'
Så...
Efter mycket om om men, ditten och datten med epilepsi-anfall, livspussel och annat kom jag mig för att ta itu med avgassystemet på Toyan idag, anledningen till trådstarten. Kameran följde naturligtvis med. -
Fältreparation. Någonstans mellan halvkul och skittråkigt. -
Varför i fält? Garaget är naturligtvis redan fyllt, man är ju Maskinist! -
Den har ju låtit lite "sportigt" senaste veckorna. Här är anledningen till sportigheten...
Hålbandet var en tillfällig upphängning av mittre röret i bakkant. Det röret har bara två infästningar. Utan den upphängningen hade man brutit sönder mittenröret med liten utflykt ned till lokala ICA-butiken.
Gammal orginal, ny (Kina?) pirat.
En Klarius! Jojomensan... det borgar för kvalite! -
Från England/Irland... -
- Importör gissar jag på.
Transportskada! Ajaj... nja, reklamation känns ytterst avlägset...
Sen dök det upp en sån här "när-man-ändå-har-skiten-nedplockat-kan-man-passa-på-att..." grej...
Lite överkurs, men vaf*n! -
Infästning för värmeskölden är kaputt på ett par ställen.
Så kan det gå när inte haspen är på.
Eller man är j*vligt stark! -
Mera hålband, en favoritprodukt här hemma. Snidade några brickor. Konventionella brickor hade jag inga i bra storlek, som täckte hålet i skölden, men inte onödigt stort runt skruven. Större anliggningsyta också med banden utan att knöla till skölden när man drar åt.
Där den avdragna skruven satt borrades ett litet hål på sidan om för en passande plåtskruv som rotats fram ur bra-te-ha-arkivet.
Piratdelar är som bekant mycket billigare. Passformen däremot på avgasprodukter är det ofta lite si och så med. Man får vad man betalar för...
Syns dåligt på bilden men främre gummihängaren, som syns här nedan, är något "förskjuten" i sidled. Stången i dämparen hänger inte mitt för infästningen i karossen och gummiplutten blir därför deformerad, lite utdragen. Nollpunkten, som infästningarna i dämparen ska förhålla sig till, blir ju skarven där rören ska mötas. Inte överdrivet mycket att bråka om men syntes påtagligt när man låg därunder, "live". Perfektionisten vaknade och knackade på axeln...
I brist på finare verktyg bökades dämparen upp i skruvstycket. Lyckades knacka till stången lite i sidled, fram och åter, gjorde en liten knix på den samt justering a vinkeln nedåt. Var tämligen säker på att det skulle vara mjukt material i stången och därför inte svårt att forma. Gissade rätt. Trixigt att få fast den i skruvstycket bara och komma åt med
hammare på rätt ställen, men det gick det också. -
Nästa utmaning.
En av stängerna bak på dämparen är lite kort som synes. Orginalet i bakgrunden. -
Det gör att den gummiplutten inte heller får en bra position. Såg nästan ut som den skulle kunna kränga av om sambon skulle burna ner i nån stor grop på vägen genom skogen.
Löstes med att "skarva" stången sida vid sida med en M12
skruv. I avsaknad av svets fick det bli ett skruvförband med den gamla klassikern hålbanden... -
Syns ingen direkt skillnad mot tidigare bild men jag är nöjd med slutresultatet. Som sagt, "live" syntes en klar skillnad. Inte perfekt men... som John Wayne säger i en gammal Western-film; "I hate to live on the difference..."