Sida 1 av 10

Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 15:36:30, 16-09-2018
av roddjer
'
Ser flertalet intressanta projekttrådar här på forumet. Har ideer men sämre med möjligheter att omsätta dem i praktiken just nu. :sad:
Men... man får hålla tillgodo med det man har. Göra ett "projekt" så gott det går av nästa objekt i turordningen som ska lagas, även om det inte är direkt inspirerande.

Näst i tur står min vita springare, en Vw-pickis från -88. Köpte förmodligen den till ett litet överpris men hemma är den i alla fall. Sen har den blivit stående. Bilprovningen slog ned sin tunga fot och sa "Nej, nej, det här går vi inte med på." Hem igen, ställdes av i väntan på korrigering. Sen... blev den stående, stackarn. Livet kom emellan och min vita springare sjönk i prioriteringslistan. Tills nu. :grin: . Nu jädrar!

Bild på underverket

Bild

Hittade ingen annan bild. Tydligen glömt fota honom ute i det fria. :ohnej:

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 15:36:59, 16-09-2018
av roddjer
'
Först ut, hardy-skiva. :huh:
Som en knut "light" mellan två axlar tydligen.

Bild

Trångt så det räcker..

Bild

Borta! :thumme:
Här kom jag tänka på att det kanske inte är så bra att snurra dessa hur som helst när skivan är borta. Finns risk att ratten hamnar "upp-och-ned".

Bild

Gammal orginal vänster, ny pirat till höger.

Bild

Okej, liiiite dålig var den visst... :mrgreen:

Bild

Rattposition i förhållande till hjulets vinkel. Ser bra ut.

Bild

Tadaaa! Klarrrtt.

Bild

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 15:39:00, 16-09-2018
av roddjer
'
Vi går vidare i dagens text...

Spindelled

Bild

Farsans hemma-meckade brytgaffel kommer väl till pass. Behöver inte vara rädd om bälgen heller.

Bild

Sitter fast!

Bild

Så där då. Ny och gammal. Kände på den äldre, röck o slet lite i den. Jodå, nog glappade den allt.
Notera sexkanten i tappen på den nya. Det tycker vi om. :thummar: Kan man hålla emot med en insexnyckel, slipper man försöka pressa fast den i konan innan man drar på muttern.

Bild

Hmm... Förut satt det insexskruvar där men det följde med sexkantsskruv till den nya. Skallen är 17 på dessa. Blir för trångt, får inte dit nyckel eller hylsa mellan skruvskallen och "koppen" på leden. :klia:

Bild

:svettas: Dök ned i skruvförrådet och hittade ett par som hade 16 skalle av lämplig längd. Hylsan gick preciiiiiis dit. :thumme:

Bild

Check!

Bild

Oppfinnar-Jocke hade Medhjälparn som bästa vän. De här är goda vänner till mig i mekarsammanhang. Viktig med bra lyse nu när man börjar bli äldre.. :mrgreen:
Vänstra är gamla Bettan, okänt ursprung. Till höger är från IKEA. Svanhalsen med möjlighet till allsköns olika positioner är suverän. Rekommenderas varmt!

Bild

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 15:40:03, 16-09-2018
av roddjer
'
Spar det roligaste till sist. Bromsar.

Domen:
FÄRDBROMS BROMSKRAFTFÖRDELNING(1.2.1), BAK, BROMSVERKAN OJÄMN
FÄRDBROMS BROMSKRAFTFÖRDELNING(1.2.1), FRAM, BROMSVERKAN OJÄMN
FÄRDBROMS HJULBROMS, BAK HÖGER, ANLIGGNING
FÄRDBROMS HJULBROMS, FRAM VÄNSTER, ANLIGGNING

Bara och spotta i näven...

Första oket borta. Gick förvånansvärt enkelt. :klia:

Bild

Aj aj, hål i bälgen!

Bild

"Pinnar" som enkelkolvsoken ska glida på fram och åter vid inbromsning. Det är dessa som i de flesta fall varit skyldiga till krångel på de ok jag grejat med till andra bilar. Infettade och fina. Dessa gled hur lätt som helst, trots hål i båda bälgarna. :klia:

Bild

Ooo... ångetsen kryper på när man ser rostangrepp och godstjocklek såna här (M6!!) nipplar.. :myzsko:

Bild

Weapon of choice!

Bild

Gick fint! :hurra:
Lite värme runt ikring med några dagars förberedande behandling med rostlösning och uppmuntrande knackande med hammare gjorde nog susen. Strunt samma, loss kom den.
Dra med någon form av nyckel var helt uteslutet, blev rörtång istället. För att inte nippeln skulle pressas ihop när jag klämde till med rörtången stoppade jag in en bult som passade precis i hålet. Tänkte det blir stadigare då, mindre risk för att man "viker" av den i sidled. Fick bättre tag också.

Bild

Bild

Kolven övertalades komma ut med hjälp av tryckluft.

Bild

Cylinder. Ser väl inte så tokig ut? Den andra är likadan invändigt.

Bild

Kolv 1, vänster sida.

Bild

Kolv 2, höger sida.
Var lite mer svårövertalad att komma ut. Fick uppmuntra denne med rörtången innan jag kunde trycka ut den med luft. Därav märkena.

Det som jag tycker är lite märkligt är att kolv nummer 2 är i betydligt sämre skick trots att bälgen på den sidan var hel.
Kolv 1, som ser mycket bättre ut, där var det en stor reva i bälgen. :huh:
Sen är det vänster sida som har anliggning, inte höger där kolven är betydligt sämre... :huh:

Bild

Putsade.

