Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bilar utan baklyse en trafikfara !!!

159 inlägg • Sida 10 av 11
Diskutera bil-teman här

63an

#136 » 19:46:45, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ramlade slanten ner! De e ju därför alla ska ligga i baklyset när man är ute å kör!?!?? :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



v702

#137 » 19:55:44, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra läsning för de flesta här. https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 5-webb.pdf
Det här med att lägga saker på personnivå och förvänta sig att de ska fungera är naivt på gränsen t nåt annat. I min bekantskapskrets är det väl bara jag som läser manualer, läser de andra någon gång så är det väldigt specifika frågor som typ varför är det så kallt åt röven. Urkorkade EU-regler o dyl når sällan lr aldrig målet (personen), säkrast är att säkerställa att det som ska lysa lyser. De flesta man möter fattar noll om bakljusen men framåt ska det glimmra i extraljusen och drl-eländet ska blända o s v. Med drl som samma europeiska skitförening gett oss så är det ju som bäst ett nollsummespel, troligen mest minus.
Oavsett den oerhörda miljöpåverkan detta kan ha, ställ in en flygning från bryssel i veckan så är det nog kvittat.
Vill man bli av med många problemkällor kan man lika gärna lägga abs’en på en knapp så folk får välja själva när de vill ha funktionen. Då får vi svar på hur personnivå fungerar i viktiga och kritiska system. Jag har betalt böter för en icke fungerande bakbelysning, och nej jag gjorde ingen okulärbesiktning innan färd. Då heller.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#138 » 20:10:14, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya önskemål från 63an: auto hastighet max. hastighetsskyltar så slipper vi dessa idiotiska omkörningar! Avståndsradar så som styrs av hastigheten, på framförvarande fordon å minst dubbla avståndet när långtradare ligger före! Om folk skulle räkna på många minuter de kommer fram tidigare på olika hastigheter kanske någon tar åt sej kritiken när 110km plötsligt blir bara 90km i köer som de förorsakar alldeles själva! När är de svårast att göra omkörning jo när man hamnar i kö på E4an :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

håkan 13

#139 » 20:26:09, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har för mej att nån föreslog en mätare i bilen som visar hur mycket (lite) tid man tjänar när farten ökar...
men har inte sett till nån... :cool:

3 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Ulf

#140 » 20:33:12, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT,
Undrar hur självkörande bilar klarar backarna här hemma på vintern?
Hur klarar dom att hjulen snurrar framåt och bilen går bakåt, ju fortare dom snurra, ju fortare går det bakåt, intressant....
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

*pettson*

#141 » 21:35:50, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
PerÖ83 skrev:En liten fråga till alla som klagar på andra bilister,

Gör DU kontroll före körning??? VARJE DAG ....


Dom bilarna jag har gör kontrollen varje gång man startar.

rundtur på okända bilar kan man kosta på, bajsig nummerplåt kostar pengar



Man kan tro att bilen gör självkontrollen själv.
Men då å andra sidan minns man inte vad en självkontroll innehåller.

Självkontrollen, den manuella alltså, innefattar att du synar strålkastarglas mot sprickor o repor, synar att lyset inte står åt helvete, vilket automatiskt innefattar att kontrollera så lampor monterats korrekt. Man ser direkt om det pekar åt skogen, och genast är ju en lampa som monterats fel eller som har släppt, första misstanken.
Du kollar även plåtar, mönsterdjup, ev. läckage.
Än finns ingen sån bil som jag är medveten om.

Men folk TROR att en bil kollar allt. Tro mej jag jobbar med bilar och folk varenda dag.
Ett tips är att många japanska och koreanska bilar inte ens var en glödtrådsvakt på relativt nya bilar ( 2005->) Så någon varning om lyset lär inte dyka upp i displayen, eller via varningslampa.

