Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Toyota Previa brummar lite för mycket (avgassystem)

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 14:21:28, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Sambon körde i ett liiiitet gupp häromdan, sen dess låter det racer-bil om vår lilla Toya. Har konstaterat att på bakre ljuddämparen är röret helt av vid skarven till mittre avgasröret. Tänkte ge mig på detta själv. Ett par skruvar och en tre, fyra såna där gummiupphängningar. Verkar inte alltför bökigt. Frågan blir om själva inköpet av delar.

...............Fabrikat.......Firma
995 kr.......(no name).....Skruvat
1 545 kr.....(no name).....Fixa Bildelar
2 524 kr.....Vegaz..........Bildelaronline24
2 524 kr.....Vegaz..........Auto-doc
2 524 kr.....Vegaz..........Bildelar24
2 654 kr.....Vegaz..........Topreservdelar

Snik-variant, Vegaz eller annat fabrikat?

Tänker så här: Äldsta drummeln av de fyra telningarna som finns här hemma idag är 13 år. Han lär väl inte flytta ut till 18-årsdagen, snarare tidigast framåt 20. Vi kommer alltså att behöva ett schabrak typ Previan för att förflytta alla sex av oss ett tag framöver. Om inget stort oförutsett händer bör vi ha denna bil minst 7 år till alltså. 20'000 mil på mätarn idag. Ingen pendlarbil till jobbet så den går inte jättemycket per år. Om vi nu flyttar till önskad plats kommer den att gå ännu mindre. Långt ifrån säkert den kommer över 30'000 på kommande 7 år.

Alltså, det tar inte emot att betala lite mer för att få bättre kvalitet än budget, men har har aldrig hört om Vegaz förut. Nån som har nån info eller tyckande om dem?


edit: städade i rubriken...


Gå till lösningen
Senast redigerad av roddjer 16:55:38, 22-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Ivar Risslén

#2 » 15:22:16, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist jag behövde byta avgasdelar så kollade jag på ebay.de efter de bakre ljuddämparna på min Passat. Jag hittade några som kostade mindre för båda bakre med frakt än vad en kostade i sverige. Efter en vecka så kom posten och lade av dom vid min farstubro. Det är tror jag 5-6 år sedan det kan även vara något år längre sedan. Jag var lite tveksam till att de skulle hålla mer än några år men än håller de.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 16:12:57, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag instämmer i att ebay brukar ge mycket bättre pris på avgassystem än svenska leverantörer. Har handlat två gånger - en gång fick jag tag i komplett avgassystem till en Peugeot Partner diesel '97 för 850 kr från England, en annan gång ljuddämpare + bakre avgasrör till Jeep Grand Cherokee '96 för ca 1200 kr från Tyskland. Båda priserna inklusive frakt.
Peugeotavgassystemet tror jag var helt märkeslöst, Jeepavgassystemet av märke Walker (alltså samma som t ex Mekonomen säljer).

Sist men inte minst ska man inte försumma att kolla vad avgasdelar kostar som originalreservdel från märkesverkstad. Det KAN vara billigt där! Har flera gånger varit med om att avgasdelar till Citroën har varit billigare som original än hos billigaste piratleverantör.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#4 » 19:59:03, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ok. Ska kolla eBay.

Fick nyss hem en beställning från Kina via eBay. Fastna i tullen naturligtvis. Köpte en billig backkamera på prov. Tänkte farsguben skulle få den om det funkar tillfredsställande. Ryggen är inte lika spänstig som förr. Backa med kärra ska han helst inte göra med tanke på... alla i närheten plus draget på kärran. :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

wol

#5 » 20:49:40, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju bara en timmas jobb att byta och vad skulle det göra om du får byta det om fem år när det är under halva priset för det billiga systemet.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

roddjer (trådstartaren)

#6 » 22:38:50, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
@ wol, ja du har rätt. Tänkte inte på det, nyss inkommen från garaget, när arslet slog ner i stolen framför tangentbordet. Nu har kugghjulen mellan öronen rullat runt några timmar och har kommit till samma slutsats som du. :thummar:

Ska kolla eBay, annars blir det väl Skruvat.se. Vi får se.

På kul ringde jag närmsta Toyota service och gjorde prisförfrågan för bakre dämparen. Hisnande 6405 kr, plus några extra hundralappar för packningar ev. skruvar och fjädrar... :svettas:

Har även upptäckt att det är ett litet hål på "katalysatorröret". Röret kommer uppifrån motorn nånstans och går ner till strax efter höger framhjul där skarven till mittre röret sitter. Mitt på röret från motorn sitter en liten burk som jag gissar på är en katalysator. Har en givare instoppad strax före burken. Lamndasond?

