Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Stök och stånk med en Volkswagen T3 pickis från -88

147 inlägg • Sida 9 av 10
Diskutera bil-teman här

tronde

#121 » 18:02:49, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis den ikke fester mot metall, har du uren overflate. Det gule i lykten kan være hva som helst. Du kan prøve å matte den ned, men problemet er jo reflektoren som helst ikke skal skades.

Nå er det ikke noen reell mekanisk belastning på glasset, så hvis det er noe vedheft mot det gule, skal det nok ganske mye til for at glasset faller av.

Jeg har brukt både tec-7 og multibond mot glass og metall uten problemer, men den må få tid til å herde ordentlig.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



roddjer (trådstartaren)

#122 » 18:26:20, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:... å herde ordentlig.

Mmm, hittade inget om det på själva förpackningen om hur lång tid det tar för härdning. Hitta sen det här på hemsidan.

"Genomhärdning: 3 mm/24 h vid 23 °C och 50 % RF."

Ska göra provlimningarna till imorgon kväll få se hur det går. - :smile:

Har rengjort med Aceton. Tänkt lite på hur man skulle kunna få bort den gula beläggningen. Tänkte prova med stålborstrondellen till Dremeln. Tror inte den "river" tillräckligt men vi får se. Tänker inte gå på med sliprulle/stift, svårare och kontrollera maskinen då då slipverktyget kan hugga tag i kanten. Borsten beter sig inte så.

Förresten, dumt och använda klassiskt epoxi?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#123 » 18:33:22, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har limmat strålkastarglas med epoxi några gånger och det har fungerat fastän jag blev avrådd från det. Somliga påstår att epoxi kan bli för hårt för att limma glas med, risk att glaset spricker pga värmespänningar ?!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#124 » 18:39:09, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Epoxi og glass er vel ikke det som binder best. Også må det jo binde mot det gule også.

Hvis du har plastprimer, kan du prøve å prime det gule. Ta primer på for eksempel en bomullspinne (bomullstopps?) og stryk ut, og se om det binder bedre da.

Jeg har brukt MS-polymer til å lime mange ulike materialer, og det er kun enkelte typer gummi, og plast som ikke lar seg prime som ikke har vært vellykkede. Glass har alltid festet godt.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#125 » 19:18:59, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ja, jag ska prova mera "korrekt" än första gången. Rengöra ÄNNU bättre, låta det få härda ordentligt.

Tror inte jag har nå primer tråkigt nog. Däremot karvade jag nyss bort ett spår på 3-4 mm längst ut i kanten på det gula.
Ytterst på reflektorn sticker det upp en liten kant. Tog spjärn mot den med en liten mejsel och hade den kanten att styra mot. Nu finns det alltså en remsa "ren" plåt längst ut. Är nog bra om ej avgörande. Vågar inte ta nå mer närmare den blanka delen på reflektorn.

Angående epoxi tänkte jag att den kanske blir lite spröd och inte det bästa valet med tanke på vibrationer. Polymeren känns lite mer som silikon och tänker att den fogen blir mer elastisk.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

tronde

#126 » 20:15:46, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, MS-polymer er nesten som silikon. MS betyr modifisert silikon, og konsistensen er nesten lik. Det som er viktig, er at det blir en fuge, så du må ikke presse det sammen slik som man gjør med vanlig lim.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#127 » 13:22:30, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Mye å göra, slarvat med uppdatering... - :vissla:

Provlimning 2.

Ordentligt rengjort, fått härda något längre än hemsidans spec.

Bild
Bild

Tandpetarna gick rakt av när jag försökte lirka bort dem, satt finfint, vare sig det var på ren plåt eller färgbestruken. - :thummar:

Fick ta i liiiite grann för att få bort glasburken från plåten. Fogen något klibbig på insidan. Gissar på att den suttit hårdare om det fått härda 100% utan luft fångad inuti. Eller en burk med betydligt större luftmängd inuti. Nåja, satt med god marginal så pass hårt att jag fortsätter med limning av lyktan utan oro för missöden.

Jädrans pillande och tålamodsprövande att få bort gamla limningsresterna från lyktan. Inte orolig för vidhäftning där inte...

Glömde bild på slutresultatet men efter inte alltför brutal "provpetning" är jag nöjd med limningen. Inte orolig för att den ramlar bort i första taget. Får väl se. Annars får jag väl limma en gång till... - :cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

tronde

#128 » 16:27:32, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Når MS-polymer er gjennomherdet er den ikke klibbig, men hvis det er litt tykt lag kan det ta tid. Den fra Biltema er ikke spesielt myk når herdet, men heller ikke hard som epoxy. Jeg tror dette kommer til å gå bra.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#129 » 16:46:43, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Det är skillnad mellan limningen på glasburken och järnen. Kluddet med tandpetarna är lite silikonaktigt, typ, men det känns "färdigt" så att säga. Den fogen är hårdare, svårare att skrapa bort. Den på glasburken är mera "Karlssons klister" på insidan, inte utsidan. Får det härda längre och med bättre luftutbyte på insidan på burken tror jag det blir perfekt. Jag är nöjd med båda exemplen ovan. Tror det blir bra. - :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#130 » 18:40:09, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Säten...

En annan grej som råka bli av härom veckan...

Upptäckte att ratten till fastsättning och justering av sätet saknades. - :cencored: - Vi närmare eftertanke blev jag osäker på om det ens suttit någon där från början, när jag köpte den alltså. - :klia: - För en gångs skull kanske det inte är jag som tappat bort något.
Nåväl, måste fixas i alla fall.