Bild

Bild

Kolv 2 har ett par rostangrepp med porer i ytan. Kan/bör man göra något mer är bara bara slipa ner så gott det går. Minns inte riktigt så här i skrivande stund men tror att de hamnar utanför tätningsringen i cylindern. :klia: Får kolla.

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 16:48:09, 16-09-2018
av jonnordvall
Du behöver ju en reservdelsbil såklart. Ta med en liten slant och hämta den jag har stående på studs!;)

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 22:00:48, 16-09-2018
av roddjer
'
Hudik... :klia:

Har körförbud nu av medicinska skäl till juni nästa år.. :sad:

Men det är klart, har du ärende ner åt södra Dalarna till och råkar ha en trailer i ägo kan du väl ta med den och kasta av den i farten här hemma.. :mrgreen:

Speedway-fan kanske? Masarna har sin hemmaplan alldes här intill.. :vissla:

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 22:24:11, 16-09-2018
av Mattias Petterson
Finns det inte nya ok för en liten peng på biltema?

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 22:40:20, 16-09-2018
av roddjer
'
Njae, det gör det säkert, men tycker inte oken i sig verkar dåliga. Inga repor eller andra skador i ytan inne i cylindern på båda. Kolvarna däremot är en annan femma. Åtmindstone den ena. Finns ett par "gropar" i ytan. Kan man göra något åt det? :klia:
Eller är det bättre att bara köpa nya kolvar direkt, slippa enländas. Har inte kollat runt på vem som säljer och till vilka priser ännu. Haft annat för mig. Det där med prioriteter igen... :myzsko:

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 22:52:48, 16-09-2018
av torbjorn_forsman
Orsaken till att kolvarna kärvar är nog rost på den lilla utstående kanten i bromscylindern mellan tätningen och dammskyddet. Putsa rent där, putsa av rosten från kolvarna på lämpligt sätt, provmontera utan gummidelar och kolla att de går perfekt lätt utan minsta tendens att kärva.
Köp repsatser till bromsoken där luftnipplar och alla gummidelar finns med, kolla t ex autopartsmarket.eu . Se dock upp så du får delar till rätt sorts ok, det finns minst tre olika på T3!

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 23:40:47, 16-09-2018
av roddjer
torbjorn_forsman skrev:Orsaken till att kolvarna kärvar är nog rost på den lilla utstående kanten i bromscylindern mellan tätningen och dammskyddet...

Den här alltså?

Bild

torbjorn_forsman skrev:...Putsa rent där, putsa av rosten från kolvarna på lämpligt sätt...

...Köp repsatser till bromsoken där luftnipplar och alla gummidelar finns med, kolla t ex autopartsmarket.eu . Se dock upp så du får delar till rätt sorts ok, det finns minst tre olika på T3!

Ettans kolv är ju fin, lite "nötning" där tätningen klämmer åt bara. Tvåans kolv har däremot ett par gropar. Ska jag smärgla ner dem tills porerna är borta?

Gropar i kolven gör inte så mycket om de sitter innanför tätningsringen?

Har inte kollat exakt ännu hur det ligger till med det. Tänkte om det är en grop som löper över tätningen vid bromsning lär det läcka ut olja där.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Repsatsen blir nog ett försök vid AD bildelar först. Har ett par rabattcheckar som går ut snart.

Tre olika... :ohnej: Ja annars skulle det bli alldeles för enkelt.. :screwy:

Kan va bra att ha med de gamla och visa upp dem och jämföra innan köp då.

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 07:29:55, 17-09-2018
av torbjorn_forsman
Om jag minns rätt så finns det två olika varianter på fasta ok på tidiga T3 och en eller möjligen två varianter av glidok på sena T3. De fasta oken är snarlika men från olika underleverantörer (ATE och Girling), vad som ev skiljer mellan glidoken vet jag inte. Ev kan det vara olika beroende på om det är massiva eller ventilerade skivor.

Precis, det är den kanten du har markerat!

Små gropar i kolven brukar inte spela någon roll så länge tätningen är bredare än groparna, och så länge groparna inte har vassa kanter som kan skära sönder tätningen. Om det är hårdförkromning som har börjat flagna av, så måste man putsa bort allt löst och se till att kanterna till kvarsittande förkromning är någotsånär avrundade.

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 09:10:06, 17-09-2018
av roddjer
'
Funderat på om man skulle hona cylindrarna inuti för att få bort lite beläggningar, skit helt enkelt. Olämpligt på något vis eller bara onödigt arbete?

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 10:58:18, 17-09-2018
av torbjorn_forsman
Inte olämpligt men onödigt. Så länge inte rost och tjocka avlagringar gör att kolv och cylinder kärvar i varandra, så vidrör ju kolven inte cylindern överhuvudtaget. Tätningsringen ser till att hålla kolven mitt i spelrummet.

Det viktiga är att få bort rostkanten utanför tätningsringen samt att skrapa rent i botten - även i skarpa hörn - i spåren för tätningsring och dammskydd.

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 11:03:00, 17-09-2018
av ac tc
Brukar använda svinto på sånt där.

Re: Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

InläggPostat: 12:26:22, 17-09-2018
av roddjer
torbjorn_forsman skrev:...Tätningsringen ser till att hålla kolven mitt i spelrummet...

Jo, det vet jag sen tidigare. Men tänkte mera att "när man ändå har isär eländet kan man passa på att..." ja, och så vidare. Men ok, bra, bra! Då blir det behandling med lite Svinto framöver. :grin:

Svinto.. Fiffigt. :thumme:
Lite mer lättarbetat än att knöla runt med smärgelduk.