Visserligen är bromstrumman separat från navet, men VW:s egen verkstadshandbok anger ändå att man ska lossa navmuttern och dra av trumman inklusive
nav. Förmodligen för att navet är så stort att det är svårt att komma åt att jobba med bakbromsarna om man har navet kvar på plats. Man lossar trumman från navet ENDAST om trumman ska bytas. Ev svarvning av bromstrumma ska göras med trumman hopsatt med navet.
Navmuttern som håller bakre bromstrumman är åtdragen för kung och fosterland och lite till. Tydligen hade man problem med att baknaven kunde glappa upp, det infördes med tiden en ny navmutter, kraftigare distans mellan yttre och inre bakhjulslager och högre åtdragningsmoment.
Den gamla navmuttern hade 6 hål för
saxpinne och skulle dras med 350 Nm. Ett servicemeddelande från 1989 säger att den gamla sortens
mutter absolut inte får återanvändas, istället ska man använda en ny typ som känns igen på 10 hål. Den ska dras med 500 Nm. Distansen mellan hjullagren ska bytas till det nya utförandet om man plockar isär lagringen. Man känner igen den nya distansen på 5,4 mm godstjocklek. Om bilen har ABS, så sitter en givarkuggkrans istället för distansen och den finns bara i ett utförande så då är det inte så mycket att hålla reda på.
Se upp med gördetsjälvhandböcker för T3, många sådana härstammar från USA och behandlar alltså USA-utförandet av bilen, som skiljer sig på en hel del punkter från det utförande som har sålts i Sverige.