 kg och 50 hk låter som en "bad idea"...

Göran Ekman skrev:/.../ Ägde en SAAB 900. Där fanns det ett relativt kompakt paket med motor och växellåda, tyckte jag då /.../

Appropå kompakt. Hittade den här underbara tråden någonstans; Hembyggd 4WD minitraktor (Saab 900) . Saab 900 OG som bas. Synd man inte kan ett ord finska, men bilder säger mycket! . :thummar:

Göran Ekman skrev:/.../Om vi fortsätter att spåna på det spåret. Tittar man på en pickup då finns det hur mycket plats som helst i last utrymmet under flaket för att stoppa i något annat drivline paket. /.../ Men någon hake måste det väl finnas med den fantasin har aldrig sett något sådant.
Göran i Björnarbo

Hake? Nä, det är nog inga problem... . :vissla:

För mig började det lite slumpaktigt när jag kom på (igen, en tid efter köpet) att det i trakten hemmavid gått en röd/gul Syncro en period årsmodell sent 80-tal. Undra om inte Brandkåren kan ha haft såna där en gång i tiden, skulle förklara färgsättningen på den. Riktigt fint skick hade han på den också den lyckosten. Och där var det. Syncro. 4 WD. Det vore coolt. Har sett på Tuben folk som bygger om sina 2WD till 4WD men då köper dom hela drivlinan från en "äkta", krajad (får man hoppas) VW syncro och klämmer dit i 2WDn. Krävs fler modifieringar än man tror inte "bara" att flytta över. Känns lite sådär tycker jag. Varför inte köpa en risig Syncro och rusta den istället för att krångla på det viset. Likaså reservdelar. De är ju populära det där maskinerna och det lär ju inte bli fler av dem med tiden = priserna går upp på det som nu finns tillhanda.

Alternativ? Spontant grep jag efter andra "färdiga" 4WD maskiner. Två som seglade upp först var Audi och Subaru. Men inte undersökt nå djupare för första hindret blir uppenbart riktning på drivningen. Kan ju inte backa i 90 och lägga i backen för att köra framåt i krypfart. Även uber-lekman som jag utgår från att det inte bara är att vändra på några drev för att ordna det. Så det stanna liksom där, tänkte inte mycket mer på det sen.

Sen när nu du nämner mittmotor... tankarna genast snurra. Känner nästan lust att nu ut nu mitt i natta, kravla under och kolla och mäta lite, se hur det ser ut. . :klia: . .:grin:
Men det lär få vänta det också som så mycket annat... . :sad:

Men... fantisera?

Hur skulle man börja då? Bakaxel, kardan framåt, längsmonterad radmotor av nå slag? Problem nummer 1?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Göran Ekman

#142 » 09:31:24, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den röda med gul dekor kan det vara den här som ligger till salu på blocket?
Bild
Def motor måste vara ett perfekt utgångsläge för ett projekt. En röd dubbelhytt kan framkalla ett habegär hos mig.
Wasserboxararna verkar vara en luftkyldmotor där man ersatt kylflänsarna med en vattenkyld mantel och nya toppar en i mina ögon en liten aning tveksam lösning. Min åsikt är att bilen är ganska bra men drivlinan är nog bland det sämre som fanns på den tiden . Även dom utan drivning fram funkar rätt bra när grusvägen övergår till kostig, skaplig frigång korta överhäng.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

roddjer (trådstartaren)

#143 » 11:24:05, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Det var som tusan!

Ja, det är förmodligen den. Om inte så är den fruktansvärt lika. Kyrkans vaktmästarbil passar också bra in i bilden. Inte för att kyrkan här haft nån men de samarbetar väl de olika församlingarna kan tänka. Ja den där vore nåt! . :eat:
Stort minus med denna för mig är att flaket blir så mycket mindre. Anledningen till att jag sökte en sån här från början var att jag ville ha så mycket lastyta som möjligt.
Jag har också märkt att den tar sig fram bra den jag har också. Bara att ta sig ur lidret här hemma när det börjar bli kladdigt i gräset ovanför kan vara en utmaning. Men han klättrar upp till slut! Oftast. . :vissla: . Det lilla andra jag kört är märks det också att den liksom inte "tvekar" när det blir knöligt.


En rent allmän fråga om motorer, som inte har med det här att göra, men hur många grader kan man tilta en motor åt endera hållet utan att man äventyrar nåt?

En annan jag funderat på, har alla motorer samma rotationsriktning?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#144 » 15:28:14, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att luta en motor så beror det framför allt på hur oljetråget och oljepumpens sugsil ser ut, om den säkert kommer att kunna suga i sig olja och inte luft under alla tänkbara förhållanden (det problemet slipper man dock med tvåtaktsmotorer och i viss mån på fyrtaktsmotorer med torrsump och separat oljetank). Om det är en förgasarmotor, så kan förgasaren påverkas och ge fel bränsleblandning om den lutar. Fallförgasare med dubbla flottörer, en på vardera sidan om förgasarhalsen (t ex en del Solex tvåstegsförgasare från 70-80-talet) är mindre känsliga än andra, likaså horisontalförgasare med flottörhuset rakt under (Stromberg och liknande förgasare på gamla Volvo, Mikuni VM som används på mc och snöskotrar mm).
Man måste också se till att det inte kan bli problem med vevhusventilationen om man lutar en fyrtaktsmotor mycket - t ex får det inte kunna bildas "vattenlås" av någon slang, flamskydd, oljeavskiljare etc.
Motorer med överliggande kamaxel och mycket oljecirkulation under ventilkåpan, bör inte lutas så att oljereturkanalerna kommer för mycket uppåt och man riskerar att det står olja mot ventilkåpepackningen på andra sidan. Då kan man räkna med läckage.

De absolut flesta bilmotorer har samma rotationsriktning (medurs sett mot den fria axeländen, moturs sett mot svänghjulet). Det finns undantag, men de är sällsynta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#145 » 18:19:03, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:/.../De absolut flesta bilmotorer har samma rotationsriktning (medurs sett mot den fria axeländen, moturs sett mot svänghjulet). /.../

Nån specifik anledning till det? "Alla" låter vara lite för många för att vara en slump. Produktionskostnader? Samarbeten hos underleverantörer?
Engelsmännen om inte annat har ju en förmåga att vara tvärt emot då och då. ...Brexit... . :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#146 » 19:00:15, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda motor som jag säkert vet roterar åt motsatt håll, är vissa årsmodeller av Citroën B15 six (alltså lyxmodellen av "gangstercittran" från 40-talet, med 6-cylindrig motor). Men andra årsmodeller av 6:an, samt alla 4-cylindriga, har normal rotationsriktning.

Ett historiskt skäl kan ju vara från startvevarnas dagar, att det kändes mest naturligt att veva igång medurs.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek

#147 » 23:18:37, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger bara Chevrolet corvair.
Inte ens motorn går på rätt håll! :mrgreen:
Unsafe at any speed.. :driver:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvair



Skämt åsido, har haft en -65a, jättekul bil med fantastisk väghållning!
Men många bizarra konstruktionslösningar.. :vissla:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se