Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bilar utan baklyse en trafikfara !!!

159 inlägg • Sida 11 av 11
Diskutera bil-teman här

jonnordvall

#151 » 23:07:17, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vw har ju sitt geniala system för att slå på dimljus. Där går det inte att slå på endast dimljus bak. Utan att först slå på dimljus fram. Och då måste man ju ner på parkeringsljus fram om det ska va lagligt.
Dimljus bak använder jag gärna då jag vill visa mig bättre för bakomvarande, men oftast vill jag ju ha kvar halvljus..
Men kanske finns någon bra förklaring jag inte tänkt på?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



tracker

#152 » 23:13:50, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

*pettson*

#153 » 00:44:25, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:På tal om självkörande fordon o dessas eskapader...

Det är väl minst 2st dödsolyckor med dessadäringa självkörande dumheter vilket inte talas om?
En motorcyklist blev påkörd och ihjäl körd - stora rubriker, sedan ned tystat...
...var det en cyklist, eller var det en fotgängare som också fått sätta livet till?

Det råder en övertro idag på "elektroniken", precis som det rådde en övertro på -mekaniken- (det Jules Vernes skrev om)...
I pdfn som länkades till ovan står det att man skall blända av när avståndet mellans ens egen strålkastare och möte kan leda till att mötet bländas... Det är ju för B ljuskäglan som bländar - inte avståndet!...o därmed kom jag osökt till släkta bakljus...kan elektroniken göra skillnad på om framförvarande har tända eller släkta bakljus vs bromsljus... många sätter idag i på tok för starka bakljus, o de går inte att skilja från bromsljusen...
Man skyller på "den mänskliga faktorn", ...vem ska vi skylla på när programvaran inte tar hänsyn till "det annorlunda" och därmed regerar inte farkosten på det oväntade (något vi kan utgå ifrån att t.o.m. homo erecti non sapiens klara av att göra)...


Faktum är att.väldigt få egentligen bländas av ljuskäglan i sej för att det är starkt. 99.9% Bländas av ljuset för att dom uppenbarligen inte har en susning om vart på vägen man ska koncentrera blicken strax innan ett möte och under mötet.
Du ska hålla ner blicken och strunta fullständigt i mötande bil. Ditt jobb är att spana lågt till höger efter fotgängare och vilt. Du har ingen anledning att stirra i någons lysen. Bilen ska bara svepa förbi i din periferi.
Denne är ju på sin sida och du är på din.
Men.. dom flesta verkar ha ett inneboende behov att stirra in i ljuskällor oavsett om dom går cyklar eller står. Och oavsett vad der är för ljuskällor. Man bländar gärna av 1000meter innan..

Det är lika illa bakifrån.
OM folk visste hur man justerar in sina sidospeglar och innerbackspegeln. Då skulle dom inte föfbanna sej över folk med helljus på när dom är 400 meter bakom.
Rätt justerat kan du ha 4 xdnon rätt upp i röven på 10 meters håll och likförbaskat inte bli bländad.
Men tydligen gillar körskolor att helt sonika strunta i allt idag bara dom får betalt.
Och förr ( 1989 tog jag körkort) så.var det ojämn kvalitet på utbildningen.
Jag hade turen att gå på en körskola där man lärde ut det mesta inom tips tricks och nödvändigheter.
Andra antingen lärde dom inte ut, eller så nötte dom inte in det. För som sagt, idag är det få som som verkar veta..

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

*pettson*

#154 » 01:15:48, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

V702

1 För att koppla in bakljuset permanent så besöker man en märkesverkstad. Sen köper man den tjänsten.
Dom flesta bilmärken har den progrsmvaran tillgänglig. Dom som inte har den tillgänglig kan relativt enkelt relästyra bakdelen med en omkoppling. Men man gör inte ett jota innan en kund kommer o frågar och betalar för det.
Dimljus fram fungerar likadant. Alla länder har har inte en lag mot halv och dimljus samtidigt. Vilket gör att bilen levereras till återförsäljaren med EU programvara. Sen ska lokala återförsäljaren ändra dom delar som strider mot lagarna i det landet bilen säljs i.
Men.. där kommer snålheten in. Återförsäljarna struntar sonika i att göra omprogrammeringen, dom får betalt för anpassningen dom inte utför.. nej då anser dom att förarna är dom som ska veta när var och hur, så nån anpassning behövs inte.
Volvo är en som redan med 850 serien gjorde en riktig fuling.
Man dubbelklassade främre dimljusen som varselljus och dimljus. Man levererade bilen med 21w( vill minnas det var 21w h3) dimljuslampor. Vips.. det var ju varselljus ju...
Sen när lamporna gick sönder så råkade det endast finnas 55w... och då blev dom dimljus som gick att tända närsomhelst..
2 Ja jag skrev faktiskt rätt. En del har vår gamla variant av reducerat halvljus. Man kör då inte DRL ihop med noll bakljus, man kör istället reducerat halvljus ihop med noll bakljus. Det är steget sämre än DRL och noll bakljus det... då finns möjligheten att köra drl som ändå syns skapligt.. eller reducerat halvljus som knappt syns alls.

