Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bilar utan baklyse en trafikfara !!!

159 inlägg • Sida 3 av 11
Diskutera bil-teman här

Ludde eriksson

#31 » 14:42:17, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer!
MEN, nu är det en gång så att de flesta av oss är ganska mänskliga o därför gör missar då och då.
Varför i hela friden bygga ett sånt vansinnigt system då?
Man kan ha de allra bästa intentioner, själv blir jag i det närmaste rabiat när jag ser fordon på vägen som saknar lyse, då vill jag verkligen inte ha ett system
där jag själv kan hamna i en situation där jag framför ett fordon i god tro som saknar bakljus.
Då betecknar jag mig dessutom som intresserad o kunnig utöver genomsnittet, hur är det då inte för de som saknar intresse, sällan kör bil o kanske dessutom hamnar bakom ratten på en bil de aldrig kört förr?
Visst, lagen föreskriver att du ska ha nödig kunskap, men handen på hjärtat, hur många av er maskinister läser instruktionsboken från pärm till pärm innan ni startar ett nytt fordon? :laes_detta:
Vilket leder till en ny fråga, instruktionsböckers utformning o innehåll :aaargh: . Men det får vara en annan tråd :driver:

3 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk



Holger

#32 » 14:47:58, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Vilket leder till en ny fråga, instruktionsböckers utformning o innehåll :aaargh: . Men det får vara en annan tråd :driver:

Japp!
Men allt ska vara BILLIGT! Jobbar heltid med instruktionsböcker och mitt företag har insett hur viktiga de egentligen är, t.o.m som köpargument.

Ok, annan tråd!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

roddjer

#33 » 15:45:10, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:... Jobbar heltid med instruktionsböcker och mitt företag har insett hur viktiga de egentligen är, t.o.m som köpargument.

Jag tar faktiskt viss hänsyn till det när jag köper vissa grejer. Inte just någon tryckt publikation men kollar ofta upp hemsidan de förhoppningsvis har och hur bra den är. Framförallt om man kan få fram data om tidigare modeller som inte längre är i produktion. Har betydelse för oss lagar-smurfar.. :mrgreen:


edit: grammatik
Senast redigerad av roddjer 20:37:11, 21-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

G_Hackman

#34 » 17:35:05, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju notera att bakljusen inte måste vara släckta. På många märken är de faktiskt alltid tända, exempelvis på Volvo. De stora tyska tillverkarna verkar tyvärr inte ha fattat att man kan ha det så.

Lagen blev tyvärr en kompromiss, många länder ville absolut inte ens att man skulle ha obligatoriskt ljus fram.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

torbjorn_forsman

#35 » 17:50:28, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Man kan ju notera att bakljusen inte måste vara släckta. På många märken är de faktiskt alltid tända, exempelvis på Volvo. De stora tyska tillverkarna verkar tyvärr inte ha fattat att man kan ha det så.

Lagen blev tyvärr en kompromiss, många länder ville absolut inte ens att man skulle ha obligatoriskt ljus fram.


Men åtminstone de flesta VAG-bilar kan konfigureras om via diagnosuttaget så att de tänder även baklyset i varselljusläge. Vet ej hur det är med andra tyska tillverkare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse

#36 » 18:00:11, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas ( trots att det är länge sedan) att det finns något som heter( hette) kontroll före färd. Där ingick kontroll av luft i däck, belysning och innebar att gå ett varv runt bilen innan man satte sig i och körde. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

roddjer

#37 » 20:40:19, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
"Kontroll före färd"... :klia:

Körskolorna körde nog med det för en tid sen. Känner mig som en nervös 18-åring när jag hör den termen. :svettas:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

v702

#38 » 21:45:39, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Jag vill minnas ( trots att det är länge sedan) att det finns något som heter( hette) kontroll före färd. Där ingick kontroll av luft i däck, belysning och innebar att gå ett varv runt bilen innan man satte sig i och körde. :thumme:


Yepp! Så var det i lumpen i alla fall. (Stod nog i körkortsboken också). En morgon när det snöat rejält och jag som vanligt slank ut genom logementsfönstret för att slippa uppställningen blev jag varse vad att fuska med det innebar.
Ut genom fönstret, kände iskylan, knäppte till rocken och drog in ca -25 medans jag kollade läget från stillstående intill lastbilen som jag taktikparkerat strax nedanför. Inget konstigt alls vitt, vitt och mer vitt. Hoppade in i gammscanian, slog i en patron och höll tummarna. En kort varmkörning när den hoppat igång och i med backväxeln. Inget läge att dröja här.
Men... men vad f-n... studs å studs å studs. Slog om ratten och såg i snön nåt som påminde om cyklar? Drog som ett löningskuvert till dagens uppgifter en fyra mil från regementet. Efter ännu en hård arbetsdag i kronans tjänst kom jag sent omsider tillbaks till ”hotellet” där jag tillbringat ett hundratal dagar redan.

Fanjunkaren som kom och berättade att kapten ville träffa mig såg lite förvrängd ut i fejset. Lommade iväg till kapten och fick mig en skopa ovett, bl a ifrågasattes huruvida jag gjort okulärkontroll runt fordonet.
Jag sa som det var att det hade jag gjort och allt var okey med bilen. Jag sa också vad jag tyckte om befälet för cykelkompaniet som hade det klena omdömet att låta mannarna parkera bakom en lastbil vid fel logement under rådande förhållanden. Hade de cyklat sjuttio meter till hade kunnat stå i fred.
En liten reprimand var förstås självklar men det blev inte mer heller.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Patrik440

#39 » 09:51:28, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skickade en fundering till Transportstyrelsen och fick svar nyss.

Man kan alltså ha varselljus/DRL på vilken årsmodell som helst utan att bakljuset behöver lysa.


Bild


:) / P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

atlashjul

#40 » 09:57:06, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lika förbannat idiotiskt :!: :!: :!: hur mycket det än är lagligt.. och många som tror de har bakljus på, alltså många är ovetande om att de inte ha bakljusen tända.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Holger

#41 » 10:04:35, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Cassepierre Hans 2"?

Intressant rörande VAG att man kan ställa in detta. Frugan skulle nämligen gärna vilja ha lyset på bak alltid när man har Auto-läget aktiverat och "små" varselljus fram (de är ganska stora på Touranen).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

InläggDetta inlägg har raderats av Patrik440 den 10:43:12, 24-09-2018.

Patrik440

#43 » 11:58:19, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:"Cassepierre Hans 2"?

.


Finns en H. Cassepierre i Borlänge om man söker på google tex,
inget dussinnamn iaf.

/ Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Holger

#44 » 13:01:59, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

JPEG

#45 » 14:02:57, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske kan vara lämpligt att i denna tråd samtidigt starkt varna för ett fenomen som i dessa tider inte är helt ovanligt. Stora traktorer med dubbelmontage och stark (arbets)belysning på mörka höstvägar. Det kan vara svårt att vid möte uppfatta det yttre hjulet på högersidan i motljuset.
En granne fick erfara det förra hösten när han med sin V70 råkade ut för detta. Bilen blev skrot och traktorn en större MF fick bakaxeln flyttad bakåt på högersidan, men grannen klarade sig inbäddad i krockkuddar.
Kanske en lykta riktad uppifrån mot ytterhjulet skulle få det att synas för mötande trafik, men risk finns att omkörande fordon blir bländade. Därför tanken att högt monterad lyckta riktad ner mot ytterhjulet.

edit: förtydligat vid möte!
edit: Beklagar, ser nu varför man har svårt att förstå, när jag skrev "högersidan" skalll stå "vänstersidan" förståss!!
Senast redigerad av JPEG 16:47:33, 25-09-2018, redigerad totalt 3 gånger.

3 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Olofsson och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se