Bild på de outtömliga komfortmöjligheter som erbjuds...

Bild


Här ska det sitta en ratt. En oergonomisk plastgrunka med en bult i mitten. Ska gängas fast och klämma åt sätet mot bygeln.

Bild


Stor skillnad på skruven, M6, mot spårets 12-14 mm. En distans uppfanns av en kontramutter från skruvsamlingen till nån gammal IKEA-möbel. Behövs nog inte egentligen. Vet inte hur det ser ut orginal men tyckte anliggningen blev bättre, inte lika "svampig", kändes stabilare på nå vis.

Bild


Lösningen på den dagens pussel. Distans, bricka x 3 plus bult.

Bild


Sådär då.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jonnordvall

#131 » 19:47:00, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både jag och kompisen hade Nissan micra för många år sedan. Första modellerna.
På dom limmade lyktglas på löpande band. Eller iaf på tre lyktor. Kanske fler.
Original så lossnade glasen. Kompisen köpte nya med samma resultat.
Limmade med pl400 och höll.
Men ditt blir nog snyggare:)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

roddjer (trådstartaren)

#132 » 22:43:15, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Va ut och motionerade Sprutt-i-bang-bang här idag! . :grin:

Va kul och burna runt lite på tomten även om det bara varade i ett par minuter, knappt. Vred om nyckeln och han pustade ett par gånger och jag hörde att batteriet var ganska trött. Ja just ja, choken! Den härligt hempulade vajern från förgasare, under flaket och in i kupen. Den slutar i en dekorativ ögla hängandes från nånstans under förarstolen. . :smile: . Ut med choken och vred om nyckeln på nytt. Starta direkt! . :hurra: . Han är snäll han fast han stått lungt och stilla i lidret utan start i bra precis två månader nu. . :thumme:
Blev en kort sejour. Testade bromsarna i alla fall och de nöp ordentligt! Kanske fått till det ordentligt i alla fall. Få se om bilprovningen tycker likadant. . :???: . Han ville inte ladda ordentligt i början med det blev bättre med tiden. Lampan hade slutade lysa strax innan turen var slut. Oxid?
Däremot blinkade lampan för kylsystemet ilsket. Fick påminna mig med hjälp av boken att det betyder det att det är låg kylvattennivå, om den nu inte redan kokar förstås. Inte så konstigt. Han har ju stått länge även innan bromsmeckandet och det är väl nån skarv som glappar nånstans...

Bild

Han får tyvärr stå ute nu nån månad eller så. Tjatar om att vi ska flytta hela tiden som ni kanske märkt . :vissla: . och ett led i det är att frigöra utrymme i lidret för att kunna sortera bort sånt som ska i containern och sånt som ska sparas. Vissa av spar-grejerna tål inte väta så bra.

Sen får ju jag inte köra bil på en tid framöver. . :sad: . så när vi flyttar får någon annan rycka in. Kan va bra å ha maskinen framme när man ska ut och "övningsköra" med sambon, eller mor mamma kanske...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Göran Ekman

#133 » 23:44:43, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någon moddat chocken på den? åkte Caravelle med lilla bensinaren för länge sedan visst var det någon form av automat choke på den .
Tror att det var den isärklass sämsta bil jag någonsin ägt, samt att det är den bil jag saknat mest när jag sålde den.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

roddjer (trådstartaren)

#134 » 00:55:38, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Motorn är inte orginal, den är utbytt mot något så exoktiskt som en Volvo B19. Va tvungen att kolla två gånger när jag såg det första gången. Finns tydligen en sån. Sitter tydligen i 300-serien och vissa 200 med en återblick på Wikipedia.
Hehe, ja lill-motorn (orginal) är på vadå, 50 hk kanske. Den här som jag har var det nog en 70 hk-ish från början med tanke på den som sitter i nu. B19A står det i papprena på 66 kw, ca 90 hk blir väl det. Det märkliga är att den har en max släpvagnsvikt på 1800 kg! . :insomnia:
1800 kg och en "ekonomi"-motor på 50 hk. . :huh: . Känns inte som en bra kombo om man vill flytta en massa grejer...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#135 » 07:49:10, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originalmotorn i bussen, om det nu var en förgasarmotor utan kat '88, bör ha varit en "DG". 1,9 l 57 kW (78 hk).
Övriga tänkbara originalmotorer : "MV", insprutning med kat , 2,1 l 70 kW (95 hk) , "DJ", insprutning utan kat, 2,1 l 82 kW (112 hk), "CS", diesel, 1,6 l 36 kW (49 hk).
Den ursprungliga motorkoden bör stå på utrustningsskylten som sitter på den grova tvärbalken under instrumentbrädan, eller möjligen under en golvmatta fram.

När det gäller Volvo B19 så har den motorn, förutom i 300-serien och snikmodeller av 240, också suttit i alla varianter av 240 och 740 i länder där bilar med mer än 2 l motor blev svårsålda pga odrägligt dyr skatt (t ex Österrike och Italien). Det har även funnits varianter med insprutning (B19E) och turbo (B19ET) av den! Senare under 80-talet ersattes alla B19-varianter av B200. Det har också funnits en motor som hette B17, avsedd för länder där man måste komma under 1,8 l cylindervolym av skatte- eller försäkringsskäl.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 988 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se