Det röret med katalysatorburken på kostar f-j-o-r-t-o-n-t-u-s-e-n.. :insomnia: _i bara material att byta. Plus arbete. Packningar och skruvar... what ever till det priset. :myzsko:
"Nej, den brukar vi lappa och laga så långt det går", sa han jag prata med på service. Tror jag det, får mycket svets för 14'000. Pjuh...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#7 » 22:51:50, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givaren som sitter på främre avgasröret före katalysatorn är säkerligen en lambdasond. Det kan sitta en lambdasond till efter katalysatorn.

Om man funderar på hur mycket lagningar som är värda att kosta på rör i anslutning till katalysatorn, så bör man kolla hur avgasvärdena har utvecklat sig vid de senaste besiktningarna. Om HC har krupit uppåt sakta år för år, så brukar det vara ett tecken på att katalysatorn snart har gjort sitt och då är det kanske lika bra att byta den. Några 14000 kr ska man inte betala för den. Skäligt pris för piratkatalysator är runt 1000 kr för en "universal", som man får svetsa in mellan befintliga rör (och som kanske är svår att få plats med), eller kanske upp till 3000 för en modellanpassad som passar direkt och bara är att skruva dit.

Vad är det för årsmodell på Previan?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#8 » 23:17:13, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad är det för årsmodell på Previan?

2005
torbjorn_forsman skrev:...Om HC har krupit uppåt sakta år för år, så brukar det vara ett tecken på att katalysatorn snart har gjort sitt och då är det kanske lika bra att byta den...

Fick med protokoll från Bilprovningen från 2018 och 2016. 2018 står det inget om HC bara lambda och bromsvärden. Från 2016 står HC (100)_ :huh:
HC, är det kolväten?
Kan kanske beställa äldre protokoll från Bilprovningen. Har jag gjort förut angående andra bilar jag haft.

torbjorn_forsman skrev:Givaren som sitter på främre avgasröret före katalysatorn är säkerligen en lambdasond. Det kan sitta en lambdasond till efter katalysatorn.

Undra inte om det är två katalysatorer på den här. Kan det stämma? Har inte dykt ner under huven med ficklampa så jag har inte kollat hur det ser ut "live" i verkligheten. Men ser ut så här på avgasavdelningen på reservdelsfirmorna:
https://www.bildelaronline24.se/toyota/ ... atalysator

Det är den med artikelnr TK-991 som sitter under som det är ett litet hål på.
Den som ser ut att vara integrerad med grenröret, artikelnr TK-990 eller TK-989, har jag inte kollat om den sitter i våran Previa men det utgår jag ifrån. Komplicerar saken antar jag...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#9 » 07:23:00, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den är så ny som 2005 så borde den ha även en lambdasond efter katalysatorn.

Just det, HC är kolväten. En del bilprovningsstationer bryr sig inte om att mäta med avgasanalysator på bilar efter en viss årsmodell (tror gränsen går vid ca 2002), om allt ser bra ut vid felkodsavläsning via OBD (inga felkoder, alla självtester genomförda sedan senaste radering av koderna osv). Gränsvärdet för HC brukar vara 100 ppm. Det går att beställa äldre protokoll, men numera då det finns privata bilprovningsstationer måste man fråga hos alla kedjor som kan vara tänkbara.

En del bilar har en liten extra katalysator nära grenröret, tanken är att den ska komma igång snabbt efter kallstart och börja bränna upp HC och CO innan den stora huvudkatalysatorn har hunnit bli varm. Har sett den med egna ögon på Ford Taurus '96.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#10 » 08:11:01, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

för att återgå till kärnfrågan så har jag monterat många system från vegaz. Brukar vara ganska fina bitar och fullt jämförbara med annat. Eller vaddå förresten, även om vi nordbor kallar walker för bra grejer så kan man ju undra på vilket sätt de är bra? De är oftast sönderrostade efter några år de också på nåt löjligt ställe så man får byta allt igen.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nordlander

#11 » 08:39:05, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp ett billigt system och spruta på lite färg på svetsfogarna (eller på hela burken för den delen) då håller den nåt år längre.

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

roddjer (trådstartaren)

#12 » 08:47:11, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordlander skrev:Köp ett billigt system och spruta på lite färg på svetsfogarna (eller på hela burken för den delen) då håller den nåt år längre.