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

dc_lindberg

#142 » 21:52:01, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:har för mej att nån föreslog en mätare i bilen som visar hur mycket (lite) tid man tjänar när farten ökar...
men har inte sett till nån... :cool:

Jag -hade- en sådan tabell i min fars VW Caravelle (1986) - saknar den tabellen (har bara inte kommit mig för att göra en ny).
När man ser till vad man tjänar i tid på att öka från (då) 90 till 110+ för att köra 1-2 mil, då fick man sig en ordentlig funderare... ser man sedan till den egna kostnaden, bara i drivmedel, då lättade tyngden i högerfoten kraftigt!
(...men det är nått fel på högerhanden... för den vrider gasrullen åt mig i alla fall... :klia: )

Håller alltså med dig Håkan 13 - den viktigaste informationen för att få trafikanter att "sänka farten" finns inte tillgänglig för dem (på ett enkelt och lättöverskådligt sätt)... Tror jag till och med "tipsade" Trafikmagazinet om'et (25-30 år sedan, så minnet är lite sviktande).

Förslag:
- I som har rätt dataprogram; gör en liten dekal med en tabell över körtiden för 1mil i olika hastigheter. Minns jag rätt var det 6min 30sek i 90km/h och 5min vid 120km/h - min tabell hade; 30, 50, 70, 90, 110 (de då tillåtna hastigheterna). Under 30 saknade liksom betydelse, och över 110 skulle kunna irriterat blåbär längs vägen om de sett tabellen tänkte jag... :vissla: )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

*pettson*

#143 » 21:59:15, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan i och för sej skrika fula saker om EU när det gäller DRL och bakljus.
Men, det finns ingen regel alls som säger att du INTE får ha ett kontinuerligt bakljus.

Förbanna biltillverkarna, det är dom som tagit en ordentligt massa genvägar.
Det är dom som skippat att ha DRL och bakljus.
Volvo är ett fabrikat bland annat som aktivt valt att INTE släcka sina bakljus.
Fler har ju möjligheten, men som sagt dom gör aktiva val där man undviker att slå på bakljusen med motivet att broms och blinkers syns bättre med släckta bakljus.


Det jag kan tycka är riktigt svagt däremot är att det inte finns någon standard när automatik ska slå om till halvljus. Det finns en minimi ljusstyrka, men ingen enhetlig standard alltså.
Nej man lägger sej någonstans i spannet bara. Vilket gör att en del tänder upp så fort solen går ner, andra slår på först när föraren ändå inte sett ett skit dom senaste 20 minutrarna.

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

dc_lindberg

#144 » 22:05:37, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om självkörande fordon o dessas eskapader...

Det är väl minst 2st dödsolyckor med dessadäringa självkörande dumheter vilket inte talas om?
En motorcyklist blev påkörd och ihjäl körd - stora rubriker, sedan ned tystat...
...var det en cyklist, eller var det en fotgängare som också fått sätta livet till?

Det råder en övertro idag på "elektroniken", precis som det rådde en övertro på -mekaniken- (det Jules Vernes skrev om)...
I pdfn som länkades till ovan står det att man skall blända av när avståndet mellans ens egen strålkastare och möte kan leda till att mötet bländas... Det är ju för B ljuskäglan som bländar - inte avståndet!...o därmed kom jag osökt till släkta bakljus...kan elektroniken göra skillnad på om framförvarande har tända eller släkta bakljus vs bromsljus... många sätter idag i på tok för starka bakljus, o de går inte att skilja från bromsljusen...
Man skyller på "den mänskliga faktorn", ...vem ska vi skylla på när programvaran inte tar hänsyn till "det annorlunda" och därmed regerar inte farkosten på det oväntade (något vi kan utgå ifrån att t.o.m. homo erecti non sapiens klara av att göra)...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ove.G

#145 » 22:10:27, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller belysning både fram och bak så är det märkligt att det finns bilmodeller som inte har automatiskt tändning av ljuset.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Göran Ekman

#146 » 22:11:45, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bak ljusen på fordonet behövs ju bara när det ligger någon bakom, är det inte läge att det sitter någon form av sensor som tänder upp bakljusen när dom behövs.
Då ska man se till att det finns ett fungerande bak ljus på nästa bil man köper .
Om hastighet kan jag tro , kör man fort för att man har bråttom ligger man lite illa till .
Fort kör man för att det är roligt .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

wol (trådstartaren)

#147 » 22:30:35, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fins mäniskor som är totalt ointreserade av bilar och dom anser att bilen bara är ett problem som dom tyvär måste ha fär att få vadagen att funka. Kontrollen sköter dom ju på bilprovningen och den årliga servisen sedan får verkstaden laga det som är trasigt.
Jag måste nog erkänna att även jag brister i den dagliga fordonskontrollen men jag tror nog att vi som hänger på maskinisten har ett vist intresse av att vårda våra fordnn.

Varför skall det vara ett system som gör att många omedvetet gör fel och tror att automatiken skall sköta lyset men om man istället får hålla på att tända och släka manuelt då är ju det ingen automatk.
Enklast möjliga system som blir nästan idiotsäkert så länge som lamporna är hela är att kopla lyset över tändnigslåset och ta bort alla valmöjligheter då lyser det så fort tändningen är på och motorn går och när man stänger av bilen slocknar lyset det kallar jag automatik som fungerar.

Nu har vi snart gått igenom alla lampor som fins men det fins mera idiotoska kombinatjoner på belysning exempelvis halvjus och dimjus som är tända samtidigt och det ser jag offta men om jag mins rätt så får dom alldrig vara tända samtidigt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

v702

#148 » 22:49:54, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Nu har vi snart gått igenom alla lampor som fins men det fins mera idiotoska kombinatjoner på belysning exempelvis halvjus och dimjus som är tända samtidigt och det ser jag offta men om jag mins rätt så får dom alldrig vara tända samtidigt.


Se min länk, där framgår klart vad som gäller.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#149 » 22:55:07, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å hur många känner till detta?

Gäller även vid 2+1 väg
3 kap. 38 §
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.


Tyvärr verkar de ha tagit bort paragrafen som stipulerade att den som i mörker stannar vid järnvägsövergång måste blända ner till parkeringsljus, men bilen ska vara på tomgång. Det var så för att halvljus kan blända mötande så att de inte ser övergångens ljussignaler. Det hände faktiskt sådana olyckor.
Försök detta ni med bilar som inte går att slå av halvljuset eller som snålstänger motorn när man stannar!
Dä va bätter förr, för då var dä orning!
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

v702

#150 » 23:03:08, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:Man kan i och för sej skrika fula saker om EU när det gäller DRL och bakljus.
Men, det finns ingen regel alls som säger att du INTE får ha ett kontinuerligt bakljus.

Antar du menar mig, jag har inte skrikit. DÅ SER DET UT SÅ HÄR!
Hur ordnar en som inte klarar at slå på ljuset att koppla in det kontinuerligt med dagens elektronik. Förklara gärna så jag förstår, även om det kan synas omöjligt. :grin:


Förbanna biltillverkarna, det är dom som tagit en ordentligt massa genvägar.
Det är dom som skippat att ha DRL och bakljus.

De har skippat bakljus men tillfört drl. :vissla:

Volvo är ett fabrikat bland annat som aktivt valt att INTE släcka sina bakljus.
Fler har ju möjligheten, men som sagt dom gör aktiva val där man undviker att slå på bakljusen med motivet att broms och blinkers syns bättre med släckta bakljus.

Och samtidigt kanske den tillverkaren har så små blinkers att de knappt kan urskiljas. Hade varit bättre om eu reglerat storlek, placering och styrka på blinkers, kanske.

Det jag kan tycka är riktigt svagt däremot är att det inte finns någon standard när automatik ska slå om till halvljus. Det finns en minimi ljusstyrka, men ingen enhetlig standard alltså.
Nej man lägger sej någonstans i spannet bara. Vilket gör att en del tänder upp så fort solen går ner, andra slår på först när föraren ändå inte sett ett skit dom senaste 20 minutrarna.


Det är väl nåt som eu kunnat syssla med kan jag tycka, standarder ska ju sättas centralt.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se