'
Spar det roligaste till sist. Bromsar.
Domen:
FÄRDBROMS BROMSKRAFTFÖRDELNING(1.2.1), BAK, BROMSVERKAN OJÄMN
FÄRDBROMS BROMSKRAFTFÖRDELNING(1.2.1), FRAM, BROMSVERKAN OJÄMN
FÄRDBROMS HJULBROMS, BAK HÖGER, ANLIGGNING
FÄRDBROMS HJULBROMS, FRAM VÄNSTER, ANLIGGNING
Bara och spotta i näven...
Första oket borta. Gick förvånansvärt enkelt.
Aj aj, hål i bälgen!
"Pinnar" som enkelkolvsoken ska glida på fram och åter vid inbromsning. Det är dessa som i de flesta fall varit skyldiga till krångel på de ok jag grejat med till andra bilar. Infettade och fina. Dessa gled hur lätt som helst, trots hål i båda bälgarna.
Ooo... ångetsen kryper på när man ser rostangrepp och godstjocklek såna här (M6!!) nipplar..
Weapon of choice!
Gick fint!
Lite
värme runt ikring med några dagars förberedande behandling med rostlösning och uppmuntrande knackande med
hammare gjorde nog susen. Strunt samma, loss kom den.
Dra med någon form av
nyckel var helt uteslutet, blev rörtång istället. För att inte nippeln skulle pressas ihop när jag klämde till med rörtången stoppade jag in en
bult som passade precis i hålet. Tänkte det blir stadigare då, mindre risk för att man "viker" av den i sidled. Fick bättre tag också.
Kolven övertalades komma ut med hjälp av tryckluft.
Cylinder. Ser väl inte så tokig ut? Den andra är likadan invändigt.
Kolv 1, vänster sida.
Kolv 2, höger sida.
Var lite mer svårövertalad att komma ut. Fick uppmuntra denne med rörtången innan jag kunde trycka ut den med
luft. Därav märkena.
Det som jag tycker är lite märkligt är att
kolv nummer 2 är i betydligt sämre skick trots att bälgen på
den sidan var hel.
Kolv 1, som ser mycket bättre ut, där var det en stor reva i bälgen.
Sen är det
vänster sida som har anliggning, inte höger där kolven är betydligt sämre...
Putsade.
Kolv 2 har ett par rostangrepp med porer i ytan. Kan/bör man göra något mer är bara bara slipa ner så gott det går. Minns inte riktigt så här i skrivande stund men tror att de hamnar utanför tätningsringen i cylindern.
Får kolla.