Nån speciell färg som tål hetta på ett bra vis?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stefan1972

#13 » 08:58:20, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordlander skrev:Köp ett billigt system och spruta på lite färg på svetsfogarna (eller på hela burken för den delen) då håller den nåt år längre.


många av de "billigare" (läs utländska) systemen har faktiskt mer färg på svetsskarvar än vad walker någonsin kommer att ha. Kvalitet på avgassystem är nog bara nåt som sitter i huvudet och vad man är van med. I slutändan är det samma skit allting men annars blir det ju som med köttfärs från irland. Här anses den vara ett sämre val just för att den säljs som billigare men jag är ganska säker på att den på irland säljs som premium och folk är stolta över sin inhemska produkt. Alla länder ska såklart värna om sin inemska produktion men bara för att ett avgassystem kommer från Polen eller liknande så är det inte automatiskt en sämre produkt. Många ggr kan det faktiskt vara en bättre men så tänker inte en svensk för vi är ju bäst på allt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Ove.G

#14 » 09:32:47, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang HC värde, kan man utläsa förändringar i katalysatorn med hjälp av detta, tex att den börjar bli tät. Har en 940 som bränsle förbrukning är hög.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

roddjer (trådstartaren)

#15 » 10:08:28, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:... Kvalitet på avgassystem är nog bara nåt som sitter i huvudet och vad man är van med.

I så fall blir det Biltema. :mrgreen:
Att man hamnat på Biltema tidigare är främst för att man stökar med en äldre bil som kanske inte ska rulla så mycket till men i alla fall ska igenom besiktningen en gång till. Sen är Biltema någon som faktiskt har saker HEMMA, i butik, nu på en gång, idag. Inte beställning med leverans imorgon eller på fredag...
Har inte haft nåt Biltema-system tillräckligt länge för att bedöma hållbarhet. Har mest haft mindre problem med passform på dem. Hittar inget till Previan där.

Stefan1972 skrev:I slutändan är det samma skit allting men annars blir det ju som med köttfärs från irland. Här anses den vara ett sämre val just för att den säljs som billigare men jag är ganska säker på att den på irland säljs som premium och folk är stolta över sin inhemska produkt. Alla länder ska såklart värna om sin inemska produktion men bara för att ett avgassystem kommer från Polen eller liknande så är det inte automatiskt en sämre produkt.

Många ggr kan det faktiskt vara en bättre men så tänker inte en svensk för vi är ju bäst på allt.

:off_topic:
Åja, vet inte det jag. Internethandeln ökar ju från år till år. Alltmer från utlandet mycket tack vare enkelheten med eBay. Se kollapsen med Kina-paketen här för ett tag sen. Kina är väl inte synonymt med kvalite när "snacket går". Ända strömmar tonvis med Kinagrejer in över gränsen. Även om frakten är tråkig är det inte helt ovanligt att folk beställer från USA. Min en polare och hans polare köpte jeans i parti och minut från Japan (av alla ställen) och just USA.
Kött från Irland kanske inte var det bästa exemplet men jag förstår vad du menar. Ang köttet tror jag man inte tvättat bort galna-ko-sjukan-stigmat än så länge plus rapporter om litervis med antibiotika de pumpar i biffen. Sen sanningshalten vad skandalpressen rapporterar är också en faktor.
Angående polacker har jag hört mer positivt än negativt, undantaget "skitsnacket". En företagare jag hade affärer med en gång jämförde carportbyggen hos två av sina grannar. Polackbygget gick bra mycket snabbare och ser inte ut att ha rasat ikull ännu. Svenskarna åkte på byggfrukost i 1,5 timme varje dag, polackerna åt snuskburk i 15 min sittandes på byggställningen. Inte undra på det blir billigare...
Vet en annan polack som driver transportföretag på sidan av. Han skeppar detaljer till Polen som ska få nytt krom. Han är flitigt anlitad och med gott renome i raggarbilslägret.
Vissa saker blir som standard i kallpratet. Polacker och Kineser är synonymt med dålig kvalite. Vädret är alltid dåligt. För varmt på sommaren (och kommer det nån enstaka regnskur är inte det bra heller), för blåsigt på hösten, för kallt på vintern, för blött på våren. Alla politiker är värdelösa och överbetalda osv. Hur det egentligen ser ut under ytan är en annan sak...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias_E, Ole.L och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se