3 Nej.. jag tänkte inte specifikt på dej när jag skrev skriker, det finns gott om upprörda röster överallt på både internet och vid fikaborden. Jag möter ju några kunder om dan..

4 Styrka, storlek, placering, färgton, blinkfrekvens osv är fullt reglerat när det gäller blinkers.
Sen kan även jag undra ibland hur i h-vete man lyckats certifiera vissa saker.

5 Ja man borde enas om en lux standard där drl ska växla till halvljus. Men tyvärr finns bara ett lägstavärde då det ska ha skett. Lägger man då till att kalibreringen INTE är standardiserad. Då blir det ändå mer pannkaka av alltihop.

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

roddjer

#155 » 20:16:43, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:...För att koppla in bakljuset permanent så besöker man en märkesverkstad. Sen köper man den tjänsten...

Har aldrig hört talas om att detta skulle vara möjligt, vilket i sig inte betyder nåt, men ändå. Som kund vid nyköp eller service, informeras man om detta på nå vis? Hur många kan tänkas känna till att det är möjligt? Spontant käns det som försvinnande få. Känns som att mycke i den här tråden kanske aldrig behövt skrivas om många andra förare haft kännedom...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#156 » 21:49:11, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
*pettson* skrev:...För att koppla in bakljuset permanent så besöker man en märkesverkstad. Sen köper man den tjänsten...

Har aldrig hört talas om att detta skulle vara möjligt, vilket i sig inte betyder nåt, men ändå. Som kund vid nyköp eller service, informeras man om detta på nå vis? Hur många kan tänkas känna till att det är möjligt? Spontant käns det som försvinnande få. Känns som att mycke i den här tråden kanske aldrig behövt skrivas om många andra förare haft kännedom...


På VAG-bilar kan man tydligen via diagnosutrustning sätta någon flagga för att få baklyset ständigt tänt. Jag vet inte hur allmänt känt det är, men min svåger hade koll på saken innan han köpte en VW Touran härom året, och såg till att bilfirman aktiverade funktionen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#157 » 21:51:04, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Har för mig att det är ett lag krav för att få sälja på svenska marknaden...men...minnet sviktar...måste vara många år sedan jag hörde det i förbigående.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

*pettson*

#158 » 22:24:53, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som det alltid är med saker o ting.
Nej ingen säljare upplyser om nåt, om inte frågan kommer först.
Då kanske.. man kan fråga en tekniker, men dom är vääääldigt upptagna dom..
Skälet till att programvarorna finns, är för att det inte är lagligt med släckta bakljus överallt heller.
Istället för att skjuta om all programvara, så gör lokala återförsäljaren förändringar på plats.

Sen finns det programvaror som är flaggade som anpassningsmjukvars helt enkelt.
Ett exempel är nåt så enkelt som orginalstereon. River du ur den ur en hel drös med bilar så startar dom inte mer.
Du måste då lägga in anpassningsmjukvara först där du skiljer stereon från bilen. SEN plocka ur den.
Ibland är den bara som en kryssfråga i carconfig, men du måste iallafall göra en dataförändring.

Det här med vad som går och inte går att göra, hänger mer på vilja, garantier och förtjänster än det hänger på en möjlighet att göra si eller så.
Ett exempel: volvo kan inte koda om ett motorstyrdon mellan två bilar. Dvs.. ett begagnat är omöjligt att använda.
Ja.. det vill säga tills volvo plötsligt har en begagnatbil som står till salu, där nåt händer med styrenheten.
Då går det alldeles förbaskat utmärkt att radera och återanvända.
Märkligt det där.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

wol (trådstartaren)

#159 » 00:45:35, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man åker till en märkesverkstad och kopplar upp bilen mot en dator så kan dom ändra många funktjoner i bilens dator men dom tar givetvis betalt för detta.
Det brukar finas en mindre meny där man själv kan ändra vissa funktjoner det kanske går att ändra belysningen där.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: GC